hemmabyggd reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joni
    • November 2003
    • 147

    hemmabyggd reaktor

    Nu har jag äntligen fått tummen ur och byggt mig en reaktor för att lösa koldioxid. den kostade mig ett par tior och fungerar strålande bra.

    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    sorry Joni har inte kollat i källaren skall faktiskt ner imorgon så skall jag kolla vilka delar jag har kvar ...

    Men ditt bygge ser fint ut, skål!
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Nikke84
      • August 2005
      • 180

      #3
      Varför går röret från pumpen längre ner än till toppen av flaskan, samlas inte gasen överst? eller finns det små hål där som tar in co2:n i mittenröret?

      Förklara gärna för en som inte förstår

      Kommentar

      • joni
        • November 2003
        • 147

        #4
        Ursprungligen postat av Nikke84
        Varför går röret från pumpen längre ner än till toppen av flaskan, samlas inte gasen överst? eller finns det små hål där som tar in co2:n i mittenröret?

        Förklara gärna för en som inte förstår
        I Röret som du ser i flaskan går vattnet från pumpen. Röret går så långt ner för att gasen skall blandas med biobollarna och lösas upp långsamt.
        Loopback-funktionen som tar hand om gas som ej har lösts i första vändan
        ser du på den tunna slangen vid toppen på flaskan.

        Hoppas att du förstår, ring mig annars så kan jag förklara.

        /Johan
        /Johan
        http://joniaquascape.blogspot.com
        Min blogg

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          sorry Joni har inte kollat i källaren skall faktiskt ner imorgon så skall jag kolla vilka delar jag har kvar ...

          Men ditt bygge ser fint ut, skål!
          Det är lugnt Peter, jag kör min hemmabyggda ett tag men får du tid över är jag intresserad.

          /Johan
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det känns lite som att röret bara kommer skjuta ut vattnet ur reaktorn igen hmm.. Men det kanske är någon slags semi-mist-reaktor så den ska småpysa lite mist från underdelen?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • joni
              • November 2003
              • 147

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det känns lite som att röret bara kommer skjuta ut vattnet ur reaktorn igen hmm.. Men det kanske är någon slags semi-mist-reaktor så den ska småpysa lite mist från underdelen?
              Jag har insett att röret kan skjuta ut vattnet, jag skall laborera med olika pumpkapaciteter för att undvika detta.
              /Johan
              http://joniaquascape.blogspot.com
              Min blogg

              Kommentar

              • Nikke84
                • August 2005
                • 180

                #8
                Ursprungligen postat av joni
                I Röret som du ser i flaskan går vattnet från pumpen. Röret går så långt ner för att gasen skall blandas med biobollarna och lösas upp långsamt.
                Loopback-funktionen som tar hand om gas som ej har lösts i första vändan
                ser du på den tunna slangen vid toppen på flaskan.

                Hoppas att du förstår, ring mig annars så kan jag förklara.

                /Johan

                Var släpper du in gasen? Trodde först att du släppte in gasen via det lilla röret i toppen... men det tar bara bort överflödig gas då.

                Kommentar

                • joni
                  • November 2003
                  • 147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nikke84
                  Var släpper du in gasen? Trodde först att du släppte in gasen via det lilla röret i toppen... men det tar bara bort överflödig gas då.

                  Just det, röret i toppen är till för gas som ej lösts. Gasen släpps in via botten på flaskan med en syresten i alträ för att få små bubblor.
                  /Johan
                  http://joniaquascape.blogspot.com
                  Min blogg

                  Kommentar

                  • Nikke84
                    • August 2005
                    • 180

                    #10
                    okej... då har jag hela bilden framför mig!
                    Tack så mycket...

                    Kommentar

                    • joni
                      • November 2003
                      • 147

                      #11
                      Jag bytte pump i kväll till en aquaclear 301 som pumpar ca 500 l/h. Höjde gassläppet från syrestenen av alträ till strax ovanför rörets mynning och märkte att det blev bättre med minde blås. Fick en idé om att låta gasen som samlas i toppen av flaskan gå till en ytterligare reaktor, min aqua medic 500.
                      Biturbo på bilar är ju effektfullt, kanske är det samma med bireaktor?
                      /Johan
                      http://joniaquascape.blogspot.com
                      Min blogg

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #12
                        He He..

                        Sigge

                        Kommentar

                        • Nikke84
                          • August 2005
                          • 180

                          #13
                          Har funderat lite på min reaktor, jag har gjort en ful skiss, hehe... hoppas den går att tyda någorlunda.


                          Det enda jag har ändrat från din version joni är att jag har flyttat upp hålet i bottnen till flera hål på sidorna. Vad tror du om detta?

                          Tänkte att man skulle få in mer koldioxid i reaktor på så sätt, istället för att en del plåser ut direkt genom bottnen!?

                          Vill gärna har lite kommentarer om det är något som jag inte har tänkt på som inte fungerar med min konstruktion...

                          MVH
                          Niklas

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Det är inte så smart att ha utblåsen och CO2-utsläppet så nära varandra. Bubblorna kommer bara åka rakt ut eftersom vattenröret inne i flaskan kommer trycka ut sitt vatten rakt ut i hålen.

                            Du kommer även få gasuppbyggnad uppe i rekatorhuset eftersom du inte får någon cirkulation där eftersom du har ett utblåsrör inne i flaskan. Visserligen kommer loopbackventurin suga ut den men som jag ser det så är 50% av reaktorutrymmet outnyttjat.

                            Fimpar du röret inne i flaskan blir det en helt annan sak. Då kommer CO2-bubblor först virvla runt uppe i flaskan och sedan måste dom ta sig igenom biobollar/stenar för att komma ut ur reaktorutblåshålen. På det sättet så kan det aldrig ligga någon stor gasblåsa uppe i reaktorkommaren som potentiellt kan göra så att loopbackventurin matar för hårt och gör att pumpen storknar.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Nikke84
                              • August 2005
                              • 180

                              #15
                              så om jag skippar röret inne i o bara kör utblåset direkt vid mynningen på flaskar, tätt givetvis. Hur mycket biobollar ska jag ha, halvfullt så de virvlar runt eller mer?
                              sen tar jag bort avledningsröret där uppe i toppen då, för då blir ju det överflödigt.

                              Tror ni det blir bättre då?

                              MVH
                              Niklas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...