Stor artikel om koldioxid (CO2) i växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Stor artikel om koldioxid (CO2) i växtakvarium!

    Jag precis skrivit en stor artikel om koldioxidtillsats (CO2) i växtakvarium. Ni hittar den på: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Kalavera
    • August 2003
    • 180

    #2
    Läste igenom den igår...verkade riktigt bra
    540l påväg mot sydamerikansk biotop
    http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
    http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Cool artikel!! Synd att det inte går att få någonting sådant som "Klistrat" eller "FAQ" här på forumet, så att nybörjare få svar på alla sina vanligaste frågorna ang. CO2 i en sammanhängande artikel.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ser kalas ut! Mycket bra jobbat!
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Kan säga att den är klistrad upplagd som länk på Plantswap =O)) Tack Peter
          Mycket bra artikel!
          //Peter
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Cool artikel!! Synd att det inte går att få någonting sådant som "Klistrat" eller "FAQ" här på forumet, så att nybörjare få svar på alla sina vanligaste frågorna ang. CO2 i en sammanhängande artikel.
            Det går - men ingen har tyvärr erbjudit sig att ta på sig att göra en sammanställning på bra länkar, bra forumtrådar, bra hemsidor för resp. kategori - trots att vi tidigare efterlyst hjälp med detta.

            För övrigt en oerhört bra CO2-artikel av Petnym - det enda som jag tycker saknas i den är en liten varning för att köra CO2 i akvarier med väldigt låg buffringsförmåga (vilket är vanligt i Sverige).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Tack för allt beröm av alla! :-)

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              För övrigt en oerhört bra CO2-artikel av Petnym - det enda som jag tycker saknas i den är en liten varning för att köra CO2 i akvarier med väldigt låg buffringsförmåga (vilket är vanligt i Sverige).
              Bra påpekande... Kom av någon anledning inte att tänka på detta när jag satt och skrev trots att jag själv har ett KH på 2,5 och därmed vissa problem med detta.

              Har också upptäckt en del stavfel och någon oavslutat mening i texten som jag skall rätta till så snart jag får tid.

              Jag hoppas att alla uppmärksammat att artikeln är uppdelad på 5 sidor. Det finns även länkar med bilder (många saknas dock ännu) till alla komponenter på utrustningssidan.
              Senast redigerad av petnym; 06 September 2006, 11:58.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Kanon (har dock inte hunnit läsa hela) Ska absolut läsa igenom den hemma i lugnan ro

                Länkarna är lite svåra att upptäcka om man inte vet att det är en länk.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kjell och Peter kan få brottas med Tom Barr i den här tråden ang. huruvida lågt KH är farligt när man kör CO2 8)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Kjell och Peter kan få brottas med Tom Barr i den här tråden ang. huruvida lågt KH är farligt när man kör CO2 8)
                    http://www.plantedtank.net/forums/ge...h-without.html
                    Problemet med lågt KH är att man lätt hamnar väldigt fel i CO2-halt beroende på eventuellt mätfel i KH-värde. Dvs skillnaden mellan det mätvärde man får med sitt test och det verkliga KH-värde vattnet har. Det syns väldigt tydligt i en sån CO2-tabell som finns i min artikel. De gröna fälten (som vi kan likna vid felmarginal) i varje kolumn blir högre och högre ju högre KH man har.

                    Exempel: Du tror att du har 30 ppm CO2 med KH=1 och pH 6,0 men har egentligen KH=0,5 dvs bara 15 ppm CO2, motsvarande fel vid KH=5, (dvs KH4,5 istället för KH 5), ger bara 2 ppm skillnad i CO2-halt.

                    Av detta skäl skall man inte lita blint på tabellen utan finjustera lämplig CO2 nivå genom att betrakta gensvar från växter och fiskar i akvariet.
                    Senast redigerad av petnym; 06 September 2006, 13:52.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Uppdaterad!

                      Jag har nu uppdaterat artikeln med kapitlen om bikarbonat och elektrolys.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Aquador
                        • July 2006
                        • 26

                        #12
                        Tack för en mycket bra artikel. Precis vad jag behövde. Jag har läst och läst i olika trådar, men får det inte riktigt att gå ihop i min skalle. speciellt förhållandet melan kH och pH uppskattade jag. Nu ser jag att jag fläskat pål lite för mycket med CO2.
                        Du har samanfattat det på ett för oss amatörer begripligt sätt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...