Tips på flytväxter till Kampfisk?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av Ainon
    Jag skulle rekomendera "Salvinia natans", i mina kar växer dessa enormt fort och bildar små öar på ytan, är ständigt tvungen att gallra. De har dessutom väldigt fina rötter somhänger ner i vattnet.

    Absolut, kul växt, man får dock inte glömma bort att gallra, Salvinia stryper effektivt både ljuset till eventuella växter under och gasutbytet i ytan som alltid är viktigt när växterna i vattnet inte kan växa.

    Nästan alla flytväxter växer extremt fort om de får chansen, Salvinia har iaf varit listad i Guinness rekordbok som världen mest svårutrotade ogräs, vet inte om det fanns någon vetenskaplig utredning bakom, men det gäller inte akvarier eftersom Salvinia är relativt enkel att rensa bort om man vill.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av PetitJolie
    okej jag förstår. men jag har tänkt att skaffa ett litet akvarie där min slöjstjärt kan bo i, eftersom att de andra biter i hans fenor och han är utmobbad.
    En slöjstjärt i ett litet akvarium är inget bra idé Guldfiskar behöver faktiskt rätt mycket utrymme. De är dessutom stimfiskar och ska inte vara ensamma.

    Lämna en kommentar:


  • Ainon
    svarade
    Jag skulle rekomendera "Salvinia natans", i mina kar växer dessa enormt fort och bildar små öar på ytan, är ständigt tvungen att gallra. De har dessutom väldigt fina rötter somhänger ner i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Om du vill odla kampfisk (du skrev "bygga bo") behöver du inte ha kraftig cirkulation till några andra fiskar eftersom man inte ska ha andra fiskar i samma akvarium när man odlar dem. Sen blir jag lite fundersam, kraftig cirkulation är inget en vanlig slöjkampfisk ska ha överhuvudtaget, nu utgår jag lite fräckt ifrån att det är vanlig slöjkampfisk du har, om du har en vildform får du strunta i följande stycke, men, dom långa fenor som de flesta kampfiskhanar som säljs idag är inte naturliga, det kan vara mycket stressande för dem om större delen av akvariet har kraftig cirkulation. Så länge du inte ska odla tycker jag att det bästa vore om du skaffade några lättskötta växter som kan växa till täta snår så att du får stora områden med i princip stillastående vatten.

    Några exempel på lättskötta växter som snabbt fyller ut bra som är lämpliga för ditt sällskapsakvarium är:

    Ceratopteris cornuta som Batski redan påpekat, men även Ceratopteris thalictroides är bra, den tycker jag personligen är snyggare än cornutan.

    Hygrophila polysperma och H. corymbosa med alla sina varianter är mycket lättskötta, bortsett från H. corymbosa 'compacta' fyller alla varianter ut fort, och växer från botten till ytan och ofta till och med ut ur akvariet om man inte håller efter dem.

    Vallisneria är lätt att få at trivas fyller ut bra och man behöver inte ta skott på den för att föröka den, dom skickar ut revor med skott åt alla håll.

    Limnophila sessiliflora och Ceratophyllum demersum är finbladiga växter som är lättskötta och växer fort, kräver en del pyssel med sticklingar får att få dem lika tätta från botten till ytan, framförallt med Ceratophyllumen.

    Ska du odla kampfiskarna tycker jag att du ska försöka leta reda på riccia som erikthur nämnde, gärna komplettera med någon/några av de arter jag nämnt.

    Vet inte om jag får nämna det här, men du kan ju alltid kolla på www.plantswap.forum24.se om du har svårt att hitta någon art du vill ha, riccia tex kan vara svårt att hitta i butik ibland



    okej jag förstår. men jag har tänkt att skaffa ett litet akvarie där min slöjstjärt kan bo i, eftersom att de andra biter i hans fenor och han är utmobbad. Då blir akvariet fritt för de andra kampfiskarna. Ska då även köpa någon hona till. Ska kolla upp växterna och plantera några.
    tack för informationen!

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikS
    Men är inte gaffelmossa samma sak som riccia fluitans?

    Jo, det är precis Riccia fluitans man brukar syfta till med populärnamnet gaffelmossa, men det blir allt vanligare att kalla den riccia, det är mest gamla stötar som Erik och jag som känner till de gamla namnen

    Riccia med stort "R" vetenskapligt släktnamn, riccia med litet "r" = populärnamn, populärnamn är som bekant i regel ännu grötigare och mer osäkert än vetenskapliga namn. Om man syftar på den vanliga Riccia-arten med vetenskapligt namn ska det egentligen skrivas: Riccia fluitans

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    hittar du inget på gaffelmossa så prova även dammlevermossa riccia fluitans
    Men är inte gaffelmossa samma sak som riccia fluitans?

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Om du vill odla kampfisk (du skrev "bygga bo") behöver du inte ha kraftig cirkulation till några andra fiskar eftersom man inte ska ha andra fiskar i samma akvarium när man odlar dem. Sen blir jag lite fundersam, kraftig cirkulation är inget en vanlig slöjkampfisk ska ha överhuvudtaget, nu utgår jag lite fräckt ifrån att det är vanlig slöjkampfisk du har, om du har en vildform får du strunta i följande stycke, men, dom långa fenor som de flesta kampfiskhanar som säljs idag är inte naturliga, det kan vara mycket stressande för dem om större delen av akvariet har kraftig cirkulation. Så länge du inte ska odla tycker jag att det bästa vore om du skaffade några lättskötta växter som kan växa till täta snår så att du får stora områden med i princip stillastående vatten.

    Några exempel på lättskötta växter som snabbt fyller ut bra som är lämpliga för ditt sällskapsakvarium är:

    Ceratopteris cornuta som Batski redan påpekat, men även Ceratopteris thalictroides är bra, den tycker jag personligen är snyggare än cornutan.

    Hygrophila polysperma och H. corymbosa med alla sina varianter är mycket lättskötta, bortsett från H. corymbosa 'compacta' fyller alla varianter ut fort, och växer från botten till ytan och ofta till och med ut ur akvariet om man inte håller efter dem.

    Vallisneria är lätt att få at trivas fyller ut bra och man behöver inte ta skott på den för att föröka den, dom skickar ut revor med skott åt alla håll.

    Limnophila sessiliflora och Ceratophyllum demersum är finbladiga växter som är lättskötta och växer fort, kräver en del pyssel med sticklingar får att få dem lika tätta från botten till ytan, framförallt med Ceratophyllumen.

    Ska du odla kampfiskarna tycker jag att du ska försöka leta reda på riccia som erikthur nämnde, gärna komplettera med någon/några av de arter jag nämnt.

    Vet inte om jag får nämna det här, men du kan ju alltid kolla på www.plantswap.forum24.se om du har svårt att hitta någon art du vill ha, riccia tex kan vara svårt att hitta i butik ibland

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Den absolut mest lättskötta och lämpligaste flytväxten för ändamålet tycker jag är Ceratopteris cornuta, med sina hängande vattenrötter.

    Kolla på flytväxterna på högersidan:
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    svarade
    OKej tack för alla förslag!!
    Ska kolla upp allihop och försöka hitta någon växt som skulle passa mina fiskar.
    Tänkte på det där med att cirkuleringingen inte får vara för kraftig. Det är min, i och med att jag har fiskar som behöver det. Men jag kan kanske skaffa långa växter som sitter fast i något och som samtidigt flyter på ytan.
    Hmm... Ska experimentera lite med det. Får se! :P

    Lämna en kommentar:


  • Pär J.
    svarade
    Flytormbunkar blir lite större, Salvinia är relativt små samt Musselblomman (pistia). Den senare är stora som dammplantor men de nya blir oftast många och mindre.

    Annars kan man låta vissa stängelväxter låta flyta upp, tex Vattenpest, Najas mfl.

    Ett naturligtsätt är att sänka vattenytan och låta de övriga växterna bilda en djungel upp till ytan. De lever ofta i diken och andra mindre vattendrag med mycket växtlighet.

    Lycka till.

    Låt det inte vara för mycket cirkulation vid ytan som kastar runt växterna och förstör ev skumbo.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    och så har vi limnobium laevigatum

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    hittar du inget på gaffelmossa så prova även dammlevermossa riccia fluitans

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    svarade
    okej, tack!! ska kolla upp det då

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Gaffelmossa brukar vara en favorit bland skummbobyggande labyrintfiskar.

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    startade ett ämne Tips på flytväxter till Kampfisk?!

    Tips på flytväxter till Kampfisk?!

    Hört att kampfisk behöver flytväxter att bygga bo och gömma sig i. Tänkte köpa några till mina kampisar.
    Någon som har förslag på lättskötta, billiga flytväxter?
    Har ett kar på 54 L.
Arbetssätt...