Tips på flytväxter till Kampfisk?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Det finns många akvariefiskar som håller enorma lekrevir i naturen, och jag är helt övertygad om att de allra flesta av rimlig storlek mår ganska bra av att inte behöva känna den stressen det innebär att behöva patrullera sådana ytor, med konstanta övervägningar om de ska slåss för sitt revir/liv eller fly för sitt liv.
    Hmm, det hade jg aldrig tänkt på...

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    svarade
    alltså, jag kanske är lite otydlig. Förlåt i så fall.
    Men jag skulle absolut inte få för mig att hålla två slöjstjärtar i ett trettiofemlitersakvarie permanent!! För det första: han ska bara bo där tills på lördag (detta var bara tillfälligt)
    För det andra: han är en väldigt (o)stor fisk på sex centimeter
    För det tredje: han skaaaaaa få en kompis
    För det fjärde: allt är kaos bland mina akvarium nu eftersom jag ska starta upp ett hundrasjuttiliters dit jag ska flytta slöjisarna och några andra fiskar...
    Hehe

    Lämna en kommentar:


  • annaj
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Jag tycker det är härligt att du månar om fiskarna och alla andra djur, och i kampfisk-artbeskrivningen här på zoopet står det 50 liter, och med tanke då på att hålla en hane tillsammans med iaf en hona, vilket jag kan tycka är rimlig minimigräns för permanent hållande när man ska ha en hane tillsammans med en hona, så länge man följer resten av råden i artbeskrivningen, särskilt det med mycket växter är viktigt.

    Det finns många akvariefiskar som håller enorma lekrevir i naturen, och jag är helt övertygad om att de allra flesta av rimlig storlek mår ganska bra av att inte behöva känna den stressen det innebär att behöva patrullera sådana ytor, med konstanta övervägningar om de ska slåss för sitt revir/liv eller fly för sitt liv.

    Att ett djur har det på ett visst sätt i naturen är ingen garanti för att de mår bra av det, bara att arten som sådan klarar att överleva det. Många gånger kan man hämta ledtrådar om deras skötsel från deras naturliga förhållanden, men till exempel för den otroligt domesticerade kampfisken får man nog tänka vad får en ensam kampfisk ut av ett större akvarium än 27 liter? Arten är ju inte en höghastighetssimmare som som flyr bort i vattenmassorna om den blir rädd, den flyr helst in i närmsta växtsnår. Den har inget nervöst simbeteende, utan är ganska nöjd med att i lugn och ro söka igenom omgivningen efter saker att äta.

    Att kampfiskar i naturen till och med kan klara att föröka sig i ett "fotspår" efter en vattenbuffel är väl inget argument att hålla dem i lervälling i en líten glaskupa heller, men en enam kampfisk i ett välskött 27-litersakvarium med mycket växter, vad skulle den lida av som är relaterat till akvariets storlek?

    "Mini-fiskarter" ja, det finns faktiskt många riktigt små arter i handeln, kanske inte i alla butiker men det borde inte vara några problem att hitta någon liten rasbora-liknande eller små tetror eller dvärgtandkarp osv. Och visst får man inte glömma bort att de allra flesta små fiskar verkligen behöver täta växtsnår att kunna gömma sig i för att känna sig riktigt trygga.
    Tack Erik!
    Jag har inte tänkt ha mina slöjstjärtar i mitt 27 l kar mer än någon månad kanske, tanken var att det ska vara ett yngelkar från början. Nu har mina yngel som varit där fått flytta till det stora akvariet (black molly). Jag har skaffat guppy och hoppas att någon skulle kunna få yngel av dem och då får de flytta över till det lilla minikaret. Som sagt, vi kommer att skaffa större akvarium men om renoveringen av köket kommer fortare än till nästa höst så blir det redan då och då kommer minsta akvariet att vara på 54 li och absolut endast yngel i 27 l. Jag är mån om mina fiskar och sitter timvis och kollar dem. När familjen kollar tv kan jag sitta och titta på fiskarna istället, finner mer nöje idetta faktiskt! Så om du är orolig Batski så har jag bra koll på fiskar, har massor med växter i alla kar och till och med i 27 liters karet finns fem växter varav 2 större som skymmer värmare och pump, det är även "insynsskyddat" på tre av sex rutor! Så jag plågar inte mina stackars fiskar!
    /Anna

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Min åsikt är att kampfiskar kan bo i så små akvarier ett tag, men inte permanent. I naturen är deras revir på ca 120cm i diameter, men under torrsäsongen kan vattennivån vara ganska låg. Fast i naturen förändras förhållanden och sen kommer regnsäsongen och de har ett mycket större utrymme att röra sig i. Rekommendationerna för kampfisk här på zoopet är på minst 40 liter och det tycker jag låter som en lämpligare vattenvolym.

    Det finns några "minifisk"-arter som förmodligen kan bo i så små akvarier, men de är inte helt lätta att få tag på.

    Jag tycker det är härligt att du månar om fiskarna och alla andra djur, och i kampfisk-artbeskrivningen här på zoopet står det 50 liter, och med tanke då på att hålla en hane tillsammans med iaf en hona, vilket jag kan tycka är rimlig minimigräns för permanent hållande när man ska ha en hane tillsammans med en hona, så länge man följer resten av råden i artbeskrivningen, särskilt det med mycket växter är viktigt.

    Det finns många akvariefiskar som håller enorma lekrevir i naturen, och jag är helt övertygad om att de allra flesta av rimlig storlek mår ganska bra av att inte behöva känna den stressen det innebär att behöva patrullera sådana ytor, med konstanta övervägningar om de ska slåss för sitt revir/liv eller fly för sitt liv.

    Att ett djur har det på ett visst sätt i naturen är ingen garanti för att de mår bra av det, bara att arten som sådan klarar att överleva det. Många gånger kan man hämta ledtrådar om deras skötsel från deras naturliga förhållanden, men till exempel för den otroligt domesticerade kampfisken får man nog tänka vad får en ensam kampfisk ut av ett större akvarium än 27 liter? Arten är ju inte en höghastighetssimmare som som flyr bort i vattenmassorna om den blir rädd, den flyr helst in i närmsta växtsnår. Den har inget nervöst simbeteende, utan är ganska nöjd med att i lugn och ro söka igenom omgivningen efter saker att äta.

    Att kampfiskar i naturen till och med kan klara att föröka sig i ett "fotspår" efter en vattenbuffel är väl inget argument att hålla dem i lervälling i en líten glaskupa heller, men en enam kampfisk i ett välskött 27-litersakvarium med mycket växter, vad skulle den lida av som är relaterat till akvariets storlek?

    "Mini-fiskarter" ja, det finns faktiskt många riktigt små arter i handeln, kanske inte i alla butiker men det borde inte vara några problem att hitta någon liten rasbora-liknande eller små tetror eller dvärgtandkarp osv. Och visst får man inte glömma bort att de allra flesta små fiskar verkligen behöver täta växtsnår att kunna gömma sig i för att känna sig riktigt trygga.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Min åsikt är att kampfiskar kan bo i så små akvarier ett tag, men inte permanent. I naturen är deras revir på ca 120cm i diameter, men under torrsäsongen kan vattennivån vara ganska låg. Fast i naturen förändras förhållanden och sen kommer regnsäsongen och de har ett mycket större utrymme att röra sig i. Rekommendationerna för kampfisk här på zoopet är på minst 40 liter och det tycker jag låter som en lämpligare vattenvolym.

    Det finns några "minifisk"-arter som förmodligen kan bo i så små akvarier, men de är inte helt lätta att få tag på.

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av annaj
    Inte ens en kampfisk???
    Det finns massor av arter som kan trivas bra i ett 27-liters, ett av problemen är att det kräver lite mer fingertoppskänsla, kampfisk är ett exempel, att ha en kampfisk i ett 27liters är inget problem, framförallt inte om du har gott om växter som växer ser jag ingen som helst anledning att ha större till en enda kampfisk, probemet med kampfiskar kommer om du vill ha flera, då måste man säkerställa att de inte trackasserar varandra. Nästa problem med så små akvarier blir väl snarare om man vill ha ett intressant akvarium, med fiskar av flera typer, artantalet blir mycket begränsat.

    Lämna en kommentar:


  • annaj
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Frågan är varför ska du ha dem i ett 27 liters när du har en 300 liters?

    Ett 27 liters kar är olämpligt av flera olika orsaker. Som Erik redan påpekat så är det jobbigt att hålla god vattenkvalitet i såna små behållare. Dessutom har de ingenstans att komma undan (vilket strider mot djurskyddslagen). Och sen kan de inte växa normalt utan dör istället väldigt tidigt precis som Fellan skriver. Jag tycker du ska tala om för dem i zoobutiken att det var ett mycket olämpligt råd och att det tom strider mot djurskyddslagen (5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarna storlek, antal och levnadssätt.) Som jag redan har påpekat tidigare så är guldfiskar stimfiskar och ska därför vara fler än två.

    I ett 27 liters skulle jag ha små räkor och växter, men inga fiskar.
    Inte ens en kampfisk???

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Med god skötsel kan de trivas gott i ett 27-liters några månader, förutsatt att det är minsta butiks-storleken och att de i övrigt sköts bra. Det går att ge dem möjlighet att gömma sig, så som djurskyddsmyndighetens föreskrifter kräver, även i ett 27-lites, även om det kräver lite mer kreativitet. Det kräver mer av akvaristen att ha fiskar över huvud taget i ett så litet akvarium, men eftersom jag utgår ifrån att du vill dina fiskar väl och att du kommer att flytta slöjstjärtarna när det behövs så är jag inte orolig för dina slöjsjärtars välmående. Med daglig kontroll av deras beteende, att de inte andas häftigt eller är nervösa, delvattenbyten varje vecka och rengöring av filtret i begagnat akvarievatten när det börjar pumpa lite mindre så ska de trivas bra i några månader. Man får inte glömma bort att det är yngel det rör sig om, ditt 27-liters är att betrakta som ett mycket tillfälligt uppväxtakvarium, bara för att slöjstjärtar blir väldigt stora behöver de inte 250 liters akvarium från början, nu har du den fördelen att du redan det har utrymme som de kommer att behöva när de är stora, reaktionerna från Fellan och batski som jag tycker är i det starkaste laget hade varit helt befogade (eller mer än så) om du tänkt ha dem där permanent. Vad man måste komma ihåg är att slöjstjärtar överlever otrolig grad av vanvård, att de simmar är inget bevis för att de mår bra, det är ditt ansvar som akvarist att se till att de verkligen mår bra. Och den dag du känner att du inte längre vill sitta en god stund varje dag och detaljstudera dina slöjstjärar eller göra delvattenbyten minst varje vecka är det hög tid att flytta dem direkt till 300-litersakvariet.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av annaj
    Hur snabbt växer eg. en slöjstjärt. Har precis blivit rådd i en zoobutik att köpa två slöjstjärtar till mitt 27 liters kar. Ingen panik eg. för jag har ju ett 54 liters och ett 300 ´liters nu (och kommer säkert att bli ett ännu större nästa höst, typ 700 liter). De är väldigt små nu, men frågan är hur länge de kan vara kvar där innan jag måste flytta dem till 300 liters karet? Och ända sen de kom hem igår har de verkat stortrivas, varit och ätit på mina växter osv. Kommer fram när någon står och tittar in i karet.
    /Anna
    Frågan är varför ska du ha dem i ett 27 liters när du har en 300 liters?

    Ett 27 liters kar är olämpligt av flera olika orsaker. Som Erik redan påpekat så är det jobbigt att hålla god vattenkvalitet i såna små behållare. Dessutom har de ingenstans att komma undan (vilket strider mot djurskyddslagen). Och sen kan de inte växa normalt utan dör istället väldigt tidigt precis som Fellan skriver. Jag tycker du ska tala om för dem i zoobutiken att det var ett mycket olämpligt råd och att det tom strider mot djurskyddslagen (5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarna storlek, antal och levnadssätt.) Som jag redan har påpekat tidigare så är guldfiskar stimfiskar och ska därför vara fler än två.

    I ett 27 liters skulle jag ha små räkor och växter, men inga fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Fellan
    svarade
    TIPS: Om de trivs i 27l nu kommer de att bli överlyckliga av 300 l
    De växer ganska långsamt men om karet är för litet kan de inte växa som de ska och lider då och går en långsam död till mötes.

    Lämna en kommentar:


  • annaj
    svarade
    Hur snabbt växer eg. en slöjstjärt. Har precis blivit rådd i en zoobutik att köpa två slöjstjärtar till mitt 27 liters kar. Ingen panik eg. för jag har ju ett 54 liters och ett 300 ´liters nu (och kommer säkert att bli ett ännu större nästa höst, typ 700 liter). De är väldigt små nu, men frågan är hur länge de kan vara kvar där innan jag måste flytta dem till 300 liters karet? Och ända sen de kom hem igår har de verkat stortrivas, varit och ätit på mina växter osv. Kommer fram när någon står och tittar in i karet.
    /Anna

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Behovet av utrymme styrs av slöjstjärtarnas storlek, ett par små slöjstjärtar kan trivas bra i ett 35-liters, förutsatt att vattenkvaliteten och övriga miljöfaktorer är goda. Ett av problemen är att det krävs ganska mycket jobb att hålla god vattenkvalitet i ett så litet akvarium med två slöjstjärtar i, även om slöjstjärtarna är små. Nästa problem är att slöjstjärtar växer, så ett 35-liters är en mycket temporär lösning.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av PetitJolie
    m, jag ska skaffa en kompis till honom,för hans förra kompis dog tragiskt av någon mystisk sjukdom.
    Men hur mycket utrymme behöver den? Nu är han själv i ett akvarie på trettiofem liter. Behöver dom verkligen femtio liter som vissa säger?
    Slöjstjärtar blir ganska stora, upp mot 25cm långa och kan leva i över 30 år: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 Stimfiskar bör även vara fler än 2.

    Guldfiskar är mycket trevliga fiskar, men tyvärr är de nog de mest misskötta fiskarna i hela akvarievärlden på grund av okunskap

    Lämna en kommentar:


  • Fellan
    svarade
    AAAHH, slöjstjärtar kräver 250l.!!!

    35 l får inte ens en mal plats i!!!!!

    Lämna en kommentar:


  • PetitJolie
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    En slöjstjärt i ett litet akvarium är inget bra idé Guldfiskar behöver faktiskt rätt mycket utrymme. De är dessutom stimfiskar och ska inte vara ensamma.

    m, jag ska skaffa en kompis till honom,för hans förra kompis dog tragiskt av någon mystisk sjukdom.
    Men hur mycket utrymme behöver den? Nu är han själv i ett akvarie på trettiofem liter. Behöver dom verkligen femtio liter som vissa säger?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...