Kiselalger, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    Kiselalger, varför?

    Har i mitt 150-literskar börjat få kiselalger på sistone, trots att detta kar har gått perfekt sedan i april.
    Har mycket växter (mycket för mig iaf), göder med PMDD en gång i veckan och belyser 10 timmar med Sylvania Aquastar.
    Växterna, rutorna, filtret och värmaren är delvis täckta med denna dynga och det är inte så snyggt.
    Gruset på den öppna ytan är fullt i kiselalger, men där gruset ligger i skugga (under en rot som ligger nån decimeter ovanför bottnen) är det inga kiselalger.

    Har ju hört att kiselalger beror på för dålig belysning, men varför är det då inga alger i skuggan, där borde det ju va sämst belysning?


    Har ett litet kar på 50 liter, där finns det inte minsta tillstymmelse till alger, varken på grus eller filter. Där belyser jag med ett Aquaglo-rör i 10 timmar.

    Nån som har tips? Har sökt i otaliga trådar om detta ämne, men har inte funnit nåt riktigt bra svar än.

    Bilder:

    Senast redigerad av Daniel_N; 05 September 2006, 12:54. Anledning: La till bilder
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hos mig dyker kiselalgerna upp som ett brev på posten om jag använder bikarbonat i karen...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • PetitJolie
      • September 2006
      • 362

      #3
      Har oxå det problemet med kiselalger. Men jag ska pröva att inte göda växterna på några veckor, och se ifall algerna ger med sig lite, eftersom de fångar upp näring ur vattnet... Eftersom att jag göder växterna med lerkulor, genom rötterna så klarar de sig nog iallafall.
      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

      Kommentar

      • joni
        • November 2003
        • 147

        #4
        Kiselalger kan dyka upp om du gör stora vattenbyten, det har jag upplevt även i inkörda kar. kranvattnet innehåller ofta kisel. För mig funkade det att byta en mindre mängd vatten., 25 % istället för 50%.
        Att inte göda på flera veckor tror jag inte på.

        /Johan
        /Johan
        http://joniaquascape.blogspot.com
        Min blogg

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag har också fått i mitt ena Malawi kar inte så snyggt med knallvita grottor precis.Men dem brukar försvinna sen men det måste gå att köpa något som stryper tillväxten på kiselalger eller??
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #6
            Jag har aldrig använt bikarbonat, och vattenbyten har jag slutat med. Eller slutat å slutat, jag försöker göra dem så sällan som möjligt.

            Ingen expert som kan kika på bilderna och ge ett utlåtande?

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av PetitJolie
              Har oxå det problemet med kiselalger. Men jag ska pröva att inte göda växterna på några veckor, och se ifall algerna ger med sig lite, eftersom de fångar upp näring ur vattnet... Eftersom att jag göder växterna med lerkulor, genom rötterna så klarar de sig nog iallafall.
              Måste nog säga att detta är tyvärr den sämsta metoden att försöka få bort alger. Du vill få bort näringen ur vattnet. Tänk då på myror och elefanter: du kan begränsa näringen för elefanter (dina växter), men du kan inte begränsa näringstillgången för myror (alger). Det kommer alltid att finnas en hel del näring i vattnet, oavsett hur många vattenbyten du gör, för att förse algerna med så mycket näring att de kan leva och frodas. Däremot kommer du att sönderbegränsa dina växter. Den näring du har i lerkulor är bara mikronäring, som växterna inte kan klara sig på. Kiselalger brukar komma och gå, och försvinner de ur ditt kar om ett tag så kan du inte ge din metod credit för det.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #8
                Hallå där, sno inte min tråd nu
                Läste nåt råd från Defdac i en annan (gammal) tråd att man kunde öka på doseringen av KNO3 och det andra som jag inte minns vad det heter, tills man ser att grönalgerna börjar komma. Kan det va nåt?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Framförallt fosfat, men jag brukar inte rekommendera att man doserar mer av enskiljda PMDD-komponenter utan alltid dosera rekommenderat av allt eller öka om man ser typiska bristsymptom på växter eller typiska "bristalger" såsom gröna prickalger (som egentligen tyder på för lite fosfat) eller kiselalger (också för lite fosfat).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Daniel_N
                    • April 2006
                    • 573

                    #10
                    Varför ska man helst inte dosera t.ex mer av fosfat då?
                    Vad tror du om belysningen förresten, öka eller minska eller oförändrad?
                    Senast redigerad av Daniel_N; 11 September 2006, 17:18.

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Daniel_N
                      Varför ska man helst inte dosera t.ex mer av fosfat då?
                      För att det är som att fånga vinden: ökar du på fosfatet, så kommer det säkerligen öka åtgången på säg nitratet (i o m att fosfatet inte längre är begränsande).

                      Vad tror du om belysningen förresten, öka eller minska eller oförändrad?
                      Inte defdac, men 10 timmar belysning är väl ganska standard och kommer nog att göra varken till eller från just i ditt kar. Det är först vid mycket höga watt per liter som man kan behöva laborera med belysningstiden.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13119

                        #12
                        jag personligen tror att det kan vara brunalger och som kan ha uppkommit av undermålig ekologisk balans... hur har du det med cirkulationen?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Daniel_N
                          • April 2006
                          • 573

                          #13
                          Patrik: Alla får naturligtvis svara Bra svar, hade inte tänkt på det.

                          åheim: Har en eheim 2012, är väl duglig cirkulatoion skulle jag tro. Förklarar dock inte varför det inte är alger under roten, borde ju va sämre cirkulation där.

                          Kommentar

                          • Tias
                            • December 2003
                            • 98

                            #14
                            hade med kiselalger förr men mest i saltvattenakvariet blev av med dessa då jag skaffade vattenrenare (pi-mag vatten) vilket tog bort silikatet i vattnet.
                            nu har jag märkt mycket skilnad både på minskad algtillväxt men framför allt att våxterna växer som F....N. så skaffe er vattenrenare...
                            Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                            www.tielias.blogspot.com

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Kul att det växer bättre Tias men jag ifrågasätter lite att det har att göra med din vattenrenare.

                              Hade du lyckats begränsa alger (som klarar runt 100 ggr lägre näringsnivåer jämfört med växter) från kisel så skulle växterna påvisa silikatbrist: http://www.knowledgebank.irri.org/ri...Deficiency.htm

                              Man måste dessutom komma ner i ppb (parts per billion)-nivåer innan alger blir märkbart begränsade, och jag tvivlar starkt på att ditt hemma-filter klarar det. Men som sagt. Då har växterna dött för länge sen.

                              Kan det vara så att dina kiselalger försvunnit för att dina växter mår bättre för att dom får mer näring?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...