massa trådalger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    massa trådalger.

    hej

    har läst en massa trådar om att folk får trådalger och rådet brukar vara att man ska få ner järnhalterna i karet.

    Men jag har nu helt slutat använda TMG i nu 1 månads tid men inget händer,(fortfarande mycket trådalger) därimot kan jag se att toffsalgerna har börjat ge upp.

    Vet inte om det kan ha med att jag har ökat på co2 till 50ppm.
    Jag göder bara med 2 fulldoser av pmdd i veckan, kan de var för lite för mitt kar (540l) dock så bubblar de alltid från växterna.

    vill verkligen bli av med dessa fula alger så all hjälp uppskattas

    //hampus
    Senast redigerad av hambli; 05 September 2006, 07:53.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Toffsalger brukar ge upp när man kör hög stabil CO2-halt.

    Trådalger är lite jobbiga eftersom dom liknar växter så mycket fysiologiskt och har liknande behov. Det som funkar bäst att få bort dom är att konstant vara och plocka bort angripna blad och skrubba bort dom från alla ställen man kan se.

    Med hög CO2-halt och PMDD och en massa snabbväxande växter bör inte nybildningen vara katastrofal, dvs man hinner att plocka bort dom i högre takt än vad dom återkommer.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Ursprungligen postat av hambli
      hej

      har läst en massa trådar om att folk får trådalger och rådet brukar vara att man ska få ner järnhalterna i karet.

      Men jag har nu helt slutat använda TMG i nu 1 månads tid men inget händer,(fortfarande mycket trådalger) därimot kan jag se att toffsalgerna har börjat ge upp.

      Vet inte om det kan ha med att jag har ökat på co2 till 50ppm.
      Jag göder bara med 2 fulldoser av pmdd i veckan, kan de var för lite för mitt kar (540l) dock så bubblar de alltid från växterna.

      vill verkligen bli av med dessa fula alger så all hjälp uppskattas

      //hampus
      2 fulldoser pmdd låter lite tycker jag när du kör med co2. Du säger att du har slutat med TMG, använder du Micro+ eller NutriSi som mikrogödning?
      Trådalger blev jag av med genom att rulla upp på en liten pinne så mycket jag orkade få bort. Sedan kan du vänta ut resterande trådalger som blommar ut och försvinner. Regelbundna vattenbyten och se till att växterna alltid har både mikro och makronäring är mitt tips. Att tofsalgerna har försvunnit är ett tecken på att du har bra co2-nivåer och då behöver växterna bra med näring.

      /Johan
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        okej, har ganska mycket snabbväxande växter.
        kör inte med nån mikrogödning just nu, eftersom jag slutat med TMG.
        Co2-halten bör vara stabbil då jag kör med controller.

        ja 2 fulldoser kanske är lite dåligt, var rekomenderar du du att jag ska köra med?

        kan tillägga att jag mätte Fe halten igår och den vissade att den låg på 0 vilket inte kan vara så bra, ska jag använda mej av TMG eller ska jag köra med Micro+ eller NutriSi som joni prata om, vet bara inte vart man köper det.

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Ursprungligen postat av hambli
          okej, har ganska mycket snabbväxande växter.
          kör inte med nån mikrogödning just nu, eftersom jag slutat med TMG.
          Co2-halten bör vara stabbil då jag kör med controller.

          ja 2 fulldoser kanske är lite dåligt, var rekomenderar du du att jag ska köra med?

          kan tillägga att jag mätte Fe halten igår och den vissade att den låg på 0 vilket inte kan vara så bra, ska jag använda mej av TMG eller ska jag köra med Micro+ eller NutriSi som joni prata om, vet bara inte vart man köper det.
          Att köra utan mikrogödning är inte bra, växterna behöver både mikro och makro. Micro+ och Nutrisi finns att köpa, kolla på pmdd.se. TMG är i och för sig bra men blir dyrt i längden.

          /Johan
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...