Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    Aha, i c, tack Lasse, smart, de med low-tech kar borde verkligen prova det, att köra syresten på timer!
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      Ursprungligen postat av Lasse
      Det som avgör mängden gasutbyte/tidsenhet är bara storleken på "intefacet" mellan vatten och luft. De flesta syrestenar get iofs för stora luftbubblor och har en för kort uppehållstid för att det skall ske en gasöverföring (oavsett håll) nere i vattnet
      MVH Lasse
      Sorry, det var ett plumpt uttal av mig när jag skrev att syrebubblorna skulle absorbera (därav kråkfötterna) andra gaser. Kontentan var ändå att man sänkte de andra gasernas ångtryck och därigenom fick en avgasning mha av syrebubblorna.

      Ursprungligen postat av PatrikS
      Aha, i c, tack Lasse, smart, de med low-tech kar borde verkligen prova det, att köra syresten på timer!
      En ide som jag gått och funderat på är att låta Helium sköta avgasningen i akvariet. Ädelgas som är minst lösligast i vatten. Borde inte vara så svårt få tag på Helium? Men vem vet, fiskarna kanske får viiiinnngaaaaar
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        Sintei, can it be more high-tech?
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          Ursprungligen postat av Sintei
          En ide som jag gått och funderat på är att låta Helium sköta avgasningen i akvariet. Ädelgas som är minst lösligast i vatten. Borde inte vara så svårt få tag på Helium? Men vem vet, fiskarna kanske får viiiinnngaaaaar
          De kommer att bubbla i falsett

          MVH Lasse
          Senast redigerad av Lasse; 17 September 2006, 12:54. Anledning: Det heter inte facett när man menar falsett
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            Här hemma kommer den gamla luftpumpen att dammas av och kopplas till ph styrning efter detta. Jag har inte vidare stora ph fluktrationer idag, men med fler växter och lite mer belysning så kan det bli ett spännande experiment. Tack.

            Vilket värde bör man styra på? Är det ph 8 som är det bästa eller bikarbonatsjämvikten som är något högre?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Här hemma kommer den gamla luftpumpen att dammas av och kopplas till ph styrning efter detta. Jag har inte vidare stora ph fluktrationer idag, men med fler växter och lite mer belysning så kan det bli ett spännande experiment. Tack.

              Vilket värde bör man styra på? Är det ph 8 som är det bästa eller bikarbonatsjämvikten som är något högre?
              MVH
              Magnus
              Vet inte men 8 kan vara något att utgå ifrån. Dokumentera! Mitt resonemang är strikt teoretiskt. Det kan finnas faktorer som gör att det inte stämmer i praktiken men det kanske du kan ge svar på om ett halvår.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                Ja, vem vet.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Här är en snubbe som triggat fotorespiration med syre och fått det klassiska bubbelbanden:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    Defdac

                    Jag har helt nyligen sett några sammanställda artiklar om bikarbonatupptag vad gäller marina alger men har inte sett de vetenskapliga artiklarna. Jag tror det var i ReefKeeping Oktober 2006. Du kan nå den via saltvattensguiden. Jag fick dock ingen förklaring till pH uppgången.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Glajdarn
                      • November 2004
                      • 270

                      Ursprungligen postat av PatrikS
                      Och detta är hur mycket CO2 som finns i San Franciscos kranvatten:



                      Som synes verkar det vara rätt lite ppm. Men det måste röra sig väl om upplöst i vattnet CO2, utan hänsyn tagen till hur många mistbubblor CO2 som finns, eller hur? Kranvattnet ser ju ut som en vitt bubbeldimma precis efter att man tappat det i hinken.
                      Jag satt just och tänkte på det. Har tidigare läst här på zoopet att kranvatten innehåller väldigt lite CO2, och att skälet till varför det bubblar efter vattenbytet snarare beror på att kranvattnet innehåller så mycket O2 att mättnad snart uppstår och syret från växterna ej löses upp. Ett av skälen till den höga syrehalten skulle vara en reningsprocess med ozon (tror jag det var). Ozonet sönderfaller delvis under processen, och resultatet blir syrerikt vatten.

                      När det gäller ppm i vatten, så måste det ju vara den lösta CO2 som är intressant (och enda mätbara). "Mist" är ju små bubblor (alltså gasform) och således inte en del av vattnet (härrör "ppm").
                      För övrigt skulle jag tro att det som ser ut som dimma i hinken är små luftbubblor - om du tittar på en hård stråle i en vattenkran ser man tydligt att den innehåller en hel del luft (eller hur man nu skall uttrycka det...).
                      "This is a lighthouse. Your call."

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Lasse, vilken lysande artikel!


                        och att skälet till varför det bubblar efter vattenbytet snarare beror på att kranvattnet innehåller så mycket O2 att mättnad snart uppstår och syret från växterna ej löses upp.
                        Mitt kranvatten innehåller inte speciellt mycket O2 och jag kan inte få det att bubbla hur jag än gör längre efter att huset fått ny varmvattenberedare: Byte med kallt eller varmt vatten spelar ingen roll. Bubbel på inredning/växter no more.

                        Vad händer egentligen i äldre modeller av varmvattenberedare som gör varmvattnet grått av gas?

                        För övrigt skulle jag tro att det som ser ut som dimma i hinken är små luftbubblor - om du tittar på en hård stråle i en vattenkran ser man tydligt att den innehåller en hel del luft (eller hur man nu skall uttrycka det...).
                        Det brukar dock vara enkelt att dra ner kallvattenflödet så att vattnet blir kristallklart. Vissa hus har dock "grått varmvatten" som man måste låta stå för att bubblorna ska försvinna.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Det brukar dock vara enkelt att dra ner kallvattenflödet så att vattnet blir kristallklart. Vissa hus har dock "grått varmvatten" som man måste låta stå för att bubblorna ska försvinna.
                          Du kan få samma effekt med kallt vatten, om du knäcker slangen delvis för att påtvinga en kraftig tryckskillnad, då får man oändligt med microbubblor även från kallare vatten.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • Herr Grå
                            • August 2004
                            • 5

                            Update?

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Då kan vi ju återgå till ursprungsfrågan om vattenbyten som innebär stor gasmättnad kan förrvirra växternas bikarbonatsanvändande.

                            Går vi på Lasses förklaring så använder växterna i princip ingen bikarbonat utan nöjer sig med CO2:n från cirkulationen. Vattenbyten i mörker skulle isåfall inte påverka - och jag har även fått förklaring till varför det växer så jäkla dåligt i mina lowtechs som har lågt KH, men varför toffsalger försvinner förblir oförklarat.

                            Jag lutar åt att riktigt tätplanterade växtburkar utan CO2-insprutning alltid är starkt CO2-begränsade vilket toffsarna inte gillar. Om mitt kranvatten inte innehåller CO2 borde jag isåfall kunna byta vatten i dessa lite hur jag vill utan att få fler toffsar och växter drabbas (förutsatt att jag tillför näring i det nyinsatta vattnet så att växterna kan hålla CO2:n låg hela tiden, om det är så att toffsar inte diggar låga CO2-nivåer).

                            Innehåller mitt kranvatten CO2 borde jag få fler toffsar och ha oförändrad tillväxt på växterna förutsatt PMDD.

                            Återkommer om några månader om det är så =)
                            Satt uppe till 2:30 i natt för att jag fastnade i den här fantastiska tråden...

                            Nu har det snart gått ett år sedan den rann ut i sanden. Har debatten fortsatt någon annanstans? Hur går det med tofsarna och framför allt, vad är den nuvarande rekomendationen, ska man byta vatten eller inte i low-tech?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              I low-techs kan man byta så lite vatten som möjligt, enligt Diana Walstads bok Ecology of the planted aquarium. Det fungerar fint och en bonus är att toffsalger försvinner.

                              Men varför toffsalger försvinner när man slutar gör vattenbyten vet väl egentligen ingen.

                              Vad som händer:

                              Vattenbyten sänker vattenytan så att växterna står med en oherrans massa CO2 från luften vilket motverkar RuBisCO-bildning. RuBisCO är jobbigt att tillverka och man klarar sig med betydligt mindre RuBisCO om man har god tillgång till CO2 även om det bara är ett ögonblick i veckan vid vattenbyten.

                              Jag tror dock framförallt att minimalt med vattenbyten gör akvariet oerhört stabilt vilket minimerar algers vilja att föröka sig. Det verkar främst vara CO2-stabilitet i toffsalgers fall, men kan naturligtvis beror på en massa andra faktorer.

                              Motsatsen är EI-hightechs som skapar denna stabilitet med stora regelbundna vattenbyten och stabil CO2-halt via CO2-anläggning.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...