Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    Vattenbyte i Mörker (utredning)

    Det var inte längesedan idén om utföra vattenbyten i mörkret kom igång här. En så länge så är det en teori som går ut på att i kar där man inte tillsätter CO2 så är det bäst att hålla sina växter på en konstant koldioxidbegränsad nivå.

    Att göra vattenbyten som tillför koldioxid på nätterna har då fördelen att de tillför koldioxid som sedan luftas ur karet över natten. Under natten går fotosyntesen baklänges och därför rubbar man inte det känsliga system som växter bygger upp när de istället för koldioxid tar upp bikarbonat. En slags mutation av fotosyntesen.. (Väldigt intressant faktiskt)

    Hur som helst några frågetecken kvarstår dock.
    Jag undrar:

    Om man inte slår sönder sin vattenyta hela tiden lagras inte koldioxiden i vattenet då över natten, efter ett vattenbyte ?

    Buffrar inte växterna upp en koldioxid halt över natten, eller är de så super avancerade organismer att om man väl har lyckats modifiera fotosyntesen framlänges, har man också lyckats få dom att istället för att producera koldioxid på natten och förbruka syre så producerar dom bikarbonat ?

    Fiskar, de andas väll syre och förbrukar koldioxid dygnet runt, en riktig elefantfråga men, riskerar man inte att t.ex. rubba bikarbonatsmaskineriet av att man har en större mängd fiskar ? Jag har aldrig sett gälarna på en fisk släppa ifrån sig bubblor, men jag vet att de släpper ifrån sig koldioxid. Den måste alltså vara löst i vattnet eller ?? Pajar man då inte maskineriet återigen ?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Nu tar ju växterna inte upp bikarbonat utan kolet i bikarbonatjonen.

    Jag är helt övertygad (utan att ha referenser) om att det bikarbonatutnyttjande växterna sysslar med nattetid är det samma som sina co2 utnyttjande växter gör, dvs respiration. Respiration innebär att syre tas upp av organismen och co2 avges.

    Men den co2 som växterna avger går ju förståss in i buffertsystemet och kan via det förvandlas till bikarbonat, men det ligger utanför växten.

    Om man kör bikarbonatutnyttjande växter så är det lika bra att se till att det finns gott om bikarbonatjon, genom natriumbikarbonattillsats. Dels säkerställer du tillgången på bikarbonat och dels så tar du bort det mesta av co2. Över ph 8 har du nästan inget av den totala buffern som co2, så slipper du dygnsanpassa dina vattenbyten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ett litet påpekande. Vattenbyten nattetid bör väl i så fall utföras med någon form av automatsystem - för att sticka ner slangar etc. i ett släckt akvarium är oerhört stressande för fiskarna
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ett litet påpekande. Vattenbyten nattetid bör väl i så fall utföras med någon form av automatsystem - för att sticka ner slangar etc. i ett släckt akvarium är oerhört stressande för fiskarna
        Jag har bara gjort vattenbyte i mörker en gång. För att bli av med alla tofsalger.

        Jag väntade tills strax innan jag skulle lägga mig eftersom karet står i vardags- (TV)-rummet.

        Jag tömde det med slang medan det var ljust i akvariet. Sedan släckte jag och fyllde på med en gång, med bara en lampa tänd i rummet.

        Jag vet inte om det var fel som jag gjorde, men det är ju svårt tömma och fylla på i ett helmörkt rum!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Jag har bara gjort vattenbyte i mörker en gång. För att bli av med alla tofsalger.

          Jag väntade tills strax innan jag skulle lägga mig eftersom karet står i vardags- (TV)-rummet.

          Jag tömde det med slang medan det var ljust i akvariet. Sedan släckte jag och fyllde på med en gång, med bara en lampa tänd i rummet.

          Jag vet inte om det var fel som jag gjorde, men det är ju svårt tömma och fylla på i ett helmörkt rum!
          Hur gick det med tofsalgerna då?
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Jo tack, dom verkar må bra!

            Det är knappt 2 veckor sedan nu, och jag har bara gjort det en gång.

            Nu tänkte jag vänta 2 veckor till innan jag byter vatten (low tech?).
            Jag slamsög 10 liter häromdagen.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag tömde det med slang medan det var ljust i akvariet. Sedan släckte jag och fyllde på med en gång, med bara en lampa tänd i rummet.
              Precis så har jag också gjort.

              Ursprungligen postat av Topfrog
              Om man kör bikarbonatutnyttjande växter så är det lika bra att se till att det finns gott om bikarbonatjon, genom natriumbikarbonattillsats.
              Tillsätta bikarbonat i ett svartvattensakvarium??
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Om man inte slår sönder sin vattenyta hela tiden lagras inte koldioxiden i vattenet då över natten, efter ett vattenbyte ?
                Jo men tydligen inte så mycket att toffsarna klarar att fylla upp sitt behov tills CO2-halten snabbt går ner till noll pga växtupptaget när lyset tänds.

                Man kan som BluesBoy påpekar i en annan tråd göra vattenbytet när det är tänt men att det släcks när det är klart. Finessen är att koldioxidupptaget hos både toffsalger och växter kräver ljus.

                Toffsalger kan inte använda bikarbonat som Tropfrog hintar om och det påstås vara därför vattenbyte i mörker eller 0 vattenbyten missgynnar toffsalger så kraftigt (främst i väldigt växttäta burkar som hela tiden hovrar runt 0 ppm CO2 trots cirkulation pga tät växtlighet).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nu upptäckte jag att det inte handlade om toffsalger. Sorry 8 )
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Tillsätta bikarbonat i ett svartvattensakvarium??
                    Varför använda bikarbonatutnyttjande växter i svartvatten?
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Jag har en ännu mer grundläggande fråga, vad är nivån av co2 i kranvatten? någon som vet, inte tror eller antar?
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Här pratas det en hel del om CO2 i kranvattnet, särskilt det sista inlägget:

                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Och detta är hur mycket CO2 som finns i San Franciscos kranvatten:

                          Macronutrient Levels Range (ppm); Average (ppm)
                          Nitrate <0.4; <0.4
                          Phosphate <0.05; <0.05
                          Potassium <0.2 - 0.9; 0.6
                          Sulfate 0.8 - 14; 7.4
                          Calcium <3 - 17; 9
                          Magnesium 0.2 - 7.3; 3.8
                          Carbon (C02) 1 - 3; 1 - 3
                          Alkalinity (as CaCO3) 15 - 66; 41
                          Hardness (as CaCO3) 14 - 66; 40
                          Som synes verkar det vara rätt lite ppm. Men det måste röra sig väl om upplöst i vattnet CO2, utan hänsyn tagen till hur många mistbubblor CO2 som finns, eller hur? Kranvattnet ser ju ut som en vitt bubbeldimma precis efter att man tappat det i hinken.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Ursprungligen postat av davidb
                            Om man inte slår sönder sin vattenyta hela tiden lagras inte koldioxiden i vattenet då över natten, efter ett vattenbyte ?

                            Helt klart luftar du ur överskott av CO2 snabbare om du har omrörning på vattenytan. Diffusionen från vattnet till luften går mycket snabbare om vattenytan rör på sig.
                            Ursprungligen postat av davidb
                            Buffrar inte växterna upp en koldioxid halt över natten, eller är de så super avancerade organismer att om man väl har lyckats modifiera fotosyntesen framlänges, har man också lyckats få dom att istället för att producera koldioxid på natten och förbruka syre så producerar dom bikarbonat ?

                            Lite konstig fråga. "Fotosyntes framlänges" är helt enkelt fotosyntes där växterna med hjälp av ljus producerar socker från koldioxid och vatten, en biprodukt blir syre. "Fotosyntes baklänges" är respirationen som växterna (och alla andra levande organismer) sysslar med hela tiden. Respiration är att spjälka t ex socker till koldioxid och vatten. Växterna behöver då syre. Respirationen behövs för cellernas metabolism. På natten när det inte finns ljus kan inte fotosyntesen ske och då märks respirationen. Men den sker hela tiden och egentligen lite snabbare på dagen när växterna är i full gång med hela maskineriet. Skit samma.

                            På natten när respirationen av växter, bakterier och fiskar producerar en massa koldioxid som inte kan gå direkt in i fotosyntesen ligger det i "växternas intresse" att plocka upp och lagra koldioxiden tills det blir dag och de kan stoppa in kolet i fotosyntesen. Växterna är olika bra på att lagra koldioxid från natten till dagen och jag har ingen aning om de som ni kallar tofsalger är bra på det.

                            Att man skulle vara tvungen att byta vatten i mörker eller strax innan man släcker verkar lite överdrivet. Det är ett sällsynt tillfälle att byta vatten och dessutom är förhöjningen av koldioxid tillfällig. Och så är det möjligt att växterna och algerna kan lagra överskottet ändå. Men jag kan ha fel. Är det någon som märkt stor skillnad på kvälls- och morgonbyten?

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #15
                              Här pratas det en hel del om CO2 i kranvattnet, särskilt det sista inlägget:

                              http://www.newton.dep.anl.gov/askasc.../chem03573.htm
                              I första inlägget är det ju ganska tydligt att det är helt andra förutsättningar än i sverige, eftersom det är omvända pH förhållandet vid "urluftning" vid normalt kommunalt vatten.

                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Och detta är hur mycket CO2 som finns i San Franciscos kranvatten:

                              Som synes verkar det vara rätt lite ppm. Men det måste röra sig väl om upplöst i vattnet CO2, utan hänsyn tagen till hur många mistbubblor CO2 som finns, eller hur? Kranvattnet ser ju ut som en vitt bubbeldimma precis efter att man tappat det i hinken.
                              Eftersom jag har syremätare så kan jag med mycket stor sannolikhet påstå att det är inte C02 utan syre som delar sig från vattnet på grund av tryckskillnaden.

                              Edit: Det är även denna syremättnad som gör att man får så mycket bubbel efter vattenbyte, dels sätter sig syret från vattnet överallt men det är även så att syremättnaden som normalt gör att det bubblar från växterna sker direkt efter vattenbytet eftersom vattnet inte behöver mättas av växterna utan redan är det av vattnet från kranen.
                              Senast redigerad av NE; 05 September 2006, 06:30.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...