Växtkar, pH och KH mm. Blir inte klok...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mustang
    • July 2005
    • 78

    Växtkar, pH och KH mm. Blir inte klok...

    Tänkte ta tag lite i mitt växtkar som gått på sparlåga ett tag.
    Började med att mäta lite...kollade imorse innan jag slog på CO2.
    pH 6,0
    KH inte mätbart, under 4 verkar det som. (4 visar mitt kranvatten)

    Nu vet jag inte om jag ska våga slå på CO2:n, känns ju som mitt pH kan ta vägen vart som helst...
    Vill inte ha ihjäl fiskarna heller.
    Har kört CO2 dagligen med ganska låg bubbeltakt men jag har inte mätt framåt kvällen något.

    Har bra tillväxt men inget bubbel...

    Råd och tips mottages gärna.
    Mikael
    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
    Min Blogg
    GOC
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej Mustang

    Vattenbyte senast?
    Bubbeltakt?
    Tank storlek?
    Annan tillsats
    Lite övrigt fisk, antal, gödning, växter antal?
    CO2 vilken tid?

    så kan man ju börja kolla lite vad som kan göras med lite mer kött på benen =O)//Peter
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Mustang
      • July 2005
      • 78

      #3
      Tja...akvariestorlek, belysning samt hur jag löser upp CO2 står ju i signaturen.
      Karet ser ungefär likadant ut nu som på senaste bilden i bloggen.
      CO2 är på ca 10 timmar/dag.
      Belysning 12 timmar.
      Gödning med PMDD (KNO3, KH2PO4 och NutriSI)
      Vattenbyte 1/vecka minst 50%.
      Ganska mycket fisk och massor med växter, (växer igen på en vecka...)
      Mikael
      110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
      Min Blogg
      GOC

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        tja, där ser man =O )


        det är inte så att det har kört in CO2 under natten så magnetventilen hängt sig kanske därav det låga pHt?
        vad för ph har du annars?

        Vattenbyte kan ju få up ditt pH lite så du kan fortsätta köra in CO2 som vanligt.

        vad som gjort att ditt pH sjunkit vet jag inte men det har ju inte med dina fiskar eller ditt fina växter att göra men som jag skrev kanske genomsläpp på ventilen kan du se om det kommer ngn gas till ytterfiltrett eller gör ett vattenbyte .
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Nu vet jag inte om jag ska våga slå på CO2:n, känns ju som mitt pH kan ta vägen vart som helst...
          Det är inte pH:t i sig som dödar utan gasen i sig som fuckar upp syreupptaget för fiskarna.

          En en växtlös balja kan man inte trycka ner mycket CO2 innan fiskarna ställer sig vid ytan och börjar flämta. I ett akvarium med en massa snabbväxare kan du trycka ner kopiösa mängder CO2 med ett otroligt lågt pH utan att fiskarna reagerar.

          Dvs oavsett vad ditt KH är så kan du börja trycka ner CO2 men man börjar alltid med en låg bubbeltakt (en bubbla varannan sek typ) och går sedan dag för dag upp i bubbeltakt tills man märker att fiskarna börjar stå vid ytan. Då vrider man tillbaks ett uns och har då hittat sitt akvariums *nuvarande* sweetspot. När växterna en vecka senare fördubbalt sig i mängd måste man åter vrida upp och när man sedan hugger ner dom måste man vrida tillbaks. Osv.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Mustang
            • July 2005
            • 78

            #6
            Brukar ligga på en bubbeltakt på 1,5-2bbl/s, fortsätter väl med det och mäter lite i slutet på dagen för att se vart det tar vägen.
            Bryr mig inte så mycket om att det inte bubblar för det växer ju bra, inga speciella bristsymtomer och inga direkta algproblem.

            Vad är det som gör att KH ändrar sig i karet vs. kranen?
            Mäter upp KH 4 i kranen medans jag inte överhuvudtaget kan mäta det i karet.(har testat med dubbla vattenvolymen i mätglaset men inte ens det hjälper)

            Peter, jag kör utan ventil så jag öppnar och stänger kranen på flaskan manuellt.
            Så något läckage har jag inte.
            Mikael
            110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
            Min Blogg
            GOC

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad är det som gör att KH ändrar sig i karet vs. kranen?
              Mäter upp KH 4 i kranen medans jag inte överhuvudtaget kan mäta det i karet.(har testat med dubbla vattenvolymen i mätglaset men inte ens det hjälper)
              Bakterier, starka syror (t ex ekbarksextrakt) eller katjonutbytesförmåga med något material - t ex torv eller stora rötter.

              Växterna tar definitivt inte upp karbonater när du kör med CO2, så dom kan man inte skylla på.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mustang
                • July 2005
                • 78

                #8
                Då är det ju ännu konstigare...har bara en väldigt liten rot samt 4 små skiffer skivor.
                Inga konstiga tillsatser, bara kranvatten och PMDD.
                Kan man skylla på min gamla engelska sjöstensbotten?
                Bakterier är isf. sådana som inte påverkar fiskarna...
                Kan fiskmängden, dvs. deras nedsmutsning påverka KH?
                Mikael
                110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                Min Blogg
                GOC

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kan fiskmängden, dvs. deras nedsmutsning påverka KH?
                  Ja indirekt eftersom nedsmutsningen är mat till bakterierna. Växer och frodas dom så går det åt bikarbonat.

                  Samtidigt verkar du ha ett riktigt ruttet test. Att det visar över 4 i kranvattnet och under 4 i akvariet säger inte mycket - om något alls.

                  KH:t är en relativt oviktig faktor i växtakvarier. Gör du regelbundna vattenbyten och det bara är bakterierna som använder bikarbonaterna så kan det garanterat aldrig bli för lågt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Bakterier som bearbetar nedsmutsning tar en väldans massa syre också vilket kan förklara att du har dåligt med bubbel. Det blir en oerhörd skillnad i bubbel från växterna om man blåser bort all mulm från täta buskage och skakar av mulm från växter vid varje vattenbyte.

                    Det är även en god idé att slamsuga igenom *små* bitar av bottnen varje vattenbyte. Typ några kvadratdecimeter. För att förhindra att det blir för gosigt och bottnen börjar ta för mycket syre.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mustang
                      • July 2005
                      • 78

                      #11
                      Testet är JBL, och i kranvattnet får jag omslag på 4 droppar = KH 4 medans i akvariet så kan jag aldrig få testet blått utan det blir gult direkt även vid dubbla vattenmängden...

                      Slamsuga brukar jag göra vid varje vattenbyte, brukar gå över hela botten men inte suga så djupt.
                      Ska jag suga igenom hela grusdjupet på några kvadratdecimeter också?

                      Dom flesta växterna tas upp och trimmas vid vattenbyte så där är det ingen mulm som fastnar.
                      Mikael
                      110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                      Min Blogg
                      GOC

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Det blir en oerhörd skillnad i bubbel från växterna om man blåser bort all mulm från täta buskage och skakar av mulm från växter vid varje vattenbyte.
                        Yes! Det skriver jag under på samt att man håvar ur alla lösa blad och annat flytande skit mellan vattenbytena som senare annars bildar mulm.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mustang
                          Testet är JBL, och i kranvattnet får jag omslag på 4 droppar = KH 4 medans i akvariet så kan jag aldrig få testet blått utan det blir gult direkt även vid dubbla vattenmängden
                          Skumt. Hur snabbt går förändringen 4 till 0 i KH efter vattenbytet?

                          Slamsuga brukar jag göra vid varje vattenbyte, brukar gå över hela botten men inte suga så djupt.
                          Ska jag suga igenom hela grusdjupet på några kvadratdecimeter också?
                          Ja precis.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mustang
                            • July 2005
                            • 78

                            #14
                            Hur fort KH:t ändras vet jag faktiskt inte, ska byta vatten idag och sen mäta varje dag så återkommer jag med resultat.

                            Börjar med sådan slamsugning då, ska bli intressant!
                            Mikael
                            110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                            Min Blogg
                            GOC

                            Kommentar

                            • Mustang
                              • July 2005
                              • 78

                              #15
                              Mitt vattenbyte blev 1 dag försenat och gjordes då igår mitt på dagen.
                              Mätte inte KH direkt utan väntade tills på kvällen, döm av min förvåning att det redan då inte var mätbart.
                              Då bytte jag ändå ca 60% vatten och slamsög 2-3 kvadratdecimeter på djupet och gick över resten mera varligt.
                              pH hade jag fått ner till 6,4 så jag hade nog lite för låg bubbeltakt.

                              Förstår inte vad det är som händer...
                              Mikael
                              110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                              Min Blogg
                              GOC

                              Kommentar

                              Arbetssätt...