TMG och trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    TMG och trådalger

    Jag tycker mig se en tydlig samband mellan TMG och trådalger. I mitt Asien-akvarium (inte problemakvariet) tycker jag att alltid får lite trådalger dagarna efter det att jag tillsatt växtnäring (KNO3, KH2PO4 och TMG).

    Jag antar att trådarna beror på järnet som finns i TMG. På sistone har jag bara doserat halva dosen TMG och ändå kommer trådarna. Betyder det att det inte går åt så mycket och att jag borde dra ner på doseringen ännu mer?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Defdac undrade samma sak på barrreport för ett par månader sedan:

    Ursprungligen postat av defdac
    Everyone I know that dose a lot of iron get hair/thread algae, given low macro and/or CO2-levels. They even smell of iron when you pull them out.

    One thing I don't understand, question number 1: If I have low and jumpy CO2/macro-levels and have no thread algae, I dose iron and immediately get iron smelling thread algae - why isn't the iron the actual cause or even the trigger/inducer?

    Question number 2: Is thread/hair algae better at fixing iron, like diatoms is very good at storing PO4?


    Barr brukar svara på sådant med typ "I dose a lot of iron, why dont I have algea?"

    och mera specifikt:

    Ursprungligen postat av Tom Barr
    The how:
    Do a water change say 50-75%, dose the GH builder,KNO3, Traces, KH2PO4, that will cover the nutrients, so you do not need to figure out which.

    Then all that's left is CO2...........
    Av vad jag förstått så kör du inte med CO2 tillsats, eller hur batski? Då är det ju svårt att öka på mängden koldioxid genom att tillföra den, däremot kan det vara lättare att minska på förbrukningen av CO2 och på så sätt öka mängden tillgänglig CO2 i karet. Detta görs ju lämpligast med att minska på ljusmängden. Och att inte byta vatten med belysningen på.

    Men för att vara säker på det: höj dina makronivåer så slipper du fundera på om det kan vara gödningsmängden trots allt.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är synd att jag aldrig fick definitiva svar på frågorna men det är sannolikt funtat på det sättet att trådalger är de alger som mest liknar växter och därmed behöver liknande näringsnivåer med den stora skillnaden att dom är fenomenala att använda bikarbonat som kolkälla, vilket de flesta växter inte är eller behöver lång tid att anpassa sig och kraftigt med ljus.

      Har man lite halvkasst med ljus, halvkassa näringsnivåer, ammoniuminstabilitet pga död botten/dött filter/för hög fisklast med få vattenbyten/för få glada växter så kommer en skvätt TMG kunna användas av de som snabbast anpassar sig och klarar lägst makronivåer: Algerna. Störst går först om näringsnivåerna är bra och trådalgerna är störst av algerna.

      Ger man växterna tid att anpassa sig till bikarbonatsupptag och inte av misstag få i CO2 via vattenbyten kommer växterna efter ett tag kunnabörja dra igång sina stora energikrävande maskinerier. Speciellt om man även doserar makronäring och inte bara TMG/mikro.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikS
        Av vad jag förstått så kör du inte med CO2 tillsats, eller hur batski?
        Det stämmer.

        Ursprungligen postat av PatrikS
        Då är det ju svårt att öka på mängden koldioxid genom att tillföra den, däremot kan det vara lättare att minska på förbrukningen av CO2 och på så sätt öka mängden tillgänglig CO2 i karet. Detta görs ju lämpligast med att minska på ljusmängden. Och att inte byta vatten med belysningen på.
        Jag har precis börjat med vattenbyten i mörkret. Jag har 2 Aquarelle till 310 liter. Skulle jag minska på ljuset så skulle det bli ganska mörkt i akvariet. Inte minst med tanke på att halva ytan är täckt av flytväxter.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Har man lite halvkasst med ljus, halvkassa näringsnivåer, ammoniuminstabilitet pga död botten/dött filter/för hög fisklast med få vattenbyten/för få glada växter så kommer en skvätt TMG kunna användas av de som snabbast anpassar sig och klarar lägst makronivåer: Algerna. Störst går först om näringsnivåerna är bra och trådalgerna är störst av algerna.
          Jag har svårt att tro att jag skulle ha ammoniuminstabilitet pga död botten/dött filter/för hög fisklast i det akvariet. Det är alltså inte problemakvariet vi pratar om här utan det relativt nystartade Asien-akvariet.

          Ursprungligen postat av defdac
          Ger man växterna tid att anpassa sig till bikarbonatsupptag och inte av misstag få i CO2 via vattenbyten kommer växterna efter ett tag kunnabörja dra igång sina stora energikrävande maskinerier. Speciellt om man även doserar makronäring och inte bara TMG/mikro.
          Jodå jag doserar även makro. Men var skulle växterna få bikarbonat ifrån?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är alltså inte problemakvariet vi pratar om här utan det relativt nystartade Asien-akvariet.
            Ok. Då kan vi utesluta ammoniuminstabilitet.

            Men var skulle växterna få bikarbonat ifrån?
            Både växter och alger tar bikarbonatet från vattnet. KH:t, eller bufferten i vattnet, består av bikarbonat.

            Problemet är att växterna måste specialanpassa speciella enzymer för att börja använda bikarbonat och denna anpassning tar tid och kräver att vattnet alltid är CO2-fritt. Vattenbyten kan alltså sabba denna anpassning och växterna står alltid utan någon vettig kolkälla, och växter består till >40% av enbart kol.

            Men säg att dina växter trots allt är fenomenala på att snappa bikarbonat och du inte har någon ammoniuminstabilitet. Kommer en gödningsförändring och därmed tillväxtförbättring märkas först hos en växt bestående av biljoner celler eller en alg bestående av några få celler?

            Alger reagerar alltid kraftig på förändringar (eftersom det signalerar att det inte finns någon konkurrens) medans stabilitet gynnar växter som hela tiden knatar på och växer, medans alger snabbt lever sin livscykel och dör och slänger ut sporer som ligger och lurpassar på nästa kraftiga miljöförändring.

            Low-techs bara står och det enda man gör är att stoppar ner mat till firrarna. Otroligt stabila nivåer. Väldigt glada växter och väldigt ledsna alger.

            High-techs har med Estimative index också oerhört stabilt höga näringsnivåer till växterna där näringsnivåerna aldrig blir begränsade för växterna. Stor konkurrens, dåligt läge för alger.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Low-techs bara står och det enda man gör är att stoppar ner mat till firrarna. Otroligt stabila nivåer. Väldigt glada växter och väldigt ledsna alger.

              High-techs har med Estimative index också oerhört stabilt höga näringsnivåer till växterna där näringsnivåerna aldrig blir begränsade för växterna. Stor konkurrens, dåligt läge för alger.
              Nu är tanken att jag ska köra det akvariet som low-tech, men eftersom det är nystartat måste jag än så länge tillsätta växtnäring.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursäkta mig... Low-tech som ni pratar om hela tiden...
                Är det när ni inte gör vattenbyten???
                Eller vad är det?
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Man gör vattenbyten, fast mindre och mer sällan. Det i sambnad med att man har en hel del växter och en botten där det sker en mineralisering av det organiska avfallet, som på så sätt blir till växtnäring.

                  Det finns säkert andra som kan förklara det bättre.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Man gör vattenbyten, fast mindre och mer sällan. Det i sambnad med att man har en hel del växter och en botten där det sker en mineralisering av det organiska avfallet, som på så sätt blir till växtnäring.

                    Det finns säkert andra som kan förklara det bättre.
                    Japp, och kör vattenbyten helst i mörkret. Gör man inga vattenbyten på ett halvår så är risken stor att det kan gå lika illa som för tropfrog när växterna gav upp helt och hållet. Antagligen beroende på att plantorna förbrukar vissa mineraler/metaller som finns i kranvattnet men inte i våra gödningar. Vill man inte byta vatten alls kan man köra med pmdd och Seachem Equllibrium.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Nu är tanken att jag ska köra det akvariet som low-tech, men eftersom det är nystartat måste jag än så länge tillsätta växtnäring.
                      Måste man ha näring i även om man kör jordbotten? Jag trodde att man drog nytta av näringen i jorden tills hela magin drog igång med omvandling av fiskmaten. Jag kör sjäv något slags halv low tech med grusbotten och 2*pmdd och 25% vattenbyte var fjärde vecka, men jag trodde man slapp näringen helt även i nystartade akvarier, om man körde med jordbotten.
                      Kan tillägga att jag har samma problem trådalger. Siameserna avverkar dom, men tyvärr tar dom inte det allra sista sådet blir ändå svarta beläggningar kvar på bladen.
                      /Peter

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Japp, och kör vattenbyten helst i mörkret.
                        Tack för tillägget

                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Vill man inte byta vatten alls kan man köra med pmdd och Seachem Equllibrium.
                        Seachem Equllibrium?

                        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                        Måste man ha näring i även om man kör jordbotten? Jag trodde att man drog nytta av näringen i jorden tills hela magin drog igång med omvandling av fiskmaten. Jag kör sjäv något slags halv low tech med grusbotten och 2*pmdd och 25% vattenbyte var fjärde vecka, men jag trodde man slapp näringen helt även i nystartade akvarier, om man körde med jordbotten.
                        Vad jag förstått så innehåller inte jord(torv)botten alla näringsämnen, utan dess funktion är just mineraliseringen av den organiska avfallet. Dessutom har inte flytväxterna nån nytta av näringen i botten.

                        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                        Kan tillägga att jag har samma problem trådalger. Siameserna avverkar dom, men tyvärr tar dom inte det allra sista sådet blir ändå svarta beläggningar kvar på bladen.
                        Svarta beläggningar låter inte som trådalger, utan som tofsalger (som man får av för stora/många vattenbyten). Jag har inte märkt att mina siameser är intresserade av trådalger.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Seachem Equllibrium?
                          Google är din vän, och seachems hemsida. http://www.seachem.com/products/prod...quilbrium.html

                          Grovt förenklat kan man väl säga att TMG/Nutrisi synes inte innehålla de mineraler som finns i EQ i sådan utsträckning som verkar behövas i det långa loppet, bl.a. Ca, Mg och Mn.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack! Höjer GH. Kan det vara bra i ett akvarium där man vill ha mjukt och lite surt vatten?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Det enda akvarium jag har TMG i är mitt sällskapskar. Förut hade jag ett 70-liters, nu har jag ett 220-liters.

                              Och i BÅDA har jag haft stora problem med tofsalger!

                              I alla andra kar, där jag inte har i växtnäring, finns inga tofsar...

                              Något samband???

                              Jag har just börjat med vattenbyten i mörker och ska dra ner på vattenbytena. Hoppas det hjälper!!!
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...