Massa alger! Hur får ja bort dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Massa alger! Hur får ja bort dem?

    Jag byter vatten varannan vecka och jag har både filter och pump. Men ständigt så blir det bara mer och mer alger i akvariet, de stenar som är vita börjar bli bruna och växterna är med bruna. jag har en yngelkasse i akvariet för två veckor sedan gjorde jag rent den och nu igen har den blivit grön. Jag förstår inte vad allt kommer ifrån?! Hur uppstår alger och hur får jag bort dem iutan att förstöra all mat för algätaren? Jag vill att de ska se fräsht ut i akvariet nte som en grön soppa. Vattnet är inte grönt men de ser gult ut på något vis. Ska ja ha tänt lampan kortare tid? Går det bra om jag tar upp gruset och gör rent det?`Eller blir det omständigt för både fiskar och växter?

    Hur ofta bör man göra en riktigt storstädning av akvariet? Ta ur alla fiskar och göra rent allt?
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Emmelie, det du frågar är en mycket vanlig förekommande fråga här, och det finns verkligen jättemånga bra svar redan, så gör du en sökning på "alger", "pmdd" och "vattenbyten" här på forumet så får du en hel del matnyttigt att läsa, det kan jag lova dig!
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

      #3
      När jag började få alger i mitt akvarium började jag med att släcka ner det i ett par dagar och kör nu med kortare belysningstid, ca 8h, från kl 14 till 22. Jag har även tillsatt lite mer snabbväxande växter (Vallisneria) och göder även med PMDD. Efter dessa insatser har algerna minskat betydligt!
      Jag önskar dig lycka till och hoppas du blir kvitt algerna!
      Mvh Anna

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Att ta ut fiskarna och storstäda akvariet är ingen god ide. Då förstör du den balansen som finns i akvariet och du riskerar att få problem med nitrit. Det hjälper heller inte mot dina algproblem. Lyd råden du fått och sök på PMDD, gödning och titta under "Växter" här i forumet. Det är många som har samma problem som du!

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Jag stoppar ner en massa snabbväxande växter (snabbare än vallisneria helst!) och ser till att inte låta värdena på näringen i vattnet variera. Det har funkat hittills men jag har då aldrig fått några riktiga alginvasioner. Snabbväxande är exempelvis vattenpest, vattenormbunkar, Hygrophila, Cabomba mfl.

          Idén är att växterna kan konkurrera ut algerna! Men då får inte halten näringsämnen i vattnet hålla på och svänga.

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            Ursprungligen postat av Emmelie

            Hur ofta bör man göra en riktigt storstädning av akvariet? Ta ur alla fiskar och göra rent allt?
            i princip aldrig!!!!!!!
            du skall plantera snabväxter typ hydrophilla , vattenpest ell. likn. göda med näring , så smånigom är algarna utkonkurerat
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            Arbetssätt...