Undrar om näring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    Undrar om näring?

    Hej!

    Jag är halvnybörjare, men helnybörjare när det gäller växtnäring. Har aldrig tänkt så mycket på det förr, utan mest på fiskarna. Men nu vill jag lära mig mer om växterna i mitt akvarium också och om deras skötsel för att de ska må så bra som möjligt.

    Vad är det för näringsämnen som växterna behöver först och främst? Kan någon förklara på ett lättförståeligt sätt?

    Jag har läst om PMDD på dess hemsida och här på forumet och det verkar ge bra effekt. Innehåller det allt som växterna behöver?
    Johanna
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Ursprungligen postat av JohannaMaria
    Vad är det för näringsämnen som växterna behöver först och främst? Innehåller det allt som växterna behöver?
    Växterna behöver först och främst kol, syre, väte eftersom kolhydrater byggs upp av de tre. Syre och väte spjälkar de från vattnet eller producerar själva så det behöver man inte tillsätta. Kol kommer från bakterier som bryter ner gammal mat och fiskskit. Ibland behöver man tillsätta det om man har väldigt mycket växter som växer fort.

    Det som man först och främst behöver tillsätta är kalium, nitrat, fosfat och sulfat och det innehåller pmdd stora mängder av. Det finns andra ämnen också som växterna behöver mycket mindre koncentrationer av som t ex kalcium magnesium, järn, koppar, kobolt, bor, mangan och jag tror att pmdd innehåller det också. Eller också kanske det finns i kranvattnet i tillräcklig mängd.

    För att kolet ska vara tillgängligt för alla växter behöver man hålla ner pH lite grand. Därför innehåller pmdd en svag syra som sänker pH också. Fast det funkar bara tillfälligt den dag man tillsätter pmdd.

    Kommentar

    • JohannaMaria
      • September 2006
      • 26

      #3
      Tack så mycket!
      Johanna

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Kol kan växterna ta upp på olika sätt, i form av antingen kolsyra eller koldioxid. Kolsyran är löst i vattnet, exempelvis Vallisneria kan utnyttja det.
        Koldioxid kan tas ur vattnet (låga halter) och ur luften (höga halter). Flytväxter tar koldioxid ur luften, därför växer de ofta bra om andra näringsämnen finns.

        Man kan tillsätta koldioxid till vattnet på olika sätt - massor av fiskar, koldioxidtuber, eller low tech jordbotten. (Jordbotten blev känt genom Diana Walstads bok.)

        Förutom koldioxid behövs näringsämnen, exempelvis PMDD. PMDD är billigt och bra att börja med.

        /Matsvin.
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Kolsyra är väl koldioxid (gas) löst i vatten.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • JohannaMaria
            • September 2006
            • 26

            #6
            Jag har nog blivit lite klokare i alla fall, är mycket att ta in på en gång. Men jag har beställt PMDD nu i alla fall. Är det något speciellt man ska tänka på när man använder det?
            Johanna

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Du bör blanda det endast vid fullmåne och då vänd mot syd-väst.

              Allvarligt talat så är det inget särskilt att tänka på förutom att du skall blanda NutriSin (det gula pulvret) i destillerat vatten. Finns att köpa på närmaste mack i form av "Batterivatten".
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • MalawiAnna
                • July 2006
                • 215

                #8
                Allvarligt talat så är det inget särskilt att tänka på förutom att du skall blanda NutriSin (det gula pulvret) i destillerat vatten. Finns att köpa på närmaste mack i form av "Batterivatten".[/quote]

                Hade jag ingen aning om..
                Har blandat NutriSin med vanligt kranvatten. Hur illa är det?
                Mvh Anna

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Jag har mitt blandat med vanligt vatten, och det går fint. Vad skulle destillerat göra för nytta?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Har blandat NutriSin med vanligt kranvatten. Hur illa är det?
                    Kan fungera. Du får ju på det ena eller andra sättet ner järnet/ämnena ner i akvariet hur man än vrider och vänder på det. Eventuellt mindre tillgängligt om kranvattnet sabbat chelatpulvrets förmåga att binda till järnpulvret.

                    Chelatet i sig är surt så man kan förmodligen komma undan fint med kranvatten om man gör som när man gör pankakssmet: Man häller först ner pulvret och sedan häller man på pyttelite vatten och vispar ut det till en jämn smet (som kommer ha väldigt lågt pH där chelatet får tid på sig att binda med mikroämnena). Denna smet späder man sedan ut mer och mer med kranvatten.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MalawiAnna
                      • July 2006
                      • 215

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Kan fungera. Du får ju på det ena eller andra sättet ner järnet/ämnena ner i akvariet hur man än vrider och vänder på det. Eventuellt mindre tillgängligt om kranvattnet sabbat chelatpulvrets förmåga att binda till järnpulvret.

                      Chelatet i sig är surt så man kan förmodligen komma undan fint med kranvatten om man gör som när man gör pankakssmet: Man häller först ner pulvret och sedan häller man på pyttelite vatten och vispar ut det till en jämn smet (som kommer ha väldigt lågt pH där chelatet får tid på sig att binda med mikroämnena). Denna smet späder man sedan ut mer och mer med kranvatten.
                      Låter enklare att blanda med destillerat vatten..
                      Mvh Anna

                      Kommentar

                      • roysan
                        • July 2006
                        • 202

                        #12
                        varför står inte det på instruktionerna som bifogades? är min flaska med NutriSin-blandningen kass nu då?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Roysan, det är ett ganska nytt "trick" som flera utvärderar. Du kan lugnt fortsätta använda din flaska som den är, för du ser väl inga mikrobrister (ljusa/gulaktiga nya skott ibland med gröna nerver)?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • roysan
                            • July 2006
                            • 202

                            #14
                            thx defdac, nää inget tyder på mikrobrister...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...