Undrar om näring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    Undrar om näring?

    Hej!

    Jag är halvnybörjare, men helnybörjare när det gäller växtnäring. Har aldrig tänkt så mycket på det förr, utan mest på fiskarna. Men nu vill jag lära mig mer om växterna i mitt akvarium också och om deras skötsel för att de ska må så bra som möjligt.

    Vad är det för näringsämnen som växterna behöver först och främst? Kan någon förklara på ett lättförståeligt sätt?

    Jag har läst om PMDD på dess hemsida och här på forumet och det verkar ge bra effekt. Innehåller det allt som växterna behöver?
    Johanna
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Ursprungligen postat av JohannaMaria
    Vad är det för näringsämnen som växterna behöver först och främst? Innehåller det allt som växterna behöver?
    Växterna behöver först och främst kol, syre, väte eftersom kolhydrater byggs upp av de tre. Syre och väte spjälkar de från vattnet eller producerar själva så det behöver man inte tillsätta. Kol kommer från bakterier som bryter ner gammal mat och fiskskit. Ibland behöver man tillsätta det om man har väldigt mycket växter som växer fort.

    Det som man först och främst behöver tillsätta är kalium, nitrat, fosfat och sulfat och det innehåller pmdd stora mängder av. Det finns andra ämnen också som växterna behöver mycket mindre koncentrationer av som t ex kalcium magnesium, järn, koppar, kobolt, bor, mangan och jag tror att pmdd innehåller det också. Eller också kanske det finns i kranvattnet i tillräcklig mängd.

    För att kolet ska vara tillgängligt för alla växter behöver man hålla ner pH lite grand. Därför innehåller pmdd en svag syra som sänker pH också. Fast det funkar bara tillfälligt den dag man tillsätter pmdd.

    Kommentar

    • JohannaMaria
      • September 2006
      • 26

      #3
      Tack så mycket!
      Johanna

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254