Fundering kring Co2...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Fundering kring Co2...

    Hej. Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
    Co2 går på 1 tim före ljuset å släcks 1 tim efter ljuset sen körs den 1 tim på natten åxå.
    Hinner pht att sjunka där emellan?
    Vad mer kan man göra?

    Sigge
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ursprungligen postat av sigges
    Hej. Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
    Co2 går på 1 tim före ljuset å släcks 1 tim efter ljuset sen körs den 1 tim på natten åxå.
    Hinner pht att sjunka där emellan?
    Vad mer kan man göra?

    Sigge
    Ja. det går att få en bra och stabil nivå i karet.

    Men varför skall du släppa 1 timma med CO2 på natten när du inte har nå´n som nyttjar det. Jag skulle göra som du skriver, 1 timma före tändning så att du får upp nivån på morgonen, men så skulle jag stänga den 1 timma före ljuset släcks istället för 1 timma efter. För när ljuset släcks så upphör fotosyntesen och växterna drar ingen CO2.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Underhåller jag inte vattnet men co2 den timman under natten då? För att pht skall hålla sig stabilare?

      Sigge

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Co2´n stiger till ytan och försvinner, så... Nej. du underhåller inte ph halten genom att släppa CO2 1 timma under natten...
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #5
          OK, men jag löser det i reaktor, så det bör väl vara helt co2 berikat eller?

          Sigge

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Vad menar du Pannecke att CO2 stiger till ytan under natten och försvinner? Då skulle ju inte en controller kunna hålla konstant pH på natten heller. Bluesboy har ju gjort en mängd plottar där han visar hur en controller skickar in koldioxid även på natten, och jag har för mig att bluesboy inte kör någon controller nu utan lärt sig att med hjälp av en timer spruta in lite koldioxid nattetid i ca 1 timme (och koppla ifrån den på dagen i ca 1 timme). Har man bra reaktor och inte så mycket ytskvalp så stannar CO2 i vattnet rätt länge (om det inte konsumeras av växterna).
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #7
              Japp precis så kör ja med.

              Sigge

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
                Ja, det går ganska bra och jag har fått bästa resultat när pH:t har varit stabilt under långa perioder.

                Det vanligaste är att köra enligt ett schema presis som Pannecke säger. Jag föredrar dock att "förspänna" på det sätt som PatrikS beskriver. Det innebär att burken aldrig dalar ner så långt i CO2-nivå på natten som ska hämtas ikapp med förspänningen innan ljuset slås på. Räknar man på det tillför man ju inte mer eller mindre CO2 men det verkar som den stabila nivån under dygnet med "min"-/kontrollerstyrning är gynnsam för växterna (och kanske även för firrarna?).

                Ännu viktigare är dock att ha så mycket muskler i CO2-upplösningen så det räcker till med marginal när växterna börjar sin ofantliga konsumtion några timmar efter ljuspåslag om övrig gödning finns på plats.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Har jag inte tänkt på..
                  Bluesboy* så du öppnar en timme under natten med co2 och då får du stabilare pH för uppstart på morgonen hmmm **rusar och ändrar timern** pust färdig =O)**

                  får vi se hur det blir, men låter vettigt .. tack
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    Har jag inte tänkt på..
                    Bluesboy* så du öppnar en timme under natten med co2 och då får du stabilare pH för uppstart på morgonen hmmm **rusar och ändrar timern** pust färdig =O)**

                    får vi se hur det blir, men låter vettigt .. tack
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • sigges
                      • April 2005
                      • 291

                      #11
                      Det Panneke menar är väl om man löser gasen på annat vis så att mickrobubblor bildas i hela karet, då håller ja med om att gasen bara stiger å försvinner.
                      Men att stänga innan lyset släcks är bra?

                      Sigge

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Eftersom CO2 är en gas och därmed lättare än vatten så stiger denna till ytan och försvinner tillslut. Det är derför mycket viktigt att man löser upp den ordentligt annars försvinner den. Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Barr brukar rekommendera att öppna CO2 typ en kvart innan ljuset går på och stänga av CO2 en timme innan belysningen släcks.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pannecke
                            Eftersom CO2 är en gas och därmed lättare än vatten så stiger denna till ytan och försvinner tillslut. Det är derför mycket viktigt att man löser upp den ordentligt annars försvinner den. Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...
                            Nja, detta stämmer inte riktigt, se ovan för bl.a. bluesboys svar. Visst försvinner gasen såsmåningom, men är den bra upplöst i vattnet så tar det längre tid än du tror för den att evaporera. Vill man hålla pH:t konstant dygnet så kan man släppa i gasen med controller/timer. Frågan är bara om man behöver det.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...
                              Nej, du missar poängen.
                              Man mösar ner ordentligt med CO2 så det finns *tillräckligt* när växternas fotosyntes växlar upp och sätter fart. Antingen gör man det genom att starta någon/några timmar innan lyset slås på eller som jag - håller konstant över dygnet. Att lösa upp 40 ppm CO2 kan faktiskt ta en ansedlig tid. Det läge man *absolut* inte vill hamna i är att växterna får en massa energi i form av ljus och samtidigt inte får tillräckligt med näring (C).
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...