Lera som växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stig
    • February 2002
    • 3

    Lera som växtgödning

    Har läst någonstans att man kan torka vanlig naturlera,(i ugn) som man sedan lägger under sanden. Har någon provat denna billiga kanske effektiva metod???

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Har läst någonstans att man kan torka vanlig naturlera,(i ugn) som man sedan lägger under sanden. Har någon provat denna billiga kanske effektiva metod???
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Nej men jag har testat att blanda leran med lite vatten och rullat kulor och torkat dom i vanlig rumstemperatur i ett par dagar och det funkade jättebra! Min Echinodorus har tagit sig rejält efter att den fick lite gottigott runt fötterna.


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • gorgo
      • February 2002
      • 10

      #3
      Hur effektivt är det med lera?

      Hur stora ska kulorna vara?

      Hur många ska man lägga ner och hur länge varar dom?

      Vart köper man lera och vilken sorts lera ska man välja?

      MVH
      Lars

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej

        Lerkulorna är lika effektiva som de zooaffären har(finns att köpas). Jag gör kulora ca.10 mm i diameter, lämpligen en/växt(beroende på växtens storlek). Har köpt leran i en konstaffär, leran var "naturlera". Kostar, om jag inte minns fel, några tior/kg. Ett kg räcker länge.

        MVH
        Rickard

        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • gorgo
          • February 2002
          • 10

          #5
          Hej R.Be!

          Hur länge brukar leran räcka? Eller är det så att leran försvinner efter hand för att till slut ha försvunnit helt, och då lägger man i en ny kula?

          MVH
          Lars

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Hur länge brukar leran räcka? Eller är det så att leran försvinner efter hand för att till slut ha försvunnit helt, och då lägger man i en ny kula?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Det där har jag också funderat över. Det måste ju bli en enda näringsfattig gyttja tillslut (efter x antal år)? Ska man bygga om akvariet och byta ut substratet med jämna mellanrum?

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #7
              Hej

              Leran innehåller ett antal ämnen, men det som jag i huvudsak är ute efter är en långtidsverkan av järn. Det tar för eller senare slut och då får den ersättas. När det gäller hurvida det blir "en närings fattig gyttja" är skillnaden mot att inte sätta dit lera obetydlig. Vid nitrifikationen fås en slampartikel som "kryper ned" i sedimentet och bildar en gyttja, denna gyttja bryts med tiden ned men ersätts följaktligen hela tiden av nitrifikationen. Skillnaden mellan den tillsatta leran och det som bildas naturligt i akvariet är försummbart.

              Vid nedbrytning av slampartikeln (med eller utan syre)bildas i huvudsak koldioxid, beroende lite på hur slampartikeln är sammansatt. Här finns akvariets koldioxd reserv, ett säker sätt att utarma akvariet på koldioxid är att suga bort allt slam.

              Jag har ett växtakvarium som har blomjord(+ lera)i botten och på den ett myggnät och därefter grus. I detta akvarium har jag mest Cryptocoryner. Nu tar inte alla växter upp huvuddelen av näringen från botten(rötterna), men det utgår jag från att Ni vet.

              Daniel:
              Jag har sett att du är intresserad av växter, ett tips om du inte redan vet om det. Det finns/fanns en artikelserie i tidsskriften AKVARIT "Vattenväxternas villkor och vattnets syrehalt" nr:8/92-5/93. Går att låna på biblioteket. Ytterligare ett tips är "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad, ISBN 0-9673773-0-7, går förhoppningsvis också att låna. I Umeå går det, men har ändå köpt mig en.

              Hoppsan nu blev det mycket text igen.

              MVH
              Rickard

              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag måste tacka för den ingående beskrivningen. Sånt gillar jag, men jag förstod inte
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                När det gäller hurvida det blir "en närings fattig gyttja" är skillnaden mot att inte sätta dit lera obetydlig
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                Skillnad mellan vad? Är skillnaden mellan att inte tillsätta lera och den näringsfattiga gyttjan obetydlig?

                Jättebra boktips! Jag bläddrade lite i Diana Walstads "Ecology of the planted aquarium" för någon vecka sedan. Vad jag kunde se, och fick höra, innehåller den allt man behöver veta och väldigt mycket mer. Lite julklappsvarning helt klart. Heter inte tidskriften "Akvariet"? Ska se om jag hittar den.


                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #9
                  Hej

                  Skillnaden mellan att sätta dit lerkulor eller inte sätta dit lerkulor. Skulle man vara rädd att få "en näringsfattig gyttja" med lerkulor, så bör man nog göra att vad som går för att förhindra nitrifikationen. Eftersom det uppstår en sådan "gyttja" helt naturligt vid nitrifikationen.

                  Det ska vara AKVARIET missade ett E.

                  MVH
                  Rickard

                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Skulle man vara rädd att få "en näringsfattig gyttja" med lerkulor, så bör man nog göra att vad som går för att förhindra nitrifikationen.
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Aha! Ja sålänge man stoppar ner mer lerkulor förstår jag att det inte blir näringsfattigt men tillslut antar jag att man inte får ner mer lera? Du menar att det aldrig kommer bli så med tanke på nitrifikationsbakterierna?

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • January 2002
                      • 585

                      #11
                      Hej
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Det där har jag också funderat över. Det måste ju bli en enda näringsfattig gyttja tillslut (efter x antal år)? Ska man bygga om akvariet och byta ut substratet med jämna mellanrum?
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Vad jag menar är att du får inte "en näringsfattig gyttja" om du använder lerkulor. Den bryts ned på samma sätt som slampartikeln( i princip). Men nedbrytningen sker inte "under en natt".

                      Slampartikeln innehåller också lite kväve(finns också i leran), men tillskillnad mot leran finns där inget järn. Men en lerkula får du nog alltid ned vid växten, kvävebrist får du inte om fisk finns i akvariet. Vilket du säkert känner till. Järn kan förstås tillsättas i "löst" form direkt i akvariet, men den effekten är kortvarig och får utföras hela tiden. Fördelen med lerkulor är den långvariga effekten.

                      För att göra det ytterligare komplicerat, så skyddar järnet växternas rötter mot divätesulfid. Men detta kan du läsa om i Walstads bok. Jag garanterar att köper du den kommer den att ligga vid sängen, kvällsläsning.

                      MVH
                      Rickard

                      /Rickard
                      don Quijote och KA.
                      http://www.killifish.tk

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Aha! Då förstår jag! Tack för att du tog dig tid att förklara Rickard!

                        *kollar upp boken på amazon.com*

                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • gorgo
                          • February 2002
                          • 10

                          #13
                          Hej på er alla!

                          Har nu köpt blomlera, det står på förpackningen blåler, vand (ca.25 %). Valset, aeltet og vakumbehandlet. Är detta vad ni brukar lägga ner i akvariet?

                          Sedan har jag köpt Tropica Master grow. Hur brukar ni göra? Häller ni ner medlet en gång i veckan eller lite varje dag?


                          MVH
                          Lars

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Har nu köpt blomlera, det står på förpackningen blåler, vand (ca.25 %). Valset, aeltet og vakumbehandlet. Är detta vad ni brukar lägga ner i akvariet?
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Jag personligen blandade vanlig lera från trädgården med "granulerad bonsailera" med lite vatten så att det blev en smet som jag kunde rulla till kulor (mellan 1 coh 4 cm i diameter) som jag torkade i rumstemperatur i ett par dagar. Det är var jag lagt ner i mitt akvarium.

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Sedan har jag köpt Tropica Master grow. Hur brukar ni göra? Häller ni ner medlet en gång i veckan eller lite varje dag?
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Jag häller ner 50% Master Grow och 50% vatten i en Puckoflaska och doserar x antal ml varje dag med en spruta utan kanyl.

                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Vad är det för mening med att torka leran?

                              Jag sitter här med två stora lerblock som jag tänker använda när jag startar upp ett nytt kar strax. Känns som en massa (!) onödigt arbete att först torka leran. Kan man inte bara stoppa i lerkluttar och sedan hälla på gruset ovanpå?

                              Leran blir ju endå mjuk igen när vattnet kommer på.


                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...