Växtkatastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Växtkatastrof

    Växtkatastrofen i mitt AS-akvarium blir bara värre och värre.

    Det hela började när jag medicinerade med Myxazin för några månader sen. Sen dess har jag gjort flera stora vattenbyten och filtrerat över aktivt kol.

    Ett tag trodde jag att jag hade för mycket fosfat så jag lät bli att tillsätta KH2PO4. Men efter råd från kunniga växtakvarister började jag för drygt 2 veckor sen tillsätta både KNO3, KH2PO4 och TMG. Men allting har bara fortsatt att rasa verkar det som. Växterna (alla utom sagittarian) bara ruttnar bort, Jag har fått alla sorters äckliga alger och även ytan är täckt av en alghinna, även fast jag riktat upp strilröret mot ytan.

    Fiskarna som hittills har mått bra verkar inte längre nöjda. De håller sig halvt gömda och simmar inte framme vid rutan längre. Det är bara fjärilscikliden och ibland svart fantomtetrorna som är framme ibland. Visserligen kan det bero på att det har blivit alldeles för kalt, men jag är rädd för att det kan vara nåt annat.

    Så här ser det iaf ut:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av batski; 01 September 2006, 17:40.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej fy f*n, nu vet jag hur du har det. Jag skulle nog göra som du skrev i förra ämnet om ditt kar och starta om det. Det kan i alla fall inte bli sämre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Är det high eller low-tec, batski?
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Low, fast jag har ingen walstad-botten i det. Men det ska jag fixa nu. Antagligen var det bottnen som crashade när jag medicinerade.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Jag hade startat om. När det börjar bli fel är det inte roligt längre. Gör som du tänkte starta om. Det är höst nu då behöver man lite roliga projekt

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Jag hade minskat på ljuset. Kanske mörkklagt helt ett par dagar och sedan inte tänt alla lysrör och inte så lång tid varje dag. Algerna gillar inte det. De stora växterna klarar det bättre.

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              För det första antar jag att du gör dina vattenbyten i mörkret?

              Vad gäller medicinering och befarad bottendöd: låt oss anta att du verkligen har dödat ditt botten med myxazin, att du har "steriliserad" allting, att du tagit kol på alla de goda bakterierna som bryter ner ammonium/nitrit till nitrat osv. Då lämnar det väl dig med ett kar som är väldigt likt ett nystartat sådant, eller? Och hände det för flera månader sedan då borde väl bakteriekulturen återetablerat sig vid det här laget, oavsett vad. Jag tror att det är någonting annat.

              Barr brukar säga att alger är "early colonisators", dvs. de erövrar först, och växterna kommer sedan, när förhållanden väl stabiliserats sig. Han drar en parallel till en nyplöjd åker: vad kommer först på den, ogräs (alger) eller träd/buskar (växter)? Det kan vara på det sättet även hos dig: med medicineringen fick du börja om från scratch. Kommer du ihåg vad du gjorde precis då?
              - Körde du med PMDD direkt?
              - Hade du mycket växter?
              - Bytte du vatten i mörkret?

              Körde du med pmdd från början så kan filtrering över aktivt kol ha tagit bort en del från den pmdd som du tillsatt.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Makasu
                • June 2004
                • 400

                #8
                vattenbyten i mörkret? ska man använda nightvision googles då?
                /Makasu

                http://green.colorize.net/

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  hmm, om man mörkar så börjar växterna andas syre och så får kanske inte fiskarna tillräckligt.. en ond cirkel...

                  JAG skulle försöka ta bort dom algerna jag klarar av att ta bort, ev. byta lysrör om dom é gamla....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Hehe, det är ju okej att ha det tänt i rummet medan man byter. Allvarligt talat så brukar jag ha även mitt CO2-akvariet övertäckt helt och hållet med en tjock filt efter att belysningen släcks. Jag vill inte ge algerna försprång på kvällen, när växterna redan gick och lagt sig.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      hmm, om man mörkar så börjar växterna andas syre och så får kanske inte fiskarna tillräckligt.. en ond cirkel...

                      JAG skulle försöka ta bort dom algerna jag klarar av att ta bort, ev. byta lysrör om dom é gamla....
                      Hur menar du då? De flesta brukar ju inte ha akvariebelysningen på twentyfourseven, utan man brukar hålla sig till ca 10-12 timmars dag/natt rytm. Och under natten förbrukar ju växterna syre - så what? - detta sker i naturen hela tiden, och fiskarna överlever ju. Förstår inte alls hur du menar att fiskarna skulle må dåligt av det. Säg att man byter vatten strax efter att belysningen släcks säg kl. 9 på kvällen - skulle växterna hinna förbruka så pass mycket syre tills belysningen tänds nästa dag att fiskarna tar skada??
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        jag hänvisar till KRAX uttalande om att täcka över i flera dagar.., när algerna dör så tar förrutnelsebakterier hand om dessa och dom slukar syre..... ond cirkel...
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          låt oss anta att du verkligen har dödat ditt botten med myxazin, att du har "steriliserad" allting, att du tagit kol på alla de goda bakterierna som bryter ner ammonium/nitrit till nitrat osv. Då lämnar det väl dig med ett kar som är väldigt likt ett nystartat sådant, eller?
                          Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av BluesBoy
                            Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.
                            Men jag är nästan säker på det. Jag har också BTDT vad gäller döda botten/filter. Varför tror du Barr föreslår lite torv på botten? Mycket bättre att ha lite "kolhydrater" för bakterier i form av torv eller lite gammal bottengoja än att köra sterilt. Tricket är bara att minska på DOC:en.

                            För de oinvigda snackar jag/vi om DOC (Dissolved Organic Contents, eller "löst organisk materia"). DOC är för det mesta av godo, och det är först när det blir lite väl mycket av den som saker börjar gå snett. DOC:en är alltså det som brukar samlas på botten: fallna växtblad, fiskskit, ouppäten fiskmat (och i förekommande fall - död fisk). Allt detta organiska material är inte tillgänglig för växterna, utan belastar bara systemet. Det är först när det bryts ner av bakterierna till dess inorganiska beståndsdelar och vi får kalium, fosfat, nitrat m.m. som exempelvis död fisk eller ett gammalt växtblad blir direkt tillgängliga för växterna. Bakterienedbrytningen är dock långsam, varför framförallt vi med lite starkare ljus och koldioxidgödning (och de med nystartade kar) tillsätter PMDD - just för att få tillgång till de för växterna ack så viktiga näringsämnen direkt, utan att behöva vänta tills bakterierna orkat tugga sig igenom fiskbajset.

                            Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - exempelvis på grund av en väldig övermatning, många döda fiskar på bottnet eller att bakterierna dog efter fiskmedicinering - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv. Detta triggar alger och får växterna att tyna bort, eftersom förhållanderna är så pass skiftande medan växter vill ha stabilitet. För att komma ur den här onda cirkeln (när man väl hamnat där) behöver man göra följande:

                            1. Slamsuga akvariebottnet ordentligt.
                            2. Tvätta filtret.
                            3. Byta så mycket vatten man kan strax efteråt.
                            4. Börja tillsätta Nitrivec/annan bakteriekultur dagligen under någon vecka.
                            5. Fortsätta byta lite vatten 1-2 gånger i veckan (kör man low-tech byter man vatten lämpligen när belysningen släcks för dagen).
                            6. Dosera upp pmdd-nivåerna.
                            7. Se till att man verkligen har gott om växterna.
                            8. Mata fiskarna riktigt försiktigt.

                            Även om man slamsuger bottnet noggrant så kommer det ändå att finnas kvar lite DOC mellan sandkornen - perfekt med snabba kollisar till de bakterier som man släpper i med Nitrivec! Då behöver man ju ingen torv heller, och bakteriekulturen kommer igång snabbare än i ett helt rentvättat botten.

                            Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet (riva ut växterna, ta ut fiskarna, vattnet och gruset, tvätta gruset i hinkar, bära och kånka på allting, massa vatten överallt, sedan återställa allting tillbaka i akvariet - usch!).

                            Två länkar om DOC:



                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • marcuspajp
                              • July 2004
                              • 448

                              #15
                              Undrar hur det vore att köra växtakvarium utan nått bottensubstrat, så som saltvattensakvaristerna gör. Fast det minskar ju helt klart utbudet på växter som man kan ha..
                              Salt är ballt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...