PMDD i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    PMDD i nystartat kar?

    Hej!

    Har läst på PMDD.se nu för jag vill göda mina Javaormbunkar lite så de trivs bättre. Men där står det att man ska byta vatten i samband med att man tillsätter medlen och jag har fått rådet här på forumet att inte byta något vatten under första månaden. Eftersom det bara har gått två veckor så vet jag inte riktigt hur jag ska göra...
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Jag skulle ge på en halv dos i veckan i alla fall... men ta det inte som att jag VET...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Byt inte vatten - man skall byta vatten så där ofta bara om man har koldioxidgödning (mäsk eller tub) i sitt kar, så detta gäller inte dig. Helt okej att göda med fulldos, var inte rädd.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Pechvogel
        • October 2005
        • 378

        #4
        jag använder alltid pmdd även i precis nystartade kar. såhär skulle jag göra; häll i fulldos nu direkt (du har ju ingen gödning sedan tidigare). Nästa gång du byter vatten tillsätter du på nytt pmdd osv osv. märker du att växterna ser ledsna eller bleka ut kan du öka på dosen lite. tex i mitt lilla kar har jag väldigt mycket växter så där tillsätter jag dubbel dos pmdd varje gång jag byter ca 40% av vattnet.

        som du märker gör alla lite olika så prova dej fram till något som passar dig bra. med tiden blir du varm i pmdd-kläderna
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

        ZOON

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av Pechvogel
          märker du att växterna ser ledsna eller bleka ut
          Det är ju just det... jag vet inte hur ledsna akvarieväxter ser ut... bleka skriver du, det var konkret. Finns det fler tecken? Var hittar jag information om olika bristsymtom på växter?

          Tack annars för tipsen, ska göra som du skriver!

          Kommentar

          Arbetssätt...