röd/brun/svart alg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    röd/brun/svart alg

    Hej!

    Jag har alger i mitt akvarium som är röda/brun/svart aktiga. Akvariumet är inte nystartat, har varit uppe och igång i ett år. Har aldrig haft denna sort förr, vet inte vad den heter.

    Algen sitter på mina rötter, växter och bottenmaterialet. Men inte så mycket på rutorna.

    Tror det fanns lite redan från börja då jag köpte det begagnat, men nu har jag märkt att det ökat betydligt...

    Nån som vet en bra sida där jag kan se vad det kan vara?
    Eller kanske nån som vet vad det är?
    Och hur jag kan bekämpa den.
    @-{-{--
    Rebecca
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Hehe...låter som mina toffsalger och dom e inte lätta att få bort.

    Ska ta upp alla mina rötter och koka vatten och hälla över dom och sen spola med högtryckstvätt och hoppas jag får bort dom.

    Siamesiska algätare käkar såna när dom är små, typ 3-4 cm sedan blir dom större och får smak på fiskmaten och då skiter dom i algerna så får man byta ut dom.

    Finns säkert en bättre lösning på att få bort dom så jag tar tacksamt oxå emot dom då
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Om toffsalgerna är som små ludna prickar, då är det sånna.

      Jag har tagit upp dem, rötterna. Ska göra som du sa, och hoppas på det bästa. Fast någon högtryckstvätt har jag ej. Får skrubba och skrapa istället

      Mitt rör, som jag och fiskarna verkligen gillar, blir det nog bara att kasta. Hoppas jag hittar ett nytt, vilket jag inte tror. Och grottorna av krukor köper jag nya. En ny lerkruka kostar inte så mycket.

      Nytt bottenmaterial är redan beställt, tänkte ändå byta, gillar inte den stora varianten av engelsksjösten.

      Kanske skulle köpa siamesiska algätare nu när det blir nystart efter flytten.
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      Arbetssätt...