Reaktorupplösning!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Reaktorupplösning!!!

    Jo det jag har en fundering på att om man kör upplöst co2 via reaktor, har ytvattens rörelsen någon betydelse då? Alltså kraftig ytrörelse eller lite rörelse, ingen alls?

    Vad är bra?

    Sigge
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av sigges
    Jo det jag har en fundering på att om man kör upplöst co2 via reaktor, har ytvattens rörelsen någon betydelse då? Alltså kraftig ytrörelse eller lite rörelse, ingen alls?
    Ja, självklart har det betydelse. Kraftig ytrörelse ger stort gasutbyte med luften (gäller både koldioxid, syre och andra gaser). Om du tillsätter koldioxid så antar jag att du vill ha högre koldioxidhalt i vattnet och då är det ju synd att lufta ur det med kraftig cirkulation.

    Ursprungligen postat av sigges
    Vad är bra?
    Beror på vad du vill uppnå... :-)

    I mina växtakvarier har jag ett minimum av ytvattenrörelse. Fiskarna får tillräckligt med syre från växterna.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • brodyr
      • October 2003
      • 2

      #3
      hej, ny här. undrar bara hur man annonserar för att köpa växter och diskusar. Hittar inte denna funktion. Tacksam för svar

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #4
        Peter det ja vill uppnå är fina gröna växter å välmående fiskar, säg den som inte vill det,,men om man (kört) mist är det väl så att man inte villha någon form av ytrörelse?

        Sigge

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Vad menar du? Det är faktiskt rätt viktigt att ha ytrörelse om man kör mist.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • sigges
            • April 2005
            • 291

            #6
            OK, har ja tänkt tvärtom då?

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Kanske, för folk som kör upplösningsmetoden brukar vara väldigt sparsamma med sin gas (ju mindre ytrörelse desto mindre CO2 som avdunstar från ytan). Vid mist slösar man nog något mer med CO2 (beror på hur man ser det), och lite ytrörelse skadar inte utan är enligt min erfarenhet av godo.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • sigges
                • April 2005
                • 291

                #8
                Jo märkt det nu när ja kopplat in AM 1000 reaktorn på ett fx5 vad bra att man kan sänka bubbeltakten å ändå behålla (lagomt) ph..
                Tack för era svar å tips..

                Sigge

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av brodyr
                  hej, ny här. undrar bara hur man annonserar för att köpa växter och diskusar. Hittar inte denna funktion. Tacksam för svar
                  du får bli medlem (gold) för dessa funktioner...

                  alt. att söka dig någonannanstans där det finns annonsplats...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  Arbetssätt...