Sönderfallande växt... varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #16
    Om det är Aquacare Plantnutrition+ (observera plustecknet) så är det okej, är det utan plustecknet så är det inget bra alls. Utan plusset skall det vara ungefär som det gamla TMG, dvs. bara mikronäring i form av bl.a. järn. Mikronäringen behöver växterna inte alls i samma omfattning som makronäringen, som endast verkar finnas i Plantnutrition+ (förutom pmdd förstås).

    Byter du vatten när belysningen är släckt så är det lugnt i just den delen.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #17
      Byta vatten 1 gång i månaden, låter väääldigt sällan i mina öron.. tar inte fiskarna skada av det??

      Varför ska man byta när det är släckt? är det lika bra att byta innan det tänds?
      Tar växterna skada av att man byter när det är ljust??

      Eftersom jag har tillsatt tre fulldoser redan, när kan jag börja köra på som vanligt med 1-2 ggr i veckan?

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Nikke84
        • August 2005
        • 180

        #18
        Hejsan!
        Sökte på TMG, men fick inget svar...
        Kanske nån kan förklara lite hur man ska förfara med detta!?

        Jag hade inget plus på min flaska, vad ska jag ändra på om jag kör med detta... är ju inte jättemycket kvar innan jag beställer PMDD men man vill ju inte göra mer skada än nytta.

        MVH
        Niklas

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #19
          I följande tråd har du en liten förklaring battalionP...

          Hejsan! Ska starta upp ett co2-system till mitt 222L... Jag har ca 10 plantor, av tre olika sorter, hur många fler bör jag köpa? Finns det någon tummregel om man ska göda o använda co2? Har sökt men inte hittat något direkt svar... så slå mig gärna på fingrarna om jag inte har letat tillräckligt noga...;) ;) MVH

          inlägg nummer 17...

          MVH
          Niklas

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #20
            aaah tack tror dock inte att jag kommer vänta till klockan 22 för att göra vattenbyten... kör nog på dagen om det inte skadar växterna för mycket.. Mina växter (anubias) i mitt lilla kar har aldrig tagit skada av att jag byter mitt på dagen så..
            Kanske är annorlunda med mina Vallisneria, men märker jag att dom mår dåligt så är det ju bara att börja byta i mörkret

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #21
              Ang. vattenbyten så var det mkt bra länk av Niklas där, det är själva tricket att lyckas om man har ett akvarium utan koltillsats.

              Vad gäller Plantnutrition/TMG så innehåller den som sagt bara mikronäring, och det är inget som går åt i stora mängder i en low-tech:are, och tillsätter man mikronäring utan någon makro så riskerar man en fin trådalgsodling - under förutsättning att ens fiskar i kombination med bra botten/filter hinner producera tillräckligt med makro. Så TMG är inte farligt i sig så att säga, men du bör nog inte avvakta med PMDD - gå in på exempelvis här för säljes annonser:


              PMDD är billigt än så länge, så det finns liksom ingen anledning att dra ut på det. Det du skulle behöva i ett normalhårt vatten är följande (hämtat från Jonis blogg):

              Micro+, 250 ml 40:-
              KNO3, 500 gram 30:-
              KH2PO4, 250 gram 40:-

              Detta kommer att räcka lääänge! (Kanske inte micro+ men resten gör det garanterat).
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Nikke84
                • August 2005
                • 180

                #22
                Låter bra... då ska jag slänga iväg en beställning.

                Nu är det så att jag har börjat samla saker till co2, kommer kanske igång o ett par månader...
                ska jag beställa alla de olika delarna o göda med allt i så fall efter att jag har fått igång co2?

                Micro+, KNO3, KH2PO4, K2SO4, MGSO4

                Eller räcker det med: Micro+, KNO3, KH2PO4 även i ett kar med co2 tillskott?

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #23
                  K2SO4 tillsätter man oftast för det extra Kaliumet (K), men man får enligt min uppfattning mer än nog med K från KNO3, så K2SO4 är nog inte nödvändigt i ditt fall. Vad gäller MgSO4 vet jag inte - kolla på din kommuns hemsida hur mycket magnesium ni har i vattnet. Har du över 10 mg/l så bör det väl räcka i en vecka och du behöver ingen MgSO4.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • Nikke84
                    • August 2005
                    • 180

                    #24
                    Tack så mkt, då ska jag se om jag inte kan få lite ordning på det hela...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...