Bottengödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #16
    jag har nu haft mitt kar i två veckor och kör med bottengödning floadepot . Nu har jag så klart fått ntrit så jag måste byta mycket vatten,hur blir det då med gödingen? finns det kvar i vattent i allafall? eller ska jag tillsätta nått? tex TMG? Det växer bra och jag ser ingen växt som mår dåligt.
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #17
      Den gödning du har i bottnet - det heter väl floRadepo, ej floadepo - är enbart mikroämnen som behövs i liten mängd. Byter du vatten gör du varken till eller från vad gäller bottengödningen, eftersom den är främst tillgänglig för växternas rötter. Det du saknar är pmdd.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikS
        Den gödning du har i bottnet - det heter väl floRadepo, ej floadepo - är enbart mikroämnen som behövs i liten mängd. Byter du vatten gör du varken till eller från vad gäller bottengödningen, eftersom den är främst tillgänglig för växternas rötter. Det du saknar är pmdd.
        är det fel om jag sägar att , mickro tas upp av hela planten , inte bara av
        rötterna
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikS
          Den gödning du har i bottnet - det heter väl floRadepo, ej floadepo - är enbart mikroämnen som behövs i liten mängd. Byter du vatten gör du varken till eller från vad gäller bottengödningen, eftersom den är främst tillgänglig för växternas rötter. Det du saknar är pmdd.
          ok,men detta skulle hålla 6 veckor, kommer inte ihåg vad det heter,du har nog rätt,stora gula hinkar med grön text var det i allafall. jag får börja med pmdd efter det då.växterna,speciellet dm snabbväxande växer så de knakar! Resten är åxå frodiga.
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #20
            Ursprungligen postat av janne dansk
            är det fel om jag sägar att , mickro tas upp av hela planten , inte bara av
            rötterna
            mvh janne
            Nej, självklart inte, det är ju helt rätt, växterna föredrar säkert att ta upp näringen - oavsett makro eller mikro - via bladen, men i det här fallet kör ju Hella kör sin mikro i form av bottengödning, och visst läcker det ut i vattenkolumnen, men koncentrationen är ju mycket större vid rötterna, där det torde tas upp bättre.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...