Bottengödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Bottengödning

    imorgon ska jag starta upp mitt nya 240l kar. På djuraffären sa dom att om jag vill ha bra fart på växterna så skulle jag lägga bottengödning under sanden.kommer inte ihåg vad det hette men även gödningen såg ut som sand/grus.Jag tänkte mest ha vallisneria och nån bottentäckare.Jag har läst lite här på zoopet om just bottengödning och det verkar som att det inte ska vara så bra? om jag nu skulle göda med det hur blir det i framtiden försvinner gödningen av sig själv eller?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Du menar seras gödnings grus floadepot tror jag det heter och det ska väl funka bra. ta bara inte för mycket för annars kan järnhalten bli hög vilket kan ge trådalger.

    Men vänta in fler tips.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag skulle inte lägga bottengödning i ett nystartat kar, inte över huvud taget förresten! Har använt olika typer flera gånger och det har alltid slutat med alginvasion!
      Akvarieväxter är anpassade för att ta upp näring via vattnet, jag skulle köra PMDD i halvdos från början och sedan öka på.
      Bottentäckande växter är svåra, har du tänkt använda co2??? De har annars en förmåga att bli långa och gängliga och absolut inte täcka botten....
      Skulle satsa på något snabbväxande i början, även om det bara är tillfälligt, bara för att minimera risken för alger innan karet är inkört.

      Jag har inte fått mitt nya kar ännu... blir lite avis på dig som fått hem ditt till butiken!!!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Ok jag hade väl fel då...

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Du nancy fick du trådalger?

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av Tant Nancy
            Akvarieväxter är anpassade för att ta upp näring via vattnet, jag skulle köra PMDD i halvdos från början och sedan öka på.
            Är verkligen en halv dos säkrare på nått sätt ??

            Jag skulle utan att tveka mickla i en dubbel dos för att vara säker på att undvika problem...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av Tant Nancy
              Jag skulle inte lägga bottengödning i ett nystartat kar, inte över huvud taget förresten! Har använt olika typer flera gånger och det har alltid slutat med alginvasion!
              Akvarieväxter är anpassade för att ta upp näring via vattnet, jag skulle köra PMDD i halvdos från början och sedan öka på.
              Bottentäckande växter är svåra, har du tänkt använda co2??? De har annars en förmåga att bli långa och gängliga och absolut inte täcka botten....
              Skulle satsa på något snabbväxande i början, även om det bara är tillfälligt, bara för att minimera risken för alger innan karet är inkört.

              Jag har inte fått mitt nya kar ännu... blir lite avis på dig som fått hem ditt till butiken!!!
              Hej! Ja det gick fort med karet,kul! hoppas du får ditt snart,den som väntar på nogot gott.... Jag funderar mycket över hur jag tänker göra med växterna,jag tänkte om jag har bottengödning så behöver jag inte göra nått mer,co2 har jag åxå tänkt men det verkar lite dyrt och krångligt för min smak,pmdd kör jag med i mitt 70l men jag vet inte, växtern växer men inte så mycket som jag vill. Jag får fundera en gång till då på bottengödningen. konstigt att butiken höjer det till skyarna,men dom vill väll sälja så klart.
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Ursprungligen postat av Hella2
                Hej! Ja det gick fort med karet,kul! hoppas du får ditt snart,den som väntar på nogot gott.... Jag funderar mycket över hur jag tänker göra med växterna,jag tänkte om jag har bottengödning så behöver jag inte göra nått mer,co2 har jag åxå tänkt men det verkar lite dyrt och krångligt för min smak,pmdd kör jag med i mitt 70l men jag vet inte, växtern växer men inte så mycket som jag vill. Jag får fundera en gång till då på bottengödningen. konstigt att butiken höjer det till skyarna,men dom vill väll sälja så klart.
                Det viktiga med pmdd är inte att växterna växer extremt mycket, då behövs CO2, det viktiga är att de mår så bra att det inte blir nån näring över till algerna. Sedan är det balans som gäller, spelar t ex ingen roll hur mycket gödning man ger, om man har dåliga lysrör... Jag kommer att köra CO2 så småningom, du får väl hänga på då, för jag måste också lära mig ALLT, kan inget om det.

                Får jag fråga vilken butik du handlar i? Har nämligen mitt X som akvarieansvarig på en av dem, så om det är han som försöker lura på dig bottengödning så kan jag ju ta honom i örat lite
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tant Nancy
                  Det viktiga med pmdd är inte att växterna växer extremt mycket, då behövs CO2, det viktiga är att de mår så bra att det inte blir nån näring över till algerna. Sedan är det balans som gäller, spelar t ex ingen roll hur mycket gödning man ger, om man har dåliga lysrör... Jag kommer att köra CO2 så småningom, du får väl hänga på då, för jag måste också lära mig ALLT, kan inget om det.

                  Får jag fråga vilken butik du handlar i? Har nämligen mitt X som akvarieansvarig på en av dem, så om det är han som försöker lura på dig bottengödning så kan jag ju ta honom i örat lite
                  skrattar.. jag handlar alla akvariesaker på Frösön,dom är kanon tycker jag,trevliga och lättsamma.
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    http://www.blocket.se/vi/9161385.htm?ca=15_s kanske kan vara något för hugande personer....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      http://www.blocket.se/vi/9161385.htm?ca=15_s kanske kan vara något för hugande personer....
                      Tack för den Det verkar ju vara billigt!? men och få den att fungera sen....
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • Kharn
                        • May 2004
                        • 256

                        #12
                        Hejsan

                        Angående bottengödning så är det ju något som Amano samt många andra väldigt framgångsrika växtakvarister använder.

                        Jag köpte ADAs powersand/Aquasoil till mitt stora kar och det växte helt otroligt. Jag hadde planterat HC med ca 5 cm mellanrum mellan tussarna och efter ca 2 veckor så hadde det växt ihop till en kompakt matta.

                        Problemet är att veta när bottengödningen tar slut och parera med med tillräktligt med gödning i vattenkolummen.
                        Jag missade att parera tillräktligt då jag fått råden att bara göda halva pulser med PMDD.

                        Om jag skulle göra om det hela så skule jag bara använda Aquasoil och strunta i powersanden ( bottengödningen ) då man ändå måste göda vattenkolumen förr eller senare.

                        MVH Jimmy
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Jepp Tetra, det var trådisar jag fick... och lite andra godsaker också... tofsalger har jag för mig... tror det var i den vevan jag slet med cyano också...

                          Ursprungligen postat av oveb
                          Är verkligen en halv dos säkrare på nått sätt ??

                          Jag skulle utan att tveka mickla i en dubbel dos för att vara säker på att undvika problem...
                          Förstår inte varför? Innan växterna har stabiliserat sig i karet och kommit i gång så tar de inte upp så mycket näring = behövs inte lika mycket! Om det blir näring över, så gynnar det ju algerna, eller?
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tant Nancy
                            Förstår inte varför? Innan växterna har stabiliserat sig i karet och kommit i gång så tar de inte upp så mycket näring = behövs inte lika mycket! Om det blir näring över, så gynnar det ju algerna, eller?
                            Fast Nancy, är det inte precis tvärtom, precis som oveb säger, att växterna behöver mer näring för att komma igång än när de väl är etablerade: du vet, lyxupptag och sådant.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • Hella2
                              • July 2005
                              • 1158

                              #15
                              nu blev det svårt,tror att det är delade meningar om bottengödning,jaja,jag tror att jag kör med det fast inte så stor mängd kanske,jag återkommer om hur det växer.
                              Man blir aldrig fullärd ....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...