Liten fläck cyano vid utblåset- tecken på vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Liten fläck cyano vid utblåset- tecken på vad?

    Hittade till min förskräckelse en fläck slemmig och bubblig cyano på en av de metallskenor som håller upp täckskivorna. Denna sitter precis vid strilröret och hade väl fått lite vatten på sig pga att utblåset virvlar vattenytan. Torkade genast bort, men började fundera vad detta är ett tacken på- varför uppkom den och bör jag åtgärda något? Har inte sett några på botten eller någon annanstans. Akvariet är mörklagt nu pga infusorier, men därefter blir ju allt som innan igen och jag är rädd att få cyano nere i akvariet. Särskilt som jag är gravid och inte gärna vill utsätta mig för bakterier.....

    /Maria
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    #2
    Ursprungligen postat av Björken
    ... Särskilt som jag är gravid och inte gärna vill utsätta mig för bakterier.....

    /Maria
    Jag tror inte du behöver vara rädd för cyano ur graviditetssynpunkt... Men det låter lite underligt att få cyano på ett ställe som inte ligger under vatten - säker på att det inte var alger?
    Annars är det möjligtvis tänkbart att metallskenan var rätt blöt, och att senare det vattnet värmdes upp så pass att det blev ordentligt syrefattigt av den anledningen. Fast det låter något otroligt...
    "This is a lighthouse. Your call."

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av Glajdarn
      Jag tror inte du behöver vara rädd för cyano ur graviditetssynpunkt... Men det låter lite underligt att få cyano på ett ställe som inte ligger under vatten - säker på att det inte var alger?
      Annars är det möjligtvis tänkbart att metallskenan var rätt blöt, och att senare det vattnet värmdes upp så pass att det blev ordentligt syrefattigt av den anledningen. Fast det låter något otroligt...
      Är inte cyano samma sak som blå- gröna alger? Det var i alla fall mycket slemmigt och bubbligt. Äckligt, helt enkelt.

      Nej, man kanske inte behöver oroa sig för bakterierna, man dricker ju inte direkt akvarievattnet, men när jag läst så mycket om elaka baciller i blågrönalger blir jag lite rädd att utsätta mig vid graviditet.

      Kanske var det något på just det stället som gjorde det lockande för alger av den typen. Så länge inte resten av akvariet är berört så gör det ju inte så mycket.

      Kommentar

      Arbetssätt...