Bästa Co2 reaktor UTAN ytterfilter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    #31
    Ursprungligen postat av Kharn
    Jag kan varmt rekomendera Aquatic Eco systems Point 4 Diffusrar superbra kvalitet och dom levererar verkligen microbubblor
    går det åt mer co2 med dessa??? eller blir det samma som en vanlig mistreaktor
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #32
      Ursprungligen postat av ivanelvis
      går det åt mer co2 med dessa??? eller blir det samma som en vanlig mistreaktor
      Det beror ju på trycket i dom ju högre utgående tryck ju mer co2 går ju åt men det är enkelt att reglera.
      Dom jobbar inte under 1,7 bars tryck det skall man ha i åtanke.

      MVH Jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #33
        Ursprungligen postat av Kharn
        Det beror ju på trycket i dom ju högre utgående tryck ju mer co2 går ju åt men det är enkelt att reglera.
        Dom jobbar inte under 1,7 bars tryck det skall man ha i åtanke.

        MVH Jimmy
        då behöver man inte någon nålventil med andra ord, jag har ett 250 liter kar, hur länge skulle en 6kg tub vara på1,7 bars tryck?? grovt räknat
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #34
          tror inte du kan ränka så... eller jag tror rättare sagt inte att dem funkar så.
          Utan jag tror att dem funkar som så, att den behöver bara tryck för att pressa igenom co2, dem släpper inte ut som ett såll bara för att du har 1,7bar. Alltså, dem är som en nålventil..
          Annars gör du någ av med en 6a på rätt få dagar ska du se... min 6a håller nästan exakt 4månader. Med ytterfiltret som reaktor då..
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • Kalavera
            • August 2003
            • 180

            #35
            Byggde mig ett system för ett par minuter sen...får se hur det börjar bubbla...och vad det gör för mitt kar. 2-4bubblor/sek för 540l?

            540l påväg mot sydamerikansk biotop
            http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
            http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #36
              Ursprungligen postat av ivanelvis
              då behöver man inte någon nålventil med andra ord, jag har ett 250 liter kar, hur länge skulle en 6kg tub vara på1,7 bars tryck?? grovt räknat
              njaa jag har öppnat min nålventil på max jag använder inga bubbelräknare.
              Vid 1,7 bars tryck så släpper dom minimalt med CO2 vid 1,8 mera osv,,osv.

              Troligtvis använder du inte mera CO2 än med en reaktor

              MVH jimmy
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #37
                troligtvis... ^^

                haha, aja... men jag tror inte riktigt att dem håller samma "prestanda" som t ex. en AM 500/1000 som kostar ca lika mycket
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • Kharn
                  • May 2004
                  • 256

                  #38
                  Ursprungligen postat av MoZZe
                  troligtvis... ^^

                  haha, aja... men jag tror inte riktigt att dem håller samma "prestanda" som t ex. en AM 500/1000 som kostar ca lika mycket
                  Suck ,,du börjar gå mig lite granna på nerverna faktiskt.
                  Med tanke på att du inte ägt/testat en enda av reaktorerna som du sitter o betygsätter och jämför

                  Anledningen till att jag skriver troligtvis är att jag inte har en aning om hur mycket CO2 som går åt i någon annans kar ,,där är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att jag skall kunna sitta här och gissa mig fram till hur mycket CO2 som någon annan skulle förbruka..

                  Sa jag inte i ett av mina tidigare inlägg att Point 4 diffusrarna inte i första hand är framtagna för akvarium utan för betydligt större ytor.
                  Och att jag ligger konstant på ca 60 PPm CO2 (kalibrerat enligt krause metoden) i mitt 530 liter med ca 0,7W/L t5 rör. Vilket point 4 diffusorn med enkelhet klarar att hålla dygnet runt .

                  Vidare så bör du nog börja prenumerera på tom barrs raporter för att få en del kött på benen innan du börjar snacka om prestanda o liknande nonsens.

                  Vad jag kan först så har du ett 350 l växtkar och inte ett enormt kar,som du med enkelhet borde kunna förse med CO2 med vilken av reaktorerna som helst.. det beror bara på vilken metod du tänkt dig använda .

                  God natt
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #39
                    MoZZe, du synes inte ta Kharn - som jag vet talar av egen erfarenhet - på allvar när han säger "troligtvis" och inte kan ge dig ett *exakt* besked, samtidigt som du gör självmål när du uttrycker dig "tror inte riktigt". Och allt detta utan att du testat varken AM-reaktorer eller aquaticeco:s diffusrar.

                    Du är inte överförtjust i en AM 500, samtidigt som du inte vill göra en egen reaktor, eller skaffa dig en diffusor, eller använda ytterfiltret. Det finns ingen magisk manick enligt dina önskemål: en reaktor som både löser upp gasen bäst av alla, ser ut bäst av alla men kostar minst av alla. Faktum är att vilken av de reaktorer som nämnts här du än väljer kommer de att räcka för växternas behov i din balja med råge. Detta *vet* jag.

                    Du gör det hela alldeles för svårt för dig, både med akvariet och med människorna på forumet här. Snart förknippas ditt namn med "ignore".
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • MoZZe
                      • August 2005
                      • 529

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kharn
                      Suck ,,du börjar gå mig lite granna på nerverna faktiskt.
                      Med tanke på att du inte ägt/testat en enda av reaktorerna som du sitter o betygsätter och jämför
                      Så ge fan i att svara om du ska vara otrevlig, alla är inte lika erfarna som er. jag har sagt det innan o jag säger det igen, jag vill vara 100% SÄKER på att den funkar felfritt, har inte råd att köpa massa prylar som inte funkar optimalt.

                      Ursprungligen postat av Kharn
                      Sa jag inte i ett av mina tidigare inlägg att Point 4 diffusrarna inte i första hand är framtagna för akvarium utan för betydligt större ytor.
                      Såg det inlägger precis... har lyckats missa det av någon konstig anledning...

                      Ursprungligen postat av Kharn
                      Vidare så bör du nog börja prenumerera på tom barrs raporter för att få en del kött på benen innan du börjar snacka om prestanda o liknande nonsens.
                      fattar nada av en massa förkortningar o sådant... det e lite överklass för den som bara vill ha ett fint kar...
                      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                      Min Blog

                      Kommentar

                      • MoZZe
                        • August 2005
                        • 529

                        #41
                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Du gör det hela alldeles för svårt för dig, både med akvariet och med människorna på forumet här. Snart förknippas ditt namn med "ignore".
                        Detta är ett fritt forum, är det något inlägg som inte passar dig är det ingen som tvingar dig till att svara, ska du bara gnälla på mig så kan du lika gärna knipa foderluckan!

                        Är det så JVLA mycket svårare att förklara för en som inget vet än att gnälla på den? Varför tror du jag ställer frågor? för att jag vill ha gnäll över att jag inte litar på vart enda ord som skrivs här eller för att jag redan vet svaret? Tänk efter lite o sluta hacka
                        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                        Min Blog

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Låser tråden eftersom du uppenbarligen inte tål kritik utan att bli förbannad på folk som försöker svara.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...