Lyspære kontra lysrør

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Lyspære kontra lysrør

    Dette er gjerne allerede diskutert, men jeg må likevel spørre: Hva er den store forskjellen mellom lyspærer og lysrør, med tanke på plantene i akvariet? Jeg vet det er lysrør som er spesialberegnet for planter, men må man virkelig ha disse for å få plantene til å trives?
    Jeg har fire lyspærer (blanke) på 25 watt, med andre ord 100 watt for et 130 liters akvarie. Disse er tent mellom 10 og 12 timer per døgn, i tillegg til dagslys som fyller rommet akvariet står i rundt 12 timer døgnet (ikke sollys). Jeg har lettstelte planter, som egentlig ikke krever mye lys, likevel visner de. Jeg gjødsler også med ferrotabs, men blir å gå over til pmdd etterhvert.

    Dere som har peiling: Er virkelig det eneste som kan redde plantene lysrør, når akvariet er på over 100 liter?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Effektiviteten.
    Glödlampor (lyspærer) avger mycket mindre ljus per watt. De avger istället värme - faktiskt kan man snarare se glödlampor som ersättning för doppvärmaren än som ersättning för lysrör.

    För att ersätta 100 W lysrör med glödlampor behöver du i runda slängar 400 Watt glödlampor, eftersom lysrör avger fyra gånger mer ljus per watt. Att ersätta dina 4st glödlampor med 2st 18 W lysrör skulle med andra ord ge en ökning av mängden tillgängligt ljus för dina växter samtidigt som du skulle spara el (och akvariet bli svalare).

    Om du vill undvika kostnaden för en ny lysramp, men ändå vill öka ljusmängden, så kan du fundera på kompaktlysrör med skruvsockel - de är nästan lika effektiva som lysrör, och har hyfsat lång livslängd. Tyvärr brukar det bara gå att få tag i kompaklysrör med mindre lämpligt glödlampslikt spektrum, men t.ex. 4 st 11-15 W kompaktlysrör skulle ändå ge mer ljus åt dina växter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Takk for svar, Azur!

      Min erfaring er at lysrør (disse som følger med ved kjøp av Juwel Rekord akvarielysramp) gir mer varme enn lyspærene jeg har nå, men du har nok helt rett!

      Med "kompaktlysrör", mener du da disse som er ca. 10 cm lange, som man skrur inn som en lyspære? Er faktisk sånne jeg har, bare det at de ble kalt "lyspærer" av butikkpersonalet, så jeg kaller dem også det...

      Takk for hjelpen!
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Japp, jag menar den här typen av lampor:
        Clas Ohlson – allt för ditt hemmafix inne och ute med 365 dagar öppet köp. Fria returer och fri frakt från 999 kr*, hämta i butik eller välj din leverans.

        Kallas på svenska ofta "energisparlampor" eftersom de ger mer ljus per watt än glödlampor:


        Har du redan 4st 25 watts kompaktlysrör så har du redan gott om ljus, och du kan glatt glömma allt jag sagt - jag utgick ifrån att det var vanliga glödlampor pga att kompaktlysrör/energisparlampor med så hög effekt som 25W är mycket sällsynta.
        Senast redigerad av Azur; 21 August 2006, 12:19.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jeg har fire lyspærer (blanke) på 25 watt, med andre ord 100 watt for et 130 liters akvarie.
          Som Azur redan sagt (fast omräknat) så blir det runt 20 lysrörswatt dvs 0,2 watt/liter vilket är i minsta laget för att klara växter bra.

          Bra lysrör typ Aquarelle ger runt 5 ggr mer PUR jämfört med glödlampor.
          Min erfaring er at lysrør (disse som følger med ved kjøp av Juwel Rekord akvarielysramp) gir mer varme enn lyspærene jeg har nå
          Vad är det för lampor? Alla Halogen/Glödlampor jag har kännt på har varit rejält heta jämfört med lysrör som man kan ta på?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...