ihåliga trasiga växter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linchpin
    • December 2005
    • 16

    ihåliga trasiga växter..

    Ja om ni kollar på bilderna..
    mina växter vill inte riktigt vara med.....Anubias växer bra, men allt med STORA blad bara tvärdör på ett par veckor....vad tror ni är bekymret...
    har 4x36W NYA RÖR
    Tillsätter PMDD regelbundet, matar inte överdrivet mycket.
    Inte några aggressiva fiskar..

    Hjäälp....

    BILDER:




    ursäkta att bilderna är rätt stora. men orkade inte minska dem!

    MVH
    Fredrik
    www.kulin.se - Något så när färdig
    312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jäkligt bra bilder på en väldigt tydlig brist vad det nu är! Ska bli intressant att sätta tänderna i och jag ska även be att få använda bilderna på föreläsningar om vi hittar boten!

    Kör jag Greger Lindstrands beslutsträd på bristen för monocots (Echinodorus är en monocot):

    Så får jag järnbrist eller eventuellt svavelbrist.

    Järnbrist är ju vanligt däremot är svavelbrist väldigt ovanligt. Kör du PMDD utan K2SO4 och MgSO4 (innehåller mycket svavel) så kanske vi inte ska slänga ut svavelbristen helt ur bilden, men kranvatten brukar innehålla en hel del svavel - men det kan ju variera oerhört mycket beroende på var du bor. Enklast är att få reda på svavelhalten från ditt vattenverk.

    Men tills dess så ser det helt klart ut som dina storätande Echinodorus har strippat järnet i din PMDD med råge och skriker efter mer.

    Det som även talar för järnbrist är sista bilden om man går efter Gregers beskrivningar där fläckvis skleros tyder på järnbrist.

    Dubbla PMDD-doseringarna är mitt förslag. Någon annan som har förslag?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Linchpin
      • December 2005
      • 16

      #3
      va kan hända om man häller för mycket PMDD? Blir det övergödning av nått annat då och nya symptom uppstår tro? Har hyffsade problem med alger ute på kanterna som du ser, men det tror jag beror på att jag får in MYCKET solljus i rummet där akvariet står....tyvärr...

      Du får gärna använda bilderna om du vill...kan ta ett par ännu tydligare åt dig imorgon om du vill!

      MVH
      Fredrik
      www.kulin.se - Något så när färdig
      312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly

      Kommentar

      • Linchpin
        • December 2005
        • 16

        #4
        btw, om jag bara vill tillsätta järn, vad är bästa sättet?
        www.kulin.se - Något så när färdig
        312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly

        Kommentar

        • Kalavera
          • August 2003
          • 180

          #5
          Det här är som hämtat från mitt akvarium!
          Själv skall jag försöka lösa det med 4-rörs ramp och PMDD och eventuellt försura vattnet lite.
          Men eftersom du redan har detta så skulle jag, med den begränsade kunskap jag har, hålla med defdac ang järnbristen. Jag skulle försöka öka mängden PMDD. Har läst om folk som ökat med 200% utan problem men vet inte hur det skulle påverka dig. Bäst du frågar nån mer kunnig
          540l påväg mot sydamerikansk biotop
          http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
          http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

          Kommentar

          • Linchpin
            • December 2005
            • 16

            #6
            lade upp lite bilder nu, hade ändå inget bättre för mig
            www.kulin.se ta dem du vill ha. hojta till bara!
            www.kulin.se - Något så när färdig
            312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly

            Kommentar

            • Jessi77
              • July 2006
              • 157

              #7
              Ursprungligen postat av Linchpin
              btw, om jag bara vill tillsätta järn, vad är bästa sättet?
              Finns ju järntillskott o köpa hos de flesta akvarie butiker..

              Kommentar

              • annehult
                • January 2006
                • 149

                #8
                [quote=Linchpin]va kan hända om man häller för mycket PMDD? Blir det övergödning av nått annat då och nya symptom uppstår tro? Har hyffsade problem med alger ute på kanterna som du ser, men det tror jag beror på att jag får in MYCKET solljus i rummet där akvariet står....tyvärr...

                Mina Echinodorus såg ut på det viset innan jag började med PMDD och jag var också rädd för att "övergöda". Testade med att först dubbla gödningsdosen vid vattenbytet och sedan öka ytterligare med flera mindre doser under veckan till man såg att växterna tog fart.
                Det tog några veckor innan det hände grejer, så man får ha lite tålamod.
                Och när växterna kommit igång så försvann algerna!

                Peter

                Kommentar

                • Linchpin
                  • December 2005
                  • 16

                  #9
                  ahh ok, då får de bli o hälla i lite mer än idag då.
                  tog dubbel dos imorse....slänga i lite igen i mitten på veckan eller så...
                  www.kulin.se - Något så när färdig
                  312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly

                  Kommentar

                  • peter78w
                    • July 2006
                    • 46

                    #10
                    om man nu tar dubbeldos eller så påverkas inte vattnet och värderna i den då? tex no3, ph eller nåt annat?

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Självklart påverkas vattnet om du tillsätter mer PMDD. Man häller i pmdd just för att påverka vattnet i näringsmässigt hänseende, dvs. du tillför vattnet nitrat, fosfat, kalium, järn/andra metaller och mineraller - det är ju det växterna behöver. Tar man en dubbel dos så tillför man mer av de ovannämnda ämnena än om man tar en enkel dos - borde vara en enkel matematik. En dubbel dos är dock fortfarande så lite att det inte torde vara någon större fara för fiskar/räkor/snäckor eller vad man nu har i karet.

                      Mig veterligen påverkas inte pH:t alls av PMDD.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • brams
                        • June 2003
                        • 891

                        #12
                        Vid första blicken så skulle det kunna vara en köldskada!, ser precis ut så på Bleherii som kommer till jobbet som blivit frusna. Men vid lite eftertanke så är det ju sommar och ingen risk för köldproblem även om himlen har trillat ner de senaste dagarna! =)
                        Skulle nog också gissa på mer järn.
                        Pht påverkas väl av att co2 halten sjunker när växterna får den näring dom behöver och fotosyntesar mer... eller? kanske inte märkvärt om man hystar i en massa gas men...
                        C.Brams

                        Check out:
                        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Jo, det har du rätt i, brams, ph:t påverkas inte av pmdd i sig, men går ner av att koldioxiden förbrukas, men jag tror att det är så lite koldioxid ändå i vad som verkar vara lowtech-burkar hos dem som deltar i den här tråden. Antagligen inte nämnvärt mer än vanliga dag/natt variationer pga att de är så koldioxidbegränsade ändå.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • Linchpin
                            • December 2005
                            • 16

                            #14
                            så, då har jag öst ner ett gäng järntabletter vid rötterna på växterna, allt enl. anvisningar på förpackingen....även klippt bort alla dåliga blad.
                            så nu återstår att se om det blir bättre. skall även passa på att göra ett litet vattenbyte innan tabletterna börjar lösa upp sig.
                            www.kulin.se - Något så när färdig
                            312l Kardinaler och Scalarer, 110l Guldbarb + Molly

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #15
                              Hmm,, varför fortsatte du inte bara att fulldospulsa mer av allting med möjligen lite mer av NutriSi? Kör man med järntabletter så vet man ju aldrig hur mkt järn som löses upp och som är tillgänglig för växterna.
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...