CO2-regulator fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    CO2-regulator fråga

    Jag tycker min bubbeltakt varierar med temperatur och lufttryck. Är det bara inbillning eller hur fungerar det? Dålig regulator och nålventil?
    http://www.defblog.se
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Hmm, har inte tänkt på det.. Det enda jag märkt är att man ser trycket i flaskan stiga riktigt varma dagar.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • ovsor
      • November 2004
      • 104

      #3
      Jag e ingen speciallist på detta men blir det ett högre yttre tryck (atmosfärstryck) borde det rimligtvis innebära ett större motstånd för co2 att tryckas ut genom regulatorn o därmed minska bubbeltakten och tvärtom, för det är väl så det blir eller?? Högre tryck=minskad bubbeltakt. E jag ute o cyklar?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Trycket i flaskan ökar ju med högre temperatur så det är nog mycket möjligt...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Allmänna gaslagen säger väl att om man dubblar temperaturen så dubblas trycket.



          Om temperaturen höjer trycket så har väl inte regulatorn någon som helst chans att kompensera det utan bubbeltakten ökar.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Du kör möjligen inte under 1 bar sekundärtryck? Då tycker jag den kan börja fippla lite.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Nu tänker jag högt....:

              Lufttrycket går sällan under 0.96 bar och sällan över 1.030 bar vid havsnivå, så variationerna är ganska små (1.03-0.96=0.07 bar mellan högtryck och lågtryck). Ligger du i närheten av dessa så kanske bubblet kan variera med lufttrycket. Det enkla borde att ha ca. 2 bar ut från regulatorn så kan variationer i lufttryck försummas. Går det att justera trycket ut från reggen eller är det faställt på fabrik??
              Det som borde spela större roll är hur långt ner i akvariet du har utloppet på CO2-slangen, eftersom i vattnet ökar trycket med 0.1 bar per meter. Jag menar så som du håller på och mixtrar så kanske du ändrar placeringen dagligen??
              Regulatorn skall väl ge samma tryck ut oberoende av trycket i flaskan (?), så temperaturen borde inte spela någon roll.
              /J


              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Du kör möjligen inte under 1 bar sekundärtryck? Då tycker jag den kan börja fippla lite.
              Normalt lufttryck vid havsnivå är ca. 1.01 bar så att ha mindre än det ut från regulatorn är ingen bra idé (funkar det över huvud taget??)
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                Hej

                Jag har samma problem och det verkar sydbrand också ha under varma dagar,, enligt dom är det betydligt jobbigare för anläggningen att fylla CO2 under varma dagar om jag nu minns rätt hehe
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jodahl
                  Normalt lufttryck vid havsnivå är ca. 1.01 bar så att ha mindre än det ut från regulatorn är ingen bra idé (funkar det över huvud taget??)
                  Det man ser på mätaren är väl endå i förhållande till rådande lufttryck... Dvs, visar den 1 bar så är det 1 bar + lufttrycket.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag vet inte riktigt just nu om jag kör 0.2 bar eller runt 1-2 bar. Kommer inte ihåg vad jag satt den på.

                    Precis som Kharn säger så fick jag gå hem med ett halvt kilo mindre i tuben förra sommaren då jag ville fylla när det var 30 grader ute, så det är väl kanske värmen som skulle kunna förändra bubbeltakten isåfall hmm..

                    Å andra sidan har jag bestämt för mig att regulatorer håller trycket konstant oavsett trycket i tuben pga deras konstruktion. Jag vet inte om det stämmer även om man läser en väldigt detaljerad beskrivning hur en regulator fungerar:

                    Om jag inte förstår konstruktionen fel så kommer ett ökat tryck mot membranet (pga temperaturhöjning) bara göra att det smiter åt utventilen hårdare.

                    Min regulators lågtrycksmätare går långsamt upp och ner hela tiden (en variation på runt 0.5 bar - mycket irriterande), som om membranet går trögt eller nått.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Det man ser på mätaren är väl endå i förhållande till rådande lufttryck... Dvs, visar den 1 bar så är det 1 bar + lufttrycket.
                      Mjao? Det man ser på mätaren är i förhållande till trycket "manometer för arbetstrycket" -> "nålventilen". Är nålventilen stängd och manometern visar 2 bar, är det 2 bar oavsett om vi har låg/hög-tryck.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • Sintei
                        • May 2006
                        • 501

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        kanske värmen som skulle kunna förändra bubbeltakten isåfall hmm..
                        När tycker du dig märka att bubbeltakten ökar/minskar. Är det jämförelsevis att du kontrollerat det på morgonen och sen på kvällen, eller är det från dag till dag?
                        För om det är från dag till dag skulle det kunna vara magnetventilen som är lite trög när den öppnar (på morgonen) och ger fluktuationer.

                        Bara en tanke..
                        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det är från dag till dag men magnetventilen smäller upp med ett väldigt ljudligt klonk, och gasen börjar vandra direkt i CO2-slangen.

                          Bubbeltakten håller sig alltså ungefär där jag ställer den men sedan några dagar senare kan den ha minskat eller ökat.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Sintei
                            • May 2006
                            • 501

                            #14
                            Skulle man inte kunna tänka sig:
                            Den har ju ca 1.5 bars tryck på sig hela tiden. När den öppnas slår den upp sig för det inledande trycket som bygts upp och sen ställer den förmodligen sig där den hamnar. Den fungerar väl så att den alltid har ett mottryck på sig (som failsafe om strömmen går) som stänger ventilen. Dvs det som öppnar är en viss strömstyrka. Undrar hur exakt den är, jag tror inte de lägger extra ström på att den ska ligga 110% (dvs trycka extra) utan lägger strömmen på låt oss säga 90% istället. Det kan ge fluktuationer. enligt min mening..
                            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                            Kommentar

                            • Jodahl
                              • March 2005
                              • 298

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sintei
                              Mjao? Det man ser på mätaren är i förhållande till trycket "manometer för arbetstrycket" -> "nålventilen". Är nålventilen stängd och manometern visar 2 bar, är det 2 bar oavsett om vi har låg/hög-tryck.
                              Precis, som också petnym säger, du har två bars övertryck ut från regulatorn. Jag tänkte lite fel
                              220 liter växtsoppa.
                              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                              Aquarelle 0,3 W/liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...