Vissen nybörjare, växterna dööör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKARON
    • August 2006
    • 3

    Vissen nybörjare, växterna dööör

    Hej! Jag är ny på forumet och behöver lite tips som helst inte kostar skjortan.

    Mina växter bara dör och efter att ha läst på lite har jag kommit underfund med att det krävs en ganska stor investering för att komma tillrätta med problemet så det känna nästan billigare att slänga ut alltihop och ha en guldfiskskål istället.
    Akvariet är på 170liter, cirka 42x42x95cm. Jag har ett lysrör som går över hela akvariet och en doppvärmare. Det följde med ett fult innefilter (Eheim 208) när jag köpte akvariet och som fungerat skapligt, men växterna trivdes inte så bra.
    Glad i hågen gick jag till djuraffären och investerade i ett dyrt bottenfilter med dubbel luftpump, 60kg engelsk sjösten (5mm stora stenar), ett nytt lysrör anpassat för växter (osram fluora) och en förpackning växtgödning.
    Vilken tabbe! De i affären visste ju inte vad de snackade om och jag fattar inte hur de kunde säga att bottenfilter var det bästa alternativet om man inte ville ha ett fult innefilter. Kunde lika gärna ha slängt pengarna i sjön istället för i akvariet.

    Jag har fem fiskar i akvariet av sorten ”Prinsessan av Burundi” och så har jag ett par ”siamesiska algätare”. Finns det några växter som kan tänkas trivas i denna misär? Och då menar jag inte plastväxter!
    Finns det någon billig sand jag kan köpa som växterna trivs i?
    Ska jag slänga ut bottenfiltret och stoppa tillbaka innerfiltret? Vad brukar ett ytterfilter kosta?
    Räcker det med att byta lysrör eller måste jag ha dubbla?
    Är doppvärmare ett dåligt alternativ?

    Ursäkta alla frågor och svara gärna på ett lättförklarligt sätt då jag fortfarande känner mig som en nybörjare bland alla er duktiga akvarister.
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hejsan o välkommen till zoopet!

    Prinsessan av Burundi vet jag inte riktigt vad det är för fiskar, men sökte o antar att de är ciklider? Ciklider brukar gräva rätt mycket och därför är det svårt att hålla växter med dem, men det går. Jag har själv malawi där jag har tagit underlägget? på en vanlig kruka o borrat hål så rötterna går igenom och sedan bunkrat upp med stenar runt om så det inte kan ryckas upp, och det har funkat väldigt bra.

    Vet inte vad det är för växter du har tänkt dig om det är flytväxter eller ngt annat. Jag har hornsärv, vattenpest, javaormbunke och indisk hygrophila och de har klarat sig för mina malawisar.

    Jag har Biltemas Blästersand, billig o bra. Växterna växer och fiskarna trivs(tror jag varjefall ) Den kostar 50 :- för 25 kg o den finns i 2 storlekar, 0,1-0,9 mm vilket jag har o den andra är ngt större.

    När det gäller filtert vet jag inte vilket som är bäst till växter, men ska du ha sand får d nig plocka upp bottenfiltert för sanden rinner igenom. Priset är lite svårt och säga, brso på hur många liter i timmen det pumpar och vilket märke det rör sig om. Men man får nog räkna 1000 kr för ett bra ytterfilter(dock ngt osäker på detta, har själv innerfilter )

    Hur många watt är lysröret på? För att växterna ska trivas brukar man säga mellan 0,3 och 0,5 watt/liter. Så har du ett 30 watts lysrör och 150 liter vatten (vatten försvinner för inredning och gruset) så skulle det motsvara 0,2 w/l vilket är lite lite.

    Doppvärmare är väll det de flesta använder(inklusive mig )så dåligt är det inte. Vet inte vad du skulle tänka dig ist. för doppis? Finns ju värmeslinger men det anser jag ganska mkt klyddigare o dyrare.

    Hoppas du löser det varjefall

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Har du en ordentlig reflektor borde du till exempel kunna få följande växter att funka (överleva, växa lite):

      Cryptocoryne, alla vanliga sorter som inte är ljusgröna.
      Microsorum pteropus - Javaormbunke.
      Ceratopyllum demersum - Hornsärv som får flyta precis under lysröret.
      Anubias.
      Vanlig Vallisneria.
      Hygrophila polysperma och Hygrophila corymbosa

      Till att börja med kan du byta tillbaka till innerfiltret, du behöver inte ta bort bottenfiltret, men stäng av luftpumpen. Innerfiltret kan du gömma bakom inredning tills du kan gömma det bakom växter.

      Prinsessan av burundi gräver inte mycket, vare sig de eller siamesiska algätare äter särskilt mycket heller, så länge du har så lite fisk ska du ta det lugnt med vattenbytena, du borde klara dig på den hink vatten du tar ut för att rengöra filtret.

      Vad är det för sorts växtnäring?

      Bäst vore det om du kunde skaffa minst ett rör till, osram fluora är bra, det behöver du inte byta ut. Men kolla att du har en ordentlig reflektor så att ljuset inte "äts upp" av rampen, mycket viktigt.

      60kg engelsk sjösand? Blir inte det typ 10cm tjockt lager? Plus bottenfilter, det blir inte så mycket plats kvar för fiskarna, kolla här på zoopet innan du köper nånting mer i den butiken...

      Men det där akvariet ska du nog kunna få ordning på till rimlig kostnad. Lycka till!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Jag tror du glömde skriva vilka växter du har... Utan att veta det är det svårt att ge några exakta råd, men den "misär" dina växter upplever (din formulering) beror sannolikt på för svag belysning. Råd: Se till att ha reflektorer på lysrören, håll eventuella täckglas skinande rena, komplettera med extra (läs fler) lysrör, då 1 lysrör inte räcker långt.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • AKARON
          • August 2006
          • 3

          #5
          Jag har lite vanlig vallisneria, den har spritidit sig men blir inte mer än fem cm hög och innan bladen vissnar. Sen finns det bara ett tunt lager grönalger för tillfället. Resten av plantorna har gett upp för länge sedan så det är en aningens tomt. Brukar köpa buntar med styckesväxter då jag tycker de är både snygga och billiga och lätt går att fylla ut med. Är inte så haj på växtnamn så jag sitter och slår upp dem.

          Växtgödningen jag använde var i tablettform som jag grävde ner vid plantorna, har inte kvar förpackningen så jag kan inte säga vilken sort det var.
          Det stora misstaget är nog att jag har för lite ljus. Plus det eländes bottenfiltret.

          Jag har bara ett lysrör på 30w, behöver jag två eller ännu fler?
          Finns det risk att det blir för ljust?
          Hur ofta ska man byta lysrör, för de avtar väl i styrka efter några månader?
          Fick rådet att placera lysrampen långt fram för att inte skugga fiskarna, men växterna är ju längre bak. Hur placerar jag lysrören?

          Tänkte slänga ut bottenfiltret och börja om från början och kanske byta grus.
          Är det bättre för växterna om det är så finkornigt som möjligt? Hur tjockt lager bör det vara? Gör det stor skillnad beroende på vilket grus man har?
          Vilken gödning kan tänkas behövas för att komma igång?

          Törs inte köpa något mer innan jag kollat att det verkligen är ett bra alternativ.
          Min önskan är ett akvarium som är extremt lättskött, med mycket växter, lite fisk och få vattenbyten. Men rätta ingredienserna till det har jag inte fått till än.

          Jag letar bland trådarna men tycker det är svårt att få ett bra sökresultat på det jag vill veta så jag hoppas ni ursäktar min otålighet och mina många frågor.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            30 watt motsvarar 0,2 w/l o det är på gränsen. Skaffar du ett till 30 w så kommer du upp i 0,4 vilket är betydligt bättre.

            Njä, det som kan hända är att algerna kanske triggas av mer ljus men har du mycket växter i så lär det inte vara ngn fara.

            Ett lysrör håller i 9 månader om jag inte har helt fel för mig och du har rätt i att lysröret försämras med tiden.

            Sätt rampen där växterna är för fiskarna bryr sig i princip inte om ljuset utan det är växterna som kräver ljus så lår dem få det

            Vilket material man ska ha i botten till växter finns det delade meningar om. Några säge att grövre grus är bäst o några säger att finkornig sand är bäst. Först hade jag grövse grus o byta till sand, ingen skillnad på hur växterna trivdes så jag tror inte växterna bryr sig så mkt om det utan bara att det finns ngt att slå fast rötterna i.

            Man ska försöka få lite lutning på botten framåt så all skit åker fram o blir lätt o slamsuga o med tanke på att de inte gävde så mkt så bör väll 4 cm räcka där framme för att sedan stiga till 8 cm längst bak.

            En bra växtnäring är PMDD (Poor Mans Dosing Drops) som man beställer från www.pmdd.se . Där står precis hur du ska göra och det funkar väldigt bra.

            // MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Bottenfilter spelar ingen roll. Växterna tar hellre upp näringen med bladen vilket förklarar en del varför det blivit så poppis att göra flytande egen näring (PMDD). Förutom att det är billigt och att man även får kväve och fosfor som välmenande men korkade akvarietillverkare plockat bort från sina gödningar. Verkligheten har dock kommit ikapp dom så några stycken har återinfört gödningar med kväve och fosfor (Seachem, Kent pch sent omsider nu även Tropica som egentligen borde varit först tycker man *himla med ögonen*).

              Min önskan är ett akvarium som är extremt lättskött, med mycket växter, lite fisk och få vattenbyten.
              Kolla isåfall Walstadmetoden aka low-tech som gör att du slipper vattenbyten helt och får övermata en ganska stor fiskpopulation.

              Dra upp ljusmängden till runt 0,3-0,5 watt per liter jämnt fördelat över akvarieytan. Köp vanlig jord och fyll upp med 2-3 cm jord. Fixa 2-3 mm grus och häll det ovanpå jorden ca 2-3 cm. Plantera oerhört tätt med ogräs från början (viktigt). Har du ett gammalt inkört filter med en massa brunt gegg (mulm) så kan du hälla det över jorden så bakteriekulturen får en kickstart. Nitrivec funkar också.

              Vänta någon vecka med att tillsätta fisk och gör inga vattenbyten. Du kan dock mata varje dag med flingfoder under denna vecka trots att du inte har några fiskar(!).

              Gör bara vattenbyte när du ska plantera om växter eller måste rota i bottnen och då kan du göra ett lite större vattenbyte typ 50% och då när ljuset är släckt för dagen.

              Filter kan du ha vilket somhelst, mindre viktigt. Lite cirkulation är alltid bra så att du ser att vattnet hela tiden når alla blad.

              Fiskmängden kan gärna vara rejäl och välmatad.

              Då kommer du få ett väldigt välväxande växtakvarium som inte behöver vattenbyten och där du kan ha en massa fisk.

              Smutt va? =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • AKARON
                • August 2006
                • 3

                #8
                Jag ska testa PMDD och fixa mer ljus, plus att jag byter tillbaka till innerfiltret så kanske det rättar till sig.
                Tack för alla tips!

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Själv har jag det kortkorta tipset; vissa växter lyckas man bättre med än andra, dvs dom har optimala förhållanden som man inte behöver ändra på. Testa dig fram, och/eller läs zoopets artbeskrivning om växternas behov.
                  Om växtätande fiskar; minska på svinnet med hjälp av ett växfoder, eller algchips till mycket stora fiskar.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Annars är det ju otroligt mycket roligare att klara de växter man vill så man slipper slänga ut en massa pengar på att testa sig fram =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...