Naturligt ljus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikL
    metalhalogen har en smal sprindnings vinkel det kan du få med rör om man använder reflektorer
    har du provat med rör som har Ra 965?
    Ljuskällan är fortfarande väldigt lång, jag har sett 965-rör "in aktion" visst, snyggt spektra, väldigt bra färgåtergivning, men att att få "naturligt intryck" med lysrör jämfört med MH tycker jag fortfarande är lite som att komma med en trampbil med plog till ett proffsrally.

    Argumentet med att intensiteten tycker jag också kvarstår, att återskapa solljusets färgåtergivning när mängden ljus motsvarar djup skugga är väl lite som att hänga en ferrari-kaross på trampbilen med plogen på rallyt?

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #62
      Ursprungligen postat av PatrikL
      jag förstår dig och dina växter
      men ja är ute efter färger på fiskar o växter tittade på alla bilder
      det bästa var enligt mitt tycke philips 965
      tyckte aqurelle var fö mycket rött i (roten var inte naturligt brun)
      Allt blir väldigt "grönt" med 965. Har själv kört med bara 965:or, men bytte till Aquarelle som jag tycker ger en mycket skarpare, fräschare färgupplevelse. Alla andra färger kommer fram och det blir inte så kletigt grönt överallt.
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #63
        Ursprungligen postat av Erik...
        Argumentet med att intensiteten tycker jag också kvarstår, att återskapa solljusets färgåtergivning när mängden ljus motsvarar djup skugga är väl lite som att hänga en ferrari-kaross på trampbilen med plogen på rallyt?
        Jo men det är väl inte så mycket rött ljus i djup skugga heller?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #64
          Det beror på vad det indirekta ljuset reflekteras ifrån, så det kan vara ganska rött, även om det oftare är blått från en blå himmel.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #65
            Ok. Blågrön skulle jag gissat på, eftersom det filtreras av och reflekteras från en massa träd och växter.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #66
              Ursprungligen postat av batski
              Ok. Blågrön skulle jag gissat på, eftersom det filtreras av och reflekteras från en massa träd och växter.
              Det kan säkert vara vanligt ja, men glöm inte trampbilen på rallyt bara, växter har ingen nytta av grönt ljus. Ska man tillexempel kopiera amazonas även ur genomsnittslig fisktäthet och växttäthet kanske det skulle röra sig om fiskmängd som motsvarar en eller några kardinaltetror och ett par halvdöda växtstjälkar.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #67
                Nä jag ska inte ha en massa gönt ljus Men jag har iaf slutat med röda GroLux och kör numera med blåare Aquarelle och ett Aqua-Glo (som följde med akvariet).

                Hur är det med Aquastar? Lite blåare än Aquarelle va? Hur är det jämfört med Aqua-Glo?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #68
                  vad har du använt för driftdon? hf eller vanliga (gammaldags)?
                  Både elektroniska (Hagens) och vanliga tunga gjutjärnsballaster. När det elektroniska driftdonet tillslut grillade Aquarellerna så dom stod och blinkade så grillade även driftdonet sig själv. Då var rören redan väldigt svarta när dom var släckta så det var ganska enkelt att lista ut när man borde bytt:


                  Ok. Blågrön skulle jag gissat på, eftersom det filtreras av och reflekteras från en massa träd och växter.
                  Snarare grönrött isåfall. Far-red delen är betydligt kraftigare under växtfiltrerat ljus och varmare - "rödare".

                  Hur är det med Aquastar? Lite blåare än Aquarelle va? Hur är det jämfört med Aqua-Glo?
                  Dom har i princip identiska trifosforsignaturer och knappt någon skillnad i färgintryck:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • annehult
                    • January 2006
                    • 149

                    #69
                    "Hur är det med Aquastar? Lite blåare än Aquarelle va?"

                    Sitter med tre kar framför mig nu, två med Aquarelle och ett med Aquastar.
                    Det sistnämnda är en aning blåare, men det är så liten skillnad så man måste nog sitta som jag gör för att se skillnaden. Likadana växter har samma färg, rötterna blir lite mörkare under Aquastarrören. Båda fabrikaten verkar ge samma intensitet(?).

                    Peter

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #70
                      Tack! Det skulle vara kul att testa Aquastar nån gång. Men jag har faktiskt aldrig sett dem i Göteborg...
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • annehult
                        • January 2006
                        • 149

                        #71
                        Köpte mina Aquastar hos en butik i Elon-kedjan, dom säljer kyl, frys, dammsugare, belysning o.s.v.
                        Egentligen är Aquastar vettigare då dom ger samma ljus som Aquarelle till lägre pris. Har betalat 95:- för dom mot 160:- för Aquarelle.

                        Peter

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #72
                          I vilket fall som helst, eftersom målsättningen med frågan inte är att hitta ljus för växterna så hör hela tråden hemma i kategorin "Akvarier och tillbehör"

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #73
                            Ursprungligen postat av annehult
                            Köpte mina Aquastar hos en butik i Elon-kedjan, dom säljer kyl, frys, dammsugare, belysning o.s.v.
                            Egentligen är Aquastar vettigare då dom ger samma ljus som Aquarelle till lägre pris. Har betalat 95:- för dom mot 160:- för Aquarelle.

                            Peter
                            Tack för tipset
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...