Eleocharis acicularis ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Eleocharis acicularis ?

    Tänkte kolla med folket här om det e många som har detta gräset o om det e "lätt" o så?

    Eleocharis acicularis
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av MoZZe
    Tänkte kolla med folket här om det e många som har detta gräset o om det e "lätt" o så?

    Eleocharis acicularis
    Mycket av allt , co2, nitrat, fosfat och ljus är ett bra recept !

    När det börjar bilda matta så går det åt otroliga mängder nitrat. Kraftig cirkulation krävs åxå för att inte få näringsfria fläckar.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      Okej, något extratips för att få "igång" det?

      (kollade på din sida, såg att du hade aquaclay *stavning*, vart har du köpt det?)
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        "Extratipset" är nog att pilla isär plantan i så många smådelar man kan och placera ut den där man vill anlägga "mattan".

        Aquaclay'en köpte jag på Södermalms Akvarieaffär. Jag har funderat mycket på om det är den som gör min växtbalja så löjligt stabil ??

        Kanske är det så, jag har ingen större erfarenhet av andra material än råda och sjösten. Jag körde t.o.m baljan helt filterlös i 5 dagar och startade sedan om med "dött" filter utan minsta bekymmer.

        Nackdelen med lergruset är att det är väldigt lätt, skitsvårt att få fast växterna i fast jag fuskar med blyband.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Oveb, jag köpte också min aquaclay på södermalms akvarieaffär, fast utan att veta att den hette just aquaclay. Instämmer helt och hållet att det är som ett filter i sig. Men nästan omöjligt att få HC stanna kvar i gruset.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Oveb, jag köpte också min aquaclay på södermalms akvarieaffär, fast utan att veta att den hette just aquaclay. Instämmer helt och hållet att det är som ett filter i sig. Men nästan omöjligt att få HC stanna kvar i gruset.
            Hehe, jag har åxå provat det !

            Mission Impossible skulle jag tro !

            EDIT: Någon som provat med nålgräs i Aquaclay för att återgå till ämnet lite...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #7
              Hejsan

              Nu kör inte jag med Aquaclay men med ADA s aqua soil och där är det inga problem med Nålgräset men HC var ett problem att få till att fästa när det va nyplanterat..

              Det stora problemet jag har är att det fyger som fan av soilen om man rör om det minsta i substratet ,,vilket verkligen är jobbigt

              MVH Jimmy
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              Arbetssätt...