Algeätare till Malawi!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Algeätare till Malawi!?

    Har provat L-264 men den höll på att bli uppkäkad. (flyttade den efter 2dygn)

    Läste att Siameser funkade och köpte 3st, som förvisso inte är uppätna men de ser inte ut att må så bra av det höga ph (8-8,5) Gjorde en lååångsam inkoppning men de verkar inte ha hjälpt. Vänjer dom sig eller? (tycker synd om dom)

    Har en Clown-pleco i som malawisarna inte bryr sig om och som inte påverkas av pht. Men han klarar inte hela jobbet själv. Behöver nått mer.

    Vad ska jag göra!? Snälla nån!
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Du kan ju ha Ancistrus,Pleco men ha i en rot till dom.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Oreochromis mossambicus.

      Kommentar

      • Azeah
        • October 2005
        • 266

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Oreochromis mossambicus.

        ehe... va, den finns ju inte med i artbeskrivningarna. ver är det?
        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

        Kommentar

        • Azeah
          • October 2005
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av santa
          Du kan ju ha Ancistrus,Pleco men ha i en rot till dom.
          Provade en liten plecostomus hypostomus men den mådde inte heller bra, fenorna trasade sönder och del låg vid ytan hela tiden.

          Och hur gör man för att inte malawisarna ska ta dom? Malawi beter sig som ett gäng pirayor när man ska introducera nån ny firre. Har provat mata, samtidig och då fick de nya vara ifre tills maten var slut, i typ 5 sekunder.

          Och sniglar funkade ju absolut inte, så fort dom vågade peta ut nått spröt utan för huset så blev dom attakerade av malawisarna direkt.

          Knepigt knepigt... flyttade siameserna idag då en fått fenan nästan helt avbiten och den andra låg på pumpen (ovanför ytan) och den tredje är spårlöst försvunnen.
          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

          Kommentar

          • mange016
            • May 2006
            • 341

            #6
            Släpp ner malarna när akvaritet har släckts.. när dom väl är på botten så brukar det inte vara nån fara !! hade samma problem som du, min första gick åt efter bara någon dag.. Sen provade jag igen o nu rör dom inte ens malarna, har väl 6 st nu som får vara ifred. Får jag gissa på vilka fiskar du har så gissar jag på Mbunas, dom är riktiga fenbitare dom små rackarna .. Det är bara prova igen, prova som sagt när akvariet har släckts !!

            Kommentar

            • Azeah
              • October 2005
              • 266

              #7
              Aha.... fiffigt... Japp Mbunas. Vilka sorters malar har du? Dom verkar ju ha svårt för pht.
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Azeah
                ehe... va, den finns ju inte med i artbeskrivningarna. ver är det?
                Det är en afrikansk ciklid som är bra på att skrapa alger, den blir ganska stor. Man kan lätt ta kull på den innan den blir för stor, dom klarar utan problem att leva med ganska tuffa fiskar utan att vara särskilt aggressiva själva, särskilt exemplar av rimlig storlek brukar inte ställa till med problem. Passar bra i ett malawiakvarium.

                Dom är extremt lätta att odla, men ungefär lika svåra att sälja som att få tag på = mycket svårt. Det finns tydligen inga bilder på internet som visar hur de ser ut när de mår bra, vilket de brukar göra i akvarium, men glöm inte att det finns ett internet utanför zoopets artbeskrivningar. Här är en ganska bra artikel: http://www.gcca.net/fom/Oreochromis_mossambicus.htm

                En film och några bilder på lek finns här; http://s77.photobucket.com/albums/j7...k/Oreochromis/
                notera att den lilla golden får vara väldigt nära utan att jagas bort.

                Kommentar

                • mange016
                  • May 2006
                  • 341

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azeah
                  Aha.... fiffigt... Japp Mbunas. Vilka sorters malar har du? Dom verkar ju ha svårt för pht.

                  Jag har 2 L001 och LDA33 sen 2 vändmalar o nån Synodonts ..
                  Men nu jag har gjort mig av med mina Mbunas men det fungerade även fast dom var där .. o pht verkar dom inte bry sig om, jag vet inte ens vad jag har för ph men dom lever iallafall o allt verkar stå rätt till i karet!
                  Men men hoppas det löser sig med malproblemet hemma hos dig // Mange

                  Kommentar

                  • Emelie1
                    • June 2006
                    • 36

                    #10
                    Hej! Jag har 3 st Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A, och några praktbotior i mitt malawi kar.. funkar hur bra som helst..

                    Kommentar

                    • Azeah
                      • October 2005
                      • 266

                      #11
                      Jaha... jag får väl göra ett försök till. Tusen tack för alla svar. Har hört att Ancistrus ska funka bättre i högre ph...så jag får väl prova en sån, men skäggmunen är ju såååå ful.... Tack iallafall
                      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                      Kommentar

                      • DaTrucka
                        • September 2005
                        • 101

                        #12
                        kör med gibbiceps i mitt malawikar. funkar bra.
                        Varför göra det idag?
                        När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                        Mitt Malawi Projekt
                        200 liter salt
                        Våran Hemsida

                        Kommentar

                        Arbetssätt...