Cyano hos påfåglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    Cyano hos påfåglar

    Jag har problem med cyano i mitt 540 med påfåglar (fem stycken inte ens halvvuxna), tre äkta siameser och en stor gibbi.
    Jag har läst på forumet hur jag ska få bukt med det, men jag tycker det är väldigt tvetydiga svar.
    Mina vattenvärden har legat på 80ppm NO3 och 6ppm PO4 (JBL tester), har gjort ett par vattenbyten och ligger nu teoretiskt på 35ppm NO3 resp. 2,4ppm PO4.
    För fyra dagar sedan dubblade jag grusmängden (engelsk sjösten), jag hade lite lite tidigare. Idag har jag tre elaka cyano-fläckar och en grön nyans över hela botten.

    Jag har inte så mkt växter, det är två grupper med jätte valisneria och ett par små amazonplantor. Jag har haft mer växter men jag har fått kasta ut dem för de var mer cyano än växt. Jag har 4*38W aquarelle med ca 9,5h belysningstid.

    Några tips på vad jag ska göra? Jag försöker få ner fosfatet till nära noll, är det rätt? Finns det ngt annat (förutom kemiska bekämpningsmedel)?
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag tror inte att det är vattenvärdena i sig som är problemet.

    Fast lite motfrågor har jag allt

    Hur mycket växter har du ?

    Vad har du för filtrering ??
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • ypzilon
      • December 2005
      • 76

      #3
      Växter: för lite. Jag får slänga ut växterna när de blir alldeles täckta med cyano. Nu har jag kanske 25 blad jättevalisneria som går ungefär till ytan. Cirka 10 jättegälört och ett par mindre svärdplantor.
      För ca 3-4 månader sedan var hela bakänden täckt av jättegälört och hornsärv, men de blev helt övertäckta av cyano.

      Filter: Fluval 4+ innerfilter samt ett PW802 med ca 5l filtermatta.
      Väntar på ett ytterfilter på 15l med 1200l/h, kanske kan det hjälpa.
      Senast redigerad av ypzilon; 15 August 2006, 18:39.

      Kommentar

      • ypzilon
        • December 2005
        • 76

        #4
        I skuggan av rötter och stenar, där det är dåligt ljus så finns det inte en tillstymmelse till cyano. Kan det hjälpa att släcka ner ett eller flera ljusrör eller sänka belysningstiden (f.n. 9,5h)? Det är som sagt 4x38W Aquarelle och ganska få växter...

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          1. Se till att ha rejält överdimensionerad filtrering
          2. Ljuset är inte för mycket som det är så kör vidare med det
          3. Har du stålar så skaffa ett rejält UV-C filter, det dödar en del cyano nattetid
          4. Försök att skaffa några snabbväxare, tex flytande ormbunkar
          5. Försök gärna att minska på fosfatet men nolla det inte !

          Kasta inte heller "cyano-växter" utan städa av dem och mickla ner dem i baljan igen.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Några tips på vad jag ska göra? Jag försöker få ner fosfatet till nära noll, är det rätt? Finns det ngt annat (förutom kemiska bekämpningsmedel)?
            Cyano triggas av ammoniumförändringar så det låter som ditt biologiska filter inte riktigt håller måttet. Med större biologiskt aktiv yta kanske det skulle funka bättre. Om fiskarna inte bökar i bottnen (höhö) så kan man även med förbättrad cirkulation få bottnen att hjälpa till med denna uppgift.

            Tokbegränsa fosfatet funkar sådär. Med hög fisklast (stora grisiga fiskar är det omöjligt om du inte har fosfatsvampar iform av en massa snabbväxare eller Rowaphos i filtret. När burken är helt fosfatbegränsad så rusar du in i nya algununversium istället och de sönderbegränsade växterna blir algangripna.

            Det bästa för mig personligen har alltid varit att se över den biologiska filtreringen och cirkulationen och fått alla växterna superpigga med en klassisk PMDD-dosering dvs man fortsätter dosera fosfat i 1:10 förhållande till nitratet. Alla dessa tre åtgärder är inte de lättaste att få till riktigt bra då det är svårt att avgöra åtminstone hur pigg den biologiska filtreringen är samt hur bra cirkulationen når överallt.

            Men när dom är åtgärdade kan du enkelt döda all Cyano du har kvar med 3 dagars mörkläggning med kartong eller annat ogenomskinligt. Undvik lakan, täcken, filtar, svarta sopsäckar, plastsäckar osv.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ypzilon
              • December 2005
              • 76

              #7
              I lördags kompletterade jag med ett ytterfilter på 1200l/h och 8l filtermaterial, får väl hoppas på att det hjälper...

              För övrigt är mina påfåglar aldrig nära botten förutom när jag röjer runt i karet eller när de sover. De håller sig hela tiden nära ytan om det skulle råka ramla ner ngt. =)

              Kommentar

              • ypzilon
                • December 2005
                • 76

                #8
                Nu har jag utökat filtreringen med ett bottenfilter.
                Så nu har jag:
                Ytterfilter med 8l filtermaterial
                Fluval 4+
                Powerhead 802 med ca 5l filter
                50x50cm bottenfilter med ca 10 cm grus ovanför

                Nyss tog jag bort mörkläggningen som varat i 3 dagar, inte ett spår av ngn cyano. Får hoppas att det inte komme tillbaka bara.

                Kommentar

                • ypzilon
                  • December 2005
                  • 76

                  #9
                  Cyanon är tillbaka med full kraft. =(
                  Jag har sett över cirkulationen, slängt i mer vattenpest, minskat matningen lite och göder 1:10 med fostat/nitrat (även NutriSi) ca en gång i veckan.

                  Börjar tröttna på mitt kar. =(

                  Kommentar

                  • ypzilon
                    • December 2005
                    • 76

                    #10
                    Efter att mer eller mindre ha gett upp, har jag inte gjort mer än matat fiskarna på ca två veckor.
                    Men nu ser det ut som om cyanon är på tillbaka gång, helt av sig själv.
                    Jag vill inte byta vatten eller göda nu när det verkar vara på väg åt rätt håll, men det är väl ingen dum idé att plocka upp så mkt cyano som möjligt?

                    Kommentar

                    • Daniel_N
                      • April 2006
                      • 573

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Men när dom är åtgärdade kan du enkelt döda all Cyano du har kvar med 3 dagars mörkläggning med kartong eller annat ogenomskinligt. Undvik lakan, täcken, filtar, svarta sopsäckar, plastsäckar osv.
                      Varför ska man undvika de där sakerna?

                      Kommentar

                      • ypzilon
                        • December 2005
                        • 76

                        #12
                        De släpper igenom för mkt ljus.
                        Jag använda pappkartonger, funkade utmärkt förutom att cyanon kom tillbaka. Fast det beror ju inte på att mörkläggnignen inte funkade.

                        Kommentar

                        • ypzilon
                          • December 2005
                          • 76

                          #13
                          Förra helgen slängde jag ut två av sex påfåglar, gjorde jag ett 50% vattenbyte och doserade för 5mg/l NO3, 0.5mg/l PO4 och 0.2ml Fe (NutriSI).
                          Igår (en vecka senare) mätte jag lite och jag låg på <0.3mg/l NO2, ~50mg/l NO3, ~4mg/l PO4 och <0.05mg/l Fe.

                          Kan det vara lämpligt att sluta tillsätta NO3 och PO4, enbart NutriSI i och med att det verkar komma en hel del kväve och fosfat genom fodret?
                          Tänkte även minska på användet av pellets och ersätta det med bl a räkor.

                          Kommentar

                          • wheete
                            • February 2006
                            • 65

                            #14
                            Ursprungligen postat av ypzilon
                            Förra helgen slängde jag ut två av sex påfåglar, gjorde jag ett 50% vattenbyte och doserade för 5mg/l NO3, 0.5mg/l PO4 och 0.2ml Fe (NutriSI).
                            Igår (en vecka senare) mätte jag lite och jag låg på <0.3mg/l NO2, ~50mg/l NO3, ~4mg/l PO4 och <0.05mg/l Fe.

                            Kan det vara lämpligt att sluta tillsätta NO3 och PO4, enbart NutriSI i och med att det verkar komma en hel del kväve och fosfat genom fodret?
                            Tänkte även minska på användet av pellets och ersätta det med bl a räkor.
                            Jag har själv haft kraftigt med cyano i mitt kar(halv centimeter lager överallt). Det ser ut och verkar som att jag har vunnit kampen mot cyanon. Jag har nu kört 6 dagar med dubbel dos av Tetra medica general tonic, tagit ner ljustiden till 9 timmar, tryckt i dubbel dos av KNO3 utöver min vanliga pmdd, full CO2. Tryckt i lite extra snabbväxande växter. Jag gjorde ett 100% vattenbyte innan jag la i general tonicen, dammsög gruset, kastade ut dåliga växter och rengjorde stenar och rötter. General tonicen dödade all synlig cyano, de gick ifrån sin blå gröna färg till brunt och föll av växter och rötter. Första 2 dagarna med general tonicen så såg det ut som det kom tillbaka och sedan så dog det av. Nu verkar det som att växterna har tagit över. Det finns absolut ingen garanti att jag kommer att vara cyano fri i framtiden, men det är det aldrig för någon oavsett vilket kar och historia man har haft.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...