Lättskötta sydamerikanska flytväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Lättskötta sydamerikanska flytväxter

    Vad finns det för lättskötta flytväxter som är lämpliga i ett SA-biotopsakvarium?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jag tror ingen av de vanliga/mycket lättaskötta flytväxterna förekommer i sydamerika, men enligt tropica kommer följande lite svårare(?) flytväxter från sydamerika: Phyllanthus fluitans och Limnobium laevigatum.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack! Jag försöker just nu med Limnobium laevigatum, men hittills har det inte funkat så bra (jag har iofs haft problem med i stort sätt alla växter i det akvariet sen jag för några månader sen medicinerade med Myxazin). Synd för de är riktigt snygga.

      Fast jag har pratat med en annan akvarist som säger att hennes Limnobium laevigatum trivs fast hon inte ens göder...

      Har du nån erfarenhet av dessa växter? Vad ska man tänka på och vad är de känsliga mot? Jag hade verkligen velat lyckas med dem.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Har du nån erfarenhet av dessa växter? Vad ska man tänka på och vad är de känsliga mot? Jag hade verkligen velat lyckas med dem.
        Tyvärr... Flytväxter tenderar alltid att skugga andra växter så jag har undvikit flytväxter i mina akvarier...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Pistia, Salvinia, Pontederia är tre flytväxter från sydamerika. Läs denna artikel av Erik Åhlander
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • fs_fs
            • June 2002
            • 73

            #6
            Jag har limnobium laevigatum i fyra akvarium och här är lite av mina erfarenheter. Hos mig har limnobium laevigatum inte varit svåra.

            I mitt lilla 20 liters har det växt bra i sommar när det varit varmt men det brukar växa sämre på vintervalvåret när det är lite kyligare (har ingen doppvärmare i detta och på vintern är det väl runt 20 21 grader, nu i sommar har det varit upp emot 27 grader). Belysningen i detta är en 60 w glödlampa som hänger över akvariet. Här bor det just nu massa endlers guppy och räkor så de göder nog vattnet rätt bra. Ibland har jag duttat i lite PMDD.

            I mitt 40 liters växer de också mycket bra. Här har runt 25 grader i vattnet, belysningen består av två lågenergilampor i en ramp. Lite PMDD med ojämna mellanrum här också vid vattenbyte. I dessa två små växer de så man får kasta bort rätt ofta.

            I mitt 150 liters är det överhuvudtaget inget kul nu, cyano (tror jag det heter, brunt/svart slem överallt) sen jag rotade runt och drog upp växter ur botten. Just nu växer inget bra där, utom slemmet då fast det är på rätt väg. Förut funkade limnobium laevigatum bra här. Cirka 25 grader varmt, 2 lysrör 18 W, PMDD och till för ett tag sedan körde jag CO2 med jäst. PMDD vid vattenbyte (varje eller varannan vecka ungefär).

            450 liters. Har inte fått igång det riktig men nu börjar även de limnobium laevigatum jag la i funka, de har börjat föröka sig. PMDD vid vattenbyte, 4 lysrör 36 W. Cirka 28 grader varmt. Knappt några fiskar i ännu heller.

            MVH // Fredrik
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Fast jag har pratat med en annan akvarist som säger att hennes Limnobium laevigatum trivs fast hon inte ens göder...
              Gissar att du syftar på mig. Vill tillägga att jag TROR att de inte gillar så mycket ytrörelse. Lite rörelse har jag såklart men inte mer än att mina Limnobium glider runt i maklig takt. Dessutom är det två väl inkörda kar där jag gör "väldigt" små vattenbyten med längre mellanrum, säg 10-15% varannan vecka ungefär. Så gödning finns det nog tillräckligt utan att jag stoppar i mer antar jag. I alla andra kar (vi har 6st ) har inte Limnobium funkat, men där är det mer ytrörelse och större vattenbyten.
              Min zoon

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Vill tillägga att jag TROR att de inte gillar så mycket ytrörelse. Lite rörelse har jag såklart men inte mer än att mina Limnobium glider runt i maklig takt.
                instämmer
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Inga flytväxter tycker väl om för kraftig ytrörelse ?
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Guy: Tack för länken! Intressant artikel! Jag hade faktiskt läst den för några månader sen, men då tänkte jag inte på växterna.

                    fs_fs: Utifrån det du skriver verkar det som om de inte är så kinkiga vad gäller ljuset. Men det är iofs inga problem med i mitt akvarium. I akvarier med en relativt stor befolkning brukar det inte vara några problem med näringsämnen som nitrat och fosfat, men micronäring (bl a Fe) måste man väl tillsätta?

                    Nitra98: Yep! Det var dig jag hade pratat med Du tillsätter ingen gödning alls va? Inte heller TMG? I så fall borde de inte vara så känsliga för brist på mironäring...

                    Och nej jag har inte så stark ytrörelse i det akvariet.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Nitra98: Yep! Det var dig jag hade pratat med Du tillsätter ingen gödning alls va? Inte heller TMG? I så fall borde de inte vara så känsliga för brist på mironäring...
                      Nej, jag tillsätter ingen som helst gödning.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Där ser man. Hur länge har de trivits och växt utan tillsats av micronärnig?

                        Jag undrar fortfarande varför mina inte trivs...
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Å rätta gärna mig nu om jag har fel men är inte flytväxter generellt slukare av nitrat???? Jag har för mig att jag läste det i nån tråd för nåt/några år sedan ? Nån som kan dementera eller bekräfta?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Batski: De har trivts och förökat sig som sjutton under, säg, 4 månader kanske?
                            Till saken hör att jag övermatar nog "en aning" i just de karen då det finns ett helt gäng ampullaria i också, och jag är lite ängslig att de ska svälta ihjäl då det hände med den första jag hade... Så kanske därför mina Limnobium trivs så bra också? Plus de små vattenbytena varannan vecka då.

                            Lenmar: Jag kan varken bekräfta eller dementera men visst låter det logiskt att de slukar nitrat?
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nitra98
                              Till saken hör att jag övermatar nog "en aning" i just de karen då det finns ett helt gäng ampullaria i också, och jag är lite ängslig att de ska svälta ihjäl då det hände med den första jag hade... Så kanske därför mina Limnobium trivs så bra också? Plus de små vattenbytena varannan vecka då.
                              Jo de får makronäring från maten/skiten, men det intressanta är att du inte tillsätter nån micronärning och de mår bra ändå. Undra vad som är fel i mitt akvarium?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...