Ceratopteris-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Ceratopteris-frågor

    Jag har ceratopteris i mitt Asien-akvarium som flytväxter. Jag har fått dem och trodde tidigare att det rörde sig om C. thalictroides, men det har visat sig att de är C. siliquosa istället.

    De är fina och växer relativt snabbt, med har fått väldigt stora rötter som i vissa fall når nästan ända ner till botten, vilken tar lite väl mycket plats och döljer för mycket av mina fina stenar.

    Nu undrar jag om Ceratopteris cornuta eller C. thalictroides skulle vara bättre? Någon som har erfarenhet av alla 3 arterna? Vilken av dem är minst? Är det någon av arterna som är svårskött?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Det finns ju en massa andra flytväxter som superlätta, om du inte inte vill ha bara Ceratopteris.
    Är det Asien-biotop? Då kan du ju också ha Hornsärv (fast dom finns ju överhela världen...) , Hygroryza aristata, Pistia stratiotes (också över hela världen) , Salvinia natans, Salvinia cucullata, m.m.
    Du kan ju även ha t ex Limnophila sessiliflora eller nån Hygrophila som bara ligger på ytan
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack så mycket för tipsen

      Nu tycker jag att ceratopteris är fina, men undrar om det finns en lämpligare/mindre art än mina C. siliquosa.

      Fast Hygroryza aristata såg intressanta ut.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Tack så mycket för tipsen

        Nu tycker jag att ceratopteris är fina, men undrar om det finns en lämpligare/mindre art än mina C. siliquosa.

        Fast Hygroryza aristata såg intressanta ut.
        Hygroryzan är ganska krävande.

        En av de största fördelarna med Ceratopteris är att de växer fort, huruvida den art du har heter thalictroides eller siliquosa låter jag vara osagt, men jag kommer att använda thalictroides tills jag hittar någon riktigt trovärdig källa som påstår annat, dom 30 träffar jag hittils kollat verkar mest vara webbshoppar som knappt kan stava till sina egna namn, eller folk som skriver egna webbsidor trots att de verkligen inte borde sprida sina "kunskaper" vidare.

        De andra Ceratopteris-arterna är iaf inte lika snygga, du kan alltid ta "skott" och börja om från början om du tycker att plantorna blir för stora. På en månad kan en 10cm planta i princip fylla ett 100liters akvarium, snacka om näringsupptag.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Menar du att C. thalictroides och C. siliquosa skulle kunna vara samma art?

          En kompis har C. cornuta i sitt akvarium och jag tycker de är helt ok. Enligt vad jag förstått ska de vara något mer lättskötta än C. thalictroides, men blir större än dessa.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Menar du att C. thalictroides och C. siliquosa skulle kunna vara samma art?

            En kompis har C. cornuta i sitt akvarium och jag tycker de är helt ok. Enligt vad jag förstått ska de vara något mer lättskötta än C. thalictroides, men blir större än dessa.
            Jag vet inte säkert, det jag vet är att alla arter i släktet Ceratopteris som förekommit i handeln har iaf de senaste 20 åren ofta gått under varandras namn. Jag föredrar att gå efter vad tropica och alla seriösa sidor med veteskapligt botanisk inriktning jag kan hitta säger. Jag har fortfarande inte hittat någon seriös sida som hävdar att siliquosa är gällande namn på någon Ceratopteris-art, som sagt, det är i princip bara webbshoppar och folk som skriver för att verka duktiga fast dom inte är det som använder namnet siliquosa, alltså de med bristande ambition att förmedla korrekt information.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ok jag förstår. Så nu vet jag att jag har ceratopteris thalictroides ELLER siliquosa
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Ok jag förstår. Så nu vet jag att jag har ceratopteris thalictroides ELLER siliquosa
                Det vetenskapliga namnet på den finbladiga Ceratopterisen som förekommer i akvariehobbyn är Ceratopteris thalictroides. Ceratopteris siliquosa är ett handelsnamn, populärnamn eller vad du vill, men det är inte det vetenskapliga namnet på den växt du har.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ok, så det betyder att jag har den minsta av dem iaf. Tack för den kunniga informationen!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...