Makrobrist eller kolbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Makrobrist eller kolbrist?

    Har gått och fundrat på en sak. Kanske finns det någon här som kan ge ett svar.

    Efter råd här inne tidigare har jag försökt åtgärda makrobrister genom att öka doseringen av KNO3 och KH2PO4. Det har bara blivt lite bättre så jag funderar på att öka doseringen något mer. MEN, innan jag gör detta skulle jag vilja veta om man verkligen kan vara säker på att de klassiska makrobristsymptomen inte är kolbrist? Kol är väl egentligen en form av "makroämne" också... Jag gör ca 20% vattenbyte varannan/var tredje vecka så jag borde väl ha ett ok bikarbonatsupptag då om jag förstått det rätt.

    Är helt enkelt lite skraj att jag ska dosera för mycket och få alldeles för höga näringsnivåer.

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har du inga prickalger och dammalger och det växer bra så tror jag du hittat din sweetspot där du lyckas göda med PMDD precis i den takt som växterna får kol.

    Får du däremot en del prickalger på framrutan så är det fosfatbrist och då kan du försiktigt börja gå upp lite i PMDD-dosering (mer av allt).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Tack för svaret! Då har jag bestämt mig, jag ska öka ytterligare lite. (Tillväxten är nämligen mycket slö och dessa små prickalger på framrutan får jag emellanåt.) Gröna små fjuniga alger på alla växter har jag också haft problem med, även om det blivit något bättre sen jag ökade makrogödningen lite. Dessa alger, har jag förstått, beror på för höga mikrovärden. Men du tycker alltså att jag ska öka ytterligare av alla flaskor nu framöver?

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Gröna små fjuniga alger på alla växter har jag också haft problem med, även om det blivit något bättre sen jag ökade makrogödningen lite. Dessa alger, har jag förstått, beror på för höga mikrovärden. Men du tycker alltså att jag ska öka ytterligare av alla flaskor nu framöver?
        Aha hmm.. Nej då kanske du bara ska öka KNO3/KH2PO4. Se bara upp med ljusa nya skott som är mikrobegränsning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Okej! Då blir det mer makro och så ska jag vara vaksam för mikrobrister sen framöver.

          Vill bara säga att utan dig och alla andra kunniga människor här på zoopet hade jag med största sannolikhet gett upp akvaristiken för länge sen och ställt ner akvariet i källaren för att samla damm. Problem som dyker upp (alger, ledsna växter osv.) går ju faktiskt att lösa. All kunskap som finns här inne är ovärderlig i sådana lägen!

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Vill bara säga att utan dig och alla andra kunniga människor här på zoopet hade jag med största sannolikhet gett upp akvaristiken för länge sen och ställt ner akvariet i källaren för att samla damm. Problem som dyker upp (alger, ledsna växter osv.) går ju faktiskt att lösa. All kunskap som finns här inne är ovärderlig i sådana lägen!

            Instämmer, utan all hjälp och alla tips här hade man varit totalt uppgiven!

            Peter

            Kommentar

            Arbetssätt...