grönt slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    grönt slem

    Igår vid vattenbyte så var det grönt slemmigt på täcklocket. Jag har juwelhörnakvarie. Det var det innersta locket bara. Hur kommer det sig? Och varför? Är det någon alg som trivs nära ljuset och ovanför vattnet?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är förmodligen cyanobakterier. De klarar sig bra i kondensen på täckglaset.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      cyano är inte bra vad ska jag göra? Kanske städa locken oftare .
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, eller se till att det blir en liten glipa så det luftas under glaset, och det inte blir kondens-bildning på täckglaset.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag vill gärna ha locken på för att inte vattnet ska dunsta så mycket och även hålla värmen i karet. När jag har 28 grades så dustar det mycket det är ju därför det blir kondens. I det gamla karet så låg ju lysrampen över glaset så värmen torkade upp de fast på detta juwel ligger de ju under plastlocken. Jag tror inte det räcker med bara enn liten glipa fast jag ska testa.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...