Aqua Medic CO2 Reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    Aqua Medic CO2 Reaktor

    Är den reaktorn bra? tänkte skaffa den till mitt 112liters.

    eller är den för stor?

    och är den bra eller kass?
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Jag menar 500 modellen.

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Har du ett ytterfilter? I så fall är det billigare med att låta gasen sugas in i insuget. Det funkar lika bra med ett innerfilter också, nästan oavsett filtrets utförande/konstruktion. Jag tror inte att du *behöver* en reaktor - om nu inte målet i sig är att äga/köpa prylar till karet.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Jo då jag har dragit ner co2 i ytterfiltret förut men det funkar bara när filtermatrialet är skitit vilket det inte är nu.

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Vad händer när filtermaterialet är rent? Det enda som händer är väl att filtret rapar ut gasen i en massa små bubblor, eller?
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Jo men det för ett hemskt oväsen. Och jag sover i samma rum.

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              tetra du verkar ha samma konfiguration som mig. Jag tycker heller inte ytterfiltret ger tillräcklig upplösning och det rapar mycket. Jag satte ner flödet lite och då blev det lite bättre men nu bygger jag en egen reaktor. OM du har vägarna förbi ett clas ohlsson finns det verktyg i cylinderbehållare (typ 2 skruvmejslar, måttband etc) för en väldigt billig peng som är genomskinlig(min kosta 59, men de hade rea på andra för 29). Släng ut verktygena och stoppa i någon bioboll samt limma/silikona fast slanghållare så har du en väldigt stor och billig reaktor!
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen postat av tetra 1
                Jag menar 500 modellen.
                Prova att skicka ett privatmeddelande till användaren "kentk", jag tror han har/haft en sådan.

                Har för mig att ha klagade på att den lät mycket !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #9
                  Ursprungligen postat av oveb
                  Prova att skicka ett privatmeddelande till användaren "kentk", jag tror han har/haft en sådan.

                  Har för mig att ha klagade på att den lät mycket !
                  Japp ska göra det!

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Vad händer när filtermaterialet är rent? Det enda som händer är väl att filtret rapar ut gasen i en massa små bubblor, eller?
                    Kan säga som så, att jag har kört in co2 in i min fluval 404, o fått byta impellern 2ggr för att den börjar låta så förbannat efter ett tag.
                    Dessutom dem dära raparna raper inte ut så himla små bubblor.
                    Sen är ju bubblorna co2 dem också, så varför slösa?

                    Har köpt mig en Ferplast Co2mixer, funkar säkert jättebra till mindre kar, men defenetivt inte till ett 375l kar som ska ha 6.1 i ph. kommer inte ner till det utan att den behållaren blir full av bara co2. Är också ute efter en billig lösning som e SNYGG gärna köpt också
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Ja om du är ute efter en billig och bra lösning så är ju aquamedics co2 500 bra!

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av MoZZe
                        Kan säga som så, att jag har kört in co2 in i min fluval 404, o fått byta impellern 2ggr för att den börjar låta så förbannat efter ett tag.
                        Dessutom dem dära raparna raper inte ut så himla små bubblor.
                        Sen är ju bubblorna co2 dem också, så varför slösa?
                        Det är du inte ensam om att klaga på - var det inte defdac som också tyckte att hans fluval 404 lät förjäkligt och t o m lindat in den i handdukar? Det verkar i så fall vara en inte så lyckad modell överhuvudtaget för co2-produktion. Jag vet att med en Eheim går det hur smidigt som helst.

                        Min åsikt vad gäller de flesta reaktorer (med vissa undantag) är att dessa inte brukar vara så effektiva som vissa verkar tro. En extra (halv-)liter av filtermaterial är oftast vad det är, varken mer eller mindre. Att jämföra med säg fyra-fem liter hos ett ordentligt ytterfilter. Det blir svårt att förstå vitsen med en extra behållare utanför den ordinarie filtrering/upplösning, särskilt med tanke på att den behållaren inte kommer att lösa upp gasen helt och hållet heller, utan det blir verkligen en hel del över som fortsätter vidare direkt till karet eller in i ytterfiltret, beroende på hur man kopplar reaktorn.

                        Men är man fortfarande ute just efter en biobollsgrej, så skall man tänka på att ha det *ordentligt* strömt inne i den - det krävs alltså rätt bra drag i den pump eller det filter som skall driva reaktorn.

                        Vad gäller de upprapade bubblornas storlek tror jag att dessa beror på pumpen. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och där har jag märkt att ett ytterfilter kan rapa upp co2-bubblor som är relativt stora, medan en väldigt liten pump brukar krossa/söndra bubblorna ganska fint. Mitt alternativ till en reaktor skulle således i första hand vara en liten pump, som sönderdelar bubblorna mycket mycket finare och som sprider ut dessa längst med bottnet i akvariet. Man använder alltså själva karet som en jättestor reaktor. Problemet med det alternativet är dock att en liten pump sannolikt inte kommer att klara av en mycket stor mängd CO2-bubblor, vilket gör den olämplig för ett kar på 375 liter. Däremot går det utmärkt i ett hundraliters ditto. Ett alternativ för större akvarier - om man nu verkligen inte vill använda sitt ytterfilter - är en hemmabygd venturi a la Barr - gå in på defdacs blogg för närmare info eller sök här på forumet. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men kan tänka mig den vara mycket effektivare än en biobollsvariant.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • joni
                          • November 2003
                          • 147

                          #13
                          Jag kör en aqua medic 500 reaktor i mitt 480 liters akvarium. Reaktrorn drivs av en pump på 1000 liter/h och jag kan säga att jag är förvånad över hur bra den fungerar. Det höga vattenflödet piskar sönder gasbubblorna och de bubblor som inte blir lösta vandrar upp i en spiral där det möter vattenflödet på nytt. Jag kan hålla 6,0-6,2 i ph utan problem. Min enda fundering är om det trots allt blir mycket koldioxidspill som ej blir löst, detta får jag se när jag fyller tuben nästa gång och kan mäta åtgången.

                          MVH

                          Johan
                          /Johan
                          http://joniaquascape.blogspot.com
                          Min blogg

                          Kommentar

                          • tetra 1
                            • July 2005
                            • 1225

                            #14
                            Så aqua medics co2 reaktor 500 är alltså bra? eller måste man ha en riktgt kraftig pump för att reaktorn ska fungera riktigt?

                            Och en sak till kan man ha reaktorn utanför akvariet?

                            Kommentar

                            • joni
                              • November 2003
                              • 147

                              #15
                              För att gasen skall lösa sig bra rekommenderas en pump på minst 500 l/h till den reaktorn. Själv har jag som sagt 1000 l/h men det följer med en liten ventil till reaktorn så att man kan justera vattenflödet.
                              500-modellen är avsedd att ha inne i akvariet (behållaren har hål i botten)
                              och sätter du den utanför så kommer det att bli blött...

                              /Johan


                              Ursprungligen postat av tetra 1
                              Så aqua medics co2 reaktor 500 är alltså bra? eller måste man ha en riktgt kraftig pump för att reaktorn ska fungera riktigt?

                              Och en sak till kan man ha reaktorn utanför akvariet?
                              /Johan
                              http://joniaquascape.blogspot.com
                              Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...