Golden Nugget äter Svärdsplantor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Golden Nugget äter Svärdsplantor...

    Har ett antal olika svärdsplantor som helt mystiskt började få hål i bladen, både nya och gamla blad.
    Först misstänkte jag näringsbrist, men det fanns ingen missfärgning och hålen satt inte utmed bladnerven utan lite här och där...

    En kväll då ljuset var släckt och jag tittade in i karet såg jag att mina två nyinköpta L081 som bäst höll på att mumsa i sig av plantorna.
    Det verkar bara som om de ger sig på Svärdsplantorna, allt annat är orört.

    Jag matar dagligen med Zuccini och annat grönt samt maltabetter, vilket de äter, men lik förbannat skall de käka upp mina växter

    Tar tacksamt emot tips på hur man vänjer dem av med detta, annan mat eller vad. Kanske inte finns annat att göra än att köra annat än Svärdplantor
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Fiskar é nog det svåraste husdjuret vad gäller "uppfostran" Tror nog du får välja andra växter, svärdsplantor é världens malkäk ju.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Martin B
      • March 2006
      • 112

      #3
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Fiskar é nog det svåraste husdjuret vad gäller "uppfostran" Tror nog du får välja andra växter, svärdsplantor é världens malkäk ju.
      Tjaaa... insåg väl iofs samtidigt som jag skrev det att en fisk kanske inte är så lättdresserad

      Finns det möjligen något man kan ge dem istället så att de är så mätta/nöjda att de tappar intresset för plantorna. Fö har de bara mumsat på mina Echinodorus parviflorus 'Tropica', Bleherin har de struntat i. Klart att de måste ta det dyraste käket...

      Kommentar

      • cgr
        • March 2005
        • 296

        #4
        nuggets är dom som helst käkar upp ens grönsaker
        Aktiva akvarium:
        180L Juwel Rio,
        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Hmm, jag har inga problem med min Nugget, men jag har haft tur då?
          Min zoon

          Kommentar

          • cgr
            • March 2005
            • 296

            #6
            tydligen
            Aktiva akvarium:
            180L Juwel Rio,
            Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Jag har försök uppfostra mina nuggets, royals mf. att inte äta växterna. Dock spelar det ingen roll om de är vanliga eller "tåliga" växter. De gör slarvsylta av dem i alla fall. Lite tråkigt.. för jag tror att jag har provat alla metoder som finns nu för att de skall ge nuff i dem.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Martin B
                • March 2006
                • 112

                #8
                Låter på er som om det är något som jag får leva med...

                Får väl helt enkelt prova mig fram och se vilka växter de ger f-n i.

                Tar iofs tacksamt emot tips på sådana växter som passar i en SA biotop

                Kommentar

                Arbetssätt...