Bygga en bubbelräknare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Bygga en bubbelräknare.

    Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna. Den e ju mer inriktad på växter än utrusting, eller ja... i själva verket till dem som har Co2. Flytta den om ni anser att den inte ska vara här.

    Så till saken. Kan man bygga en bubbelräknare? Någon som har något tips på en smart och gärna LITEN lösning? Gärna bild
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Om du känner någon som har anknytning till vård borde du kunna tigga till dig en droppräknare, funkar lika bra som bubbelräknare, vet inte om det är lätt att köpa. Annars kan man bygga en med hjälp av en bit transparent slang som är grövre än co2-slangen.

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      Hm :/
      Det låter lite väl litet. Tänkte ha den utanför karet.
      Inget bättre förslag? :P
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Jo jag har nog en lösning till dig



        Man kan koka en pet flaska för att krympa den den behåller sin klara plast men blir vågigare (om man nu vill ha den mindre)


        Ursprungligen postat av MoZZe
        Hm :/
        Det låter lite väl litet. Tänkte ha den utanför karet.
        Inget bättre förslag? :P
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          http://www.haack.se/bubbelraknare.jpg

          Man kan koka en pet flaska för att krympa den den behåller sin klara plast men blir vågigare (om man nu vill ha den mindre)

          Din bild är ju principen på en bubbelräknare. Försökte få er till att komma på någon "snygg" flaska eller vad som helst... inte så stor o inte så liten...
          iofs är det ju ingen kostnad att köpa mig en ferplast bubbelräknare för 79kr, men ändå :P kul med hemmabygge.
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av MoZZe
            Din bild är ju principen på en bubbelräknare. Försökte få er till att komma på någon "snygg" flaska eller vad som helst... inte så stor o inte så liten...
            iofs är det ju ingen kostnad att köpa mig en ferplast bubbelräknare för 79kr, men ändå :P kul med hemmabygge.
            Ja det var det jag trodde du var ute efter, kommer man på en ny lösning på bubbelflaska kanske man skall ta pantent på den =O))

            KLart man kan göra den av ngn snygg flaska ta vilka flaska som helst blå grön gul limma klistra spika ja vad du vill och vips du har vad du söker, vi är ju inte tankeläsare =O)))
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              När jag körde med mäsk (aldrig mer för mig iaf ) så hade jag en sån som Peter gjort, fast ¨på andra hållet: http://img301.imageshack.us/img301/1...bildpptoj0.jpg

              alltså flaskan (ritad som en cylinder nu då ) står på det hållet som man brukar ställa den.

              Egentligen samma grej, fast jag fick aldrig min riktigt tät, det har aldrig funkat för mig en längre tid att limma på t ex PET eller akvarieslangarna, HUR GÖR NI ???!?!?!
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av peterhaack
                Ja det var det jag trodde du var ute efter, kommer man på en ny lösning på bubbelflaska kanske man skall ta pantent på den =O))

                KLart man kan göra den av ngn snygg flaska ta vilka flaska som helst blå grön gul limma klistra spika ja vad du vill och vips du har vad du söker, vi är ju inte tankeläsare =O)))
                Tänkte om ni kankse viste någon perfekt flaska/rör som man kunde använda, som inte är förstor. om inte för ful. 50cl flaskorna e på tok förstora tycker jag...
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  Ursprungligen postat av Leonard
                  Egentligen samma grej, fast jag fick aldrig min riktigt tät, det har aldrig funkat för mig en längre tid att limma på t ex PET eller akvarieslangarna, HUR GÖR NI ???!?!?!
                  Du måste ha lim som klarar "feta plaster". Det brukar oftast stå på limförpackningen om den klarar PET etc.
                  Edit: Bostik Kontaktlim A3 fungerar bra för mig.
                  Senast redigerad av Sintei; 11 August 2006, 15:42.
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sintei
                    Du måste ha lim som klarar "feta plaster". Det brukar oftast stå på limförpackningen om den klarar PET etc.
                    Edit: Bostik Kontaktlim A3 fungerar bra för mig.
                    Vanligt silikon för akvarie ta fin sandpapper och rugga upp ytan innan och lägg på håller hur tätt som helst...dessuton är den mjuk och följer med slangarna om man rör på dem..
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av MoZZe
                      Tänkte om ni kankse viste någon perfekt flaska/rör som man kunde använda, som inte är förstor. om inte för ful. 50cl flaskorna e på tok förstora tycker jag...
                      Finns många flaskor i handlen som man kan bruka och hos handlare som säljer gör det själv kitt för att göra krämer och salvor har fina små flaskor burkar i alla dess former surfa nätet och du finner massor med tillverkare och sånna som säljer sånna saker tex panduro...

                      Rör finns hos GPA men det blir nog billigare att köpa en bubbelräknare då, om man inte kan finna ngt på jobbet i genomskinlig PVC, som det som jag har i min länk om project...
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Man behöver inte ha en särskild bubbelräknare om man vill veta hur mycket gas man skjuter in. Den troligen enklaste lösningen som inte kräver några förkunskaper, verktyg eller material är att låta CO2-bubblorna sugas in i insuget på en pump. Detta kan lämpligen göras genom att bara låta co2-slangens ände vara nära insuget. Sedan räknar man hur ofta man får "vulkanutbrott" (dvs. hur ofta bubbelfyrverkeriet sprutas ut i akvariet). Detta förutsätter naturligtvis att man inte har något emot lite bubbel i karet.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Sintei
                          • May 2006
                          • 501

                          #13
                          Själv har jag kopplat en syresten i trä till CO2-slangen och får ut mindre bubblor. Det är lite svårare att räkna men min sambo hjälper mig.
                          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Patriks tips är ungefär det jag kör på. Varje bubbla blir ett hörbart tick så man kan höra bubbeltakten. Inga vulkanutbrott dock.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #15
                              Ja, det där med "vulkanutbrott" var lite överdrivet, bara för tydlighetens skull. Det hörs ju bara ett "tick" varje gång.
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...