För höga järnhalter - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    För höga järnhalter - vad göra?

    Jag har på tok för höga järnhalter i mitt SA-akvarium, vilket jag antar är en av anleningarna till att växterna mår dåligt och att jag har fått algblomning.

    I dag bytte jag nästan hälften av vattnet men testet visar fortfarande mer än 1,5 ppm (växterna behöver bara 0,1-0,2 ppm). Frustrerande

    Vad tror ni? Kan det vara de höga järnhalterna som förgiftar växterna? Vidare, hur kommer det sig att jag har fått så höga järnhalter? Kan det vara så att växterna av någon anledning inte kan tillgodogöra sig järnet?

    Och finns det nåt annat sätt att få järnhalten att sjunka än att byta vatten?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Vart kommer järnet ifrån? Om det kommer från kranvattnet så kommer det aldrig att hjälpa att byta vatten. Byter du med kallvatten eller blandar du med varmvatten när du byter? Om det kommer från kranvattnet kan det hjälpa att byta med vatten endast från kallvattenkranen, men det är inte säkert.

    Själv har jag gödslat järn på känn, och räknat ut i efterhand hur mycket järn jag haft i, och det var betydligt mer än 1,5 ppm inga problem med växterna, men då har jag ett pH på strax över 7 i de akvarierna.

    Men som sagt, järnet måste komma någånstans ifrån, jag skulle börja med att kolla kranvattnet och jämföra kallvattnet och varmvattnet.

    Vad är det för alger? Med algblomning brukar man åsyfta svävalger/grönt vatten, är det så?

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hej Erik och tack för ditt svar! I det andra akvariet har jag normala järnhalter så jag tror inte att det är kranvattnet.

      En gång innan jag visste bättre stoppade jag ner såna näringskulor i sanden och jag antar att de innehåller en del järn, men det var säkert för ett år sen. Annars har jag gödat med TMG, vilket får mig att tro att växterna av någon anledning inte har kunnat ta upp järnet. För några månader sen behandlade jag med Myxazin och då ruttnade all vallisneria, men jag har bytt mycket vatten sen dess och filtrerat över akvtivt kol.

      I det akvariet ligger pH runt 6.5-6.7. Jag har även haft för höga fosfathalter pga en pH-buffer som jag använde en gång i tiden.

      Men nånting är väldigt fel med växterna. Det ser ut som nån sorts förgiftning eftersom både vallisnerian och Limnobium laevigatum blir gula och ruttnar bort. Inte bara de nya bladen, utan hela plantorna.
      Senast redigerad av batski; 09 August 2006, 12:00.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Förhöga fosfathalter var ju flera månader sedan du hade, varför skulle det börja spöka nu?

        Järntestet visar fel och växterna håller på att svälta ihjäl.

        Gör ett 50% vattenbyte, dosera alla PMDD-ingridienser för hela akvarievolymen och gå sedan tillbaks till dina 10% vattenbyten med 10% doseringar om du vill.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Håller med defdac, dina växter dör nog snarare av undernäring än av övergödning. Tänk alltid så här: fiskarna tål betyyydligt mindre än vad växterna gör. M a o skall du normalt inte kunna förgifta dina växter utan att din livestock går under. Jag har bl.a. hållit järnhalter vid ca 6-10 ppm utan att det märktes (dock i hårt vatten - mindre giftigt). Likaså med fosfat: runt 5-7 ppm var inte ovanligt. Ingen - varken fiskar eller växter - brydde sig. Det kanske är roligt att mäta, men är ofta ganska kontraproduktivt.
          Senast redigerad av PatrikS; 09 August 2006, 14:38.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Förhöga fosfathalter var ju flera månader sedan du hade, varför skulle det börja spöka nu?
            Jag försöker fortfarande bli av med det problemet.

            Ursprungligen postat av defdac
            Järntestet visar fel och växterna håller på att svälta ihjäl.
            Hur kan du vara så säker på det? Visst kan det vara så som du säger, men varför visar testet normala järnhalter i det andra akvariet?

            Och om växterna håller på att svälta ihjäl trots att jag hela tiden tillsatt både KNO3 och TMG när växterna hos andra personer som inte göder alls mår fint? Jag kan verkligen inte få det att gå ihop.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Erik...
              Vad är det för alger? Med algblomning brukar man åsyfta svävalger/grönt vatten, är det så?
              Trådalger har jag länge haft lite problem med i det akvariet. Men nu på senare tid har jag även fått en relativt tjock grön hinna på ytan och nån äcklig gegga på växterna nära ytan.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                trots att jag hela tiden tillsatt både KNO3 och TMG
                Testa att tillsätt TMG, KNO3 och KH2PO4 i rätt proportioner oavsett vad dina test visar så får vi se vad som händer och om du vidhåller att dina vattentest gör mer nytta än skada =) Låter lite självsäkert från min sida men det är samma visa för alla som doserar näringsämnen individuellt enbart beroende på vad okalibrerade test visar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Hmm, sen jag bytt vatten ser akvariet bättre ut. Än så länge har den gröna hinnan inte kommit tillbaka och växterna ser ok ut (utom vallisnerian som fortfarande ser hängig ut). Så jag vill gärna vänta några dagar och se vad som händer.

                  Visst jag kan göra så som du säger nästa gång jag byter vatten, men jag måste säga att jag är lite orolig för att övergöda ändå.

                  Tack för alla tips och förslag!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    relativt tjock grön hinna på ytan och nån äcklig gegga på växterna nära ytan.
                    Har du inga Mollys i någon annan balja du som du kan "låna" några dygn...

                    De små rackarna gör underverk på "gröna hinnor" !!!
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Nej inga mollies, men hinnan har varit borta nu sen senaste vattenbytet. Får se om den håller sig borta.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Eller Ampullaria/äppelsnäckor - Pomacea bridgesii, riktigt effektiva på de flesta alger och kommer från rätt världsdel

                        Jag skulle inte vara orolig för "övergödning".

                        Kommentar

                        Arbetssätt...