Ger ammonium mer bubbel ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Ger ammonium mer bubbel ??

    Jag har pga ett trasigt pumphjul kört utan filter några dagar (5), det har gått förvånansvärt bra. Fortfarande helt algfritt och växterna har till på köpet "firat" genom att bubbla klart mer än vad som är vanligt.

    Så frågan lyder:

    Ger 5 dagar någon nämvärd extra ammonium som gör växterna lyckliga ??

    eller

    Är det så att filtret som är ordentligt överdimensionerat (Eheim 2028 till 180 liter) "äter" upp något godis för växterna ?? Micro då kanske...

    Jag har ett tiotal Black Mollys, 4 Bolivianska fjärilar, 8 Corys och en Ancistrus i baljan. Jag har inte matat under tiden och gör sällan några vattenbyten.

    Göder gör jag dock med :

    3ml KNO3, 0.2 ml KH2PO4, 3ml K2SO4, 3ml MgSO4 samt 5ml Flourish varje vecka.

    Några funderingar ??
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Vad är det för cirkulation i övrigt? Om det inte är någon cirkulation i vattnet kanske syremättnaden närmast bladen blir större så det syre som väl produceras får mycket svårare att lösas.

    Visst ska väl växterna ha lättare att ta upp ammonium än nitrat efter vad jag förstått, och i ett kväve-begränsat akvarium kan man ibland klara sig från alger även om man ammoniumgöder, dessutom har du en liten flock hungriga mollys, de kan tillsammans med ancistrusen hindra eller fördröja eventuella alginvasioner.

    Utan mat kommer ammoniumproduktionen från fiskarna att avta, men om du har grus på botten med en ammoniumreserv i kan alginvasionen komma, väldigt svårt att avgöra från fall till fall om det produceras mycket ammonium i ett akvarium eller inte, särskilt utan att se det, det låter verkligen inte som om du har mcket fiskar.

    Har gjort ett litet experiment med en godislåda, 17 x 17 x 17cm med 3 st 11watt energisparlampor. Tyvärr kan inga klara slustatser dras från det än, men när jag gick från att göda med allt, inklusive Co2 till att bara göra dagliga vattenbyten med vatten från ett hårdbelastat ciklidakvarium lyfte syrebubblorna upp hyggligt rotade växter, det är en till fyra "syrebubbelband" från någon timme efter att belysningen tänds till den släcks igen, i den lilla behållaren.

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      Vad är det för cirkulation i övrigt?
      Oops flå't.

      Jag har en pump som driver reaktorn förståss, den ger nog lite cirkulation !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      Arbetssätt...