Algchock!! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emelie1
    • June 2006
    • 36

    #16
    Hej är jag igen med mina frågor om alger..
    *Pust* Nu har dom där förbannade algerna kommit som en chcok igen!!
    Jag fattar inte varför!!
    Vi har inte storstädat ngn gång sen den gången jag skrev sist och vi har verkligen inte övermatat. Vad kan det vara för fel?!
    Karet var rent och fint väldigt länge men nu har det kommit som en chock igen.. hela rutan är täckt av gröna äckliga alger som knappt går att få bort!
    Snälla ge mej svar ngn fort!! jag blir galen!!

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #17
      det fins en typ av algar som uppkommar ,när karet börjar aatt stabilisera sig, ta det lungt dom försvinnar snart , när stabiliteten har uppkommit
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Emelie1
        • June 2006
        • 36

        #18
        Asså det är så mkt alger att man inte kan visa det nästan om man låter det vara.. det blir bara mer och mer.. tycker ju att våra malar ska käka på rutorna, men det gör dom inte spellt mkt heller..:S
        Blir galen snart! ser helt förjävligt ut.. har skrapat bort lite grann men det sitter som berget! blir såå trött.!!
        Det har ju hållt sej jättefint länge nu, men så helt plötsligt kommer det jätte mkt.. berättade jag föressten att vi har köpt en ny pump, en ytterpump istället för den innerpumpen vi hade.. Kan det bero på de?

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #19
          en ny ytterpump eller filter
          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Ända från början i denna tråd fick jag känslan.....För litet filter.

            Berätta gärna mer i detalj om karet, antal fiskar, matning och filter. Hur gjorde du när du gick över från innerfilter till ytterfilter?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Emelie1
              • June 2006
              • 36

              #21
              Ne, tror du de Topfrog?
              För litet filter kan det inte vara.. köpte ju inte för så länge sen en ny pump, förut hade vi en värdelös liten innerpump som vi gjorde oss av med och köpte en ytterpump, Fluval 305,
              Okej lite fakta då: Karet är på 200 liter,
              *Vi har ungefär 17 fiskar, alla utom 4 praktbotior och tre sugmalar är röd zebra, Vi har bara stenar i akvariet p.g.a att malawiciklider tuggar i sej växterna.
              *Som sagt så har vi en ytterpump-fluval 305.
              *Vi matar dom med flingfoder varierat med räkmix.
              *När vi bytte filter lät vi det gamla filtret och pumpen sitta i en stund, sedan satte vi igång den nya pumpen och kramade ur det gamla filtret noga i akvarievattnet, sedan tillsatte vi lite bakteriekultur i vattnet för att hjälpa till lite, för att vi hade ny pump.

              Snälla ngn som vet varför vi har så mkt alger. det är verkligen inte snyggt med grön ruta och gröna stenar :S Jag la precis över en filt på akvariet och släckte lampan nu, ska pröva att mörklägga och se om det funkar..men så fort vi tänder lampan igen kommer säkert alg-j*ävlarna igen

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #22
                Jag tror att genomströmningens betydelse inte skall underskattas - det kan många här på forumet bekräfta. Av vad jag kan se så pumpar Fluval ca 1000 liter vatten per timmer - i teorin. I praktiken blir det säkert ännu lägre. Jag tror att det kan vara alldeles för lite för ditt kar på 200 liter. Jag kan ju bara jämföra med mitt lilla nanokar som är på 27 liter där jag har en pump som pumpar 550 liter per timme. Filtervolymen är kanske ca 3 liter.

                Då känner jag på mig att du kommer med det klassiska och väldigt känslomässigt laddade påstående: "Men det har ju funkat förut!!!"

                Svaret ligger nog i att ni har kanske matat fiskarna mindre, att ni hade mindre fisk, att akvariet inte var inkört och algerna inte hunnit etablera sig, att ni fick med lite handlingskraftig algkultur i samband med vattenbyte/inköp av fisk osv. Den mest troliga förklaringen till alger är nog att ni i samband med installation av det nya filtret kramade ur det gamla filtret och fick ett "skitöverskott" som blev till en ammoniumspik och triggade algerna. Och det nya filtret inte hade en chans att hantera ammoniumspiken pga av filtret ej var inkört.

                Jag tror att svaret på era bekymmer ligger i ett överdimensionerad filter med mycket god genomströmning. Jag själv fick det rådet för mina algbesvär av Azur här på forumet och än så länge verkar det stämma mycket bra. Sikta gärna på minst tio gånger akvarievolym per timme, dvs. se till att er pump pumpar minst 2000 liter/timme, gärna mer, och se till att filtervolymet blir större, exempelvis att ha en filtervägg av blå filtermatta i ena hörnet.

                De alger som finns där nu i akvariet bör ju avlägsnas manuellt, men överdimensioneradfilter-metoden skall se till att det inte uppkommer så mycket nya.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • Emelie1
                  • June 2006
                  • 36

                  #23
                  Ursprungligen postat av janne dansk
                  en ny ytterpump eller filter
                  mvh janne
                  har precis köpt en bra ytterpump. Fluval 305

                  Kommentar

                  • Emelie1
                    • June 2006
                    • 36

                    #24
                    Men asså, vi hörde oss för jätte mkt innan vi köpte den pumpen och den skulle gott och väl räcka. Det innerfilter som vi hade innan som vi fick med akvariet när vi köpte det begagnat var ju jättelitet, tyckte det inte funka så bra p.g.a att vi fick tvätta det typ varannan vecka, så det vi har nu är ju typ 100 ggr så bättre.. Hon som hade akvariet innan oss fick ju inga alger.. Som sagt så köpte vi ju det begagnat och vi var med och tömde det och allt, sparade vatten så vi bytte inte allt, fick med samma fiskar oxå, allt gick skitbra.. det är nu på senare som vi fått en massa alger, hade litegrann förut innan vi hade en ny pump oxå, men nu är det extemt. har mörklagt akvariet nu oxå och ska se om det funkar.. Är såå j'*vla trött på detta..

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #25
                      Ursprungligen postat av Emelie1
                      Men asså, vi hörde oss för jätte mkt innan vi köpte den pumpen och den skulle gott och väl räcka. Det innerfilter som vi hade innan som vi fick med akvariet när vi köpte det begagnat var ju jättelitet, tyckte det inte funka så bra p.g.a att vi fick tvätta det typ varannan vecka, så det vi har nu är ju typ 100 ggr så bättre.. Hon som hade akvariet innan oss fick ju inga alger.. Som sagt så köpte vi ju det begagnat och vi var med och tömde det och allt, sparade vatten så vi bytte inte allt, fick med samma fiskar oxå, allt gick skitbra.. det är nu på senare som vi fått en massa alger, hade litegrann förut innan vi hade en ny pump oxå, men nu är det extemt. har mörklagt akvariet nu oxå och ska se om det funkar.. Är såå j'*vla trött på detta..
                      Emelie, för det första: andas in, andas ut... tänk på något positivt.. låtsas exempelvis att du har ett akvarium utan alger... Skämt åsido.

                      För det första kan du aldrig vara säker på att den person som "krängt" akvariet verkligen inte hade några alger. Personligen skulle jag ta ett sådant påstående med allra största misstänksamhet mot bakgrund av de förutsättningar som funnits (grisiga malawiciklider och minimalt filter, inga växter). Personen kan ha haft akvariet ganska nystartat precis innan försäljningen, och då ser ju allting rent och fint. Det kan varken du eller jag vara säkra till 100 %. Det var ju lite olyckligt att ni köpte karet utan sällskap av någon mycket erfaren akvarist, men gjort är gjort, och så länge priset var skäligt för det ni fick är det ju inget att orda om. Därmed kan vi sätta punkt för argumentet "Men det har ju funkat förut hos säljaren".

                      När du påstår att allting har funkat helt (alg-) felfritt i cirka en månad har jag ju förklarat för dig hur det hänger ihop i en tidigare post. Orsakerna till algbrist under denna uppstartsmånad kan ha varit många, bl.a. svag belysning (standardlampa) och ganska näringsbegränsat, varför algerna tog lite tid på sig att komma igång. Ni fick med er lite vatten också och ganska inkört filter, vilket lade grunden till någon slags stabilitet - i vart fall i början. När ammoniumspikar följde i samband med ständiga filterrengöringar och ni fortsatte mata på som vanligt, så blev det för mycket. Filtret var då ganska rent och bakteriefritt, och kunde inte ta hand om avfallet, hur litet ni än skulle ha matat. Ni hade ingen back-up till filtret i form av växter (det levande filtret). BOOM! - härlig algodling. Min uppfattning är att man härmed kan avsluta diskussionen om att "Men det har ju funkat förut (i en månad)!"

                      Koncentrera dig istället på det som du kan göra någonting åt situationen. Mörkläggning är bra, men det är som att ta smärtstillande - man blir av med symtomen, dvs. temporär lindring.

                      Vad kan du göra då?

                      Jag framhåller fortfarande att det filter som ni köpt är alldeles för litet. "En piss i Mississippi" som defdac brukar uttrycka det. Ditt filter pumpar endast 1000 liter/timme, och det i teorin. I praktiken, och särskilt när filtermaterialet har gojsat till sig lite, pumpar det mycket mindre. Rådet att köpa just det filtret var kanske inte särskilt väl genomtänkt, oavsett vem du fick det rådet från. Själv skulle jag inte köpa något under 2000 liter/timme för ett kar på drygt 200 liter. Man får då beakta sådana faktorer som fisktyp och -storlek, matningsbehov, antal fiskar. Du har malawiciklider, som oftast är relativt stora och kräver en del mat, som ditt filter skall hinna med att ta hand om. Kostnaden för ett sådant kraftigt filter är då förstås ansenlig, men mot bakgrund av att det är den enda fasta kostnaden i ett malawikar så får man försöka på något sätt skrapa ihop till det. Tänk på de tokiga växtakvaristerna som skaffar sig CO2-utrustning, metallhalogen och gud vet vad till oherrans massa pengar! Du kan dock köra en fattigmansvariant till ett filter: ta en mycket kraftig powerhead/pump (ca pris runt 500 kr), placerade den bakom en tjock skiljeväg av grovporigt blå filtermatta (a.k.a. fohrmansmadrass för en femtilapp, en kvadratmeter, ungefär det du behöver) - klart! Malawi sägs ju också uppskatta strömt vatten, ju rörligare desto bättre.

                      Det kommer säkert flera tips, du kan avvakta och se vad folk säger.
                      Senast redigerad av PatrikS; 03 October 2006, 21:24.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...