Algchock!! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emelie1
    • June 2006
    • 36

    Algchock!! HJÄLP!

    Halloj allihop!

    Jag och min pojkvän har ett 200l välvt kar med malawiciklider i, vi har inga växter, utan bara stenar, och jag tror att det är korallgrus vi har. Vi köpte akvariet begagnat av en tjej vi fick kontakt med för knappt en månad sen och allt har gått jättebra ända tills nu...

    Vi båda är nybörjare så vi blev ganska förtvivlade nu när vi kom hem efter en veckas semester och märkte att hela akvariet var attakerat av massor av ngt som jag tror är tofsalger och sådana "Vanliga alger" som sätter sig på rutan! + en död praktbotia!

    Lite fakta om vad vi gjort innan om det kan hjälpa till med tankar och ledtrådar till chocken :

    Vi har innan bara haft litegrann alger men inget som vi blev chockade av..För ungefär 2-3 veckor sen var det dags för vatten byte och eftersom vi inte hade gjort ngn storstädning efter köpet så tyckte vi at det var dags.

    Så vi tog ur alla stenar, skrubbade dom, för att ta bort alger, tvättade gruset, tvättade ur akvariet, och skrapade rutan med ett rakblad(vi funderar på om det kunde varit så att vi råkade repa glaset så algerna fastnade lättare nu men eftersom det var mycket alger i resten av akvariet oxå är vi inte säkra.) Resultaten blev jättefint och bra när vi tillslut inrett det med stenar och grus och allt blev färdigt .
    I vattnet hade vi i vattenberedningsmedel och bakteriekultur som vi har läst ska vara bra i ett ganska nyuppstartat akvarium.

    Och nu till den stora frågan:
    Varför har vårat akvarium blivit attackerat så pötsligt av en massa alger och en död fisk
    Som sagt så åkte vi på semester i en vecka men eftersom jag bor hemma så har jag fått hjälp med matning och tillkoll så dom har inte haft så stor förändring.
    Har funderat lite på om det kan ha varit övermatning eller ngt men inte kommit fram till ngt bra..

    Självklart var vi tvungna att byta nästan allt vatten igen + skrubba alla algfulla stenar! Men vad kan man göra för att förhindra att det blir så en ggn till och att få bort alla fula alger för evigt?

    Så snälla ni som finns här! Hjälp mej att hitta en bra anledning och massa bra tips på vad jag kan göra och skriv så fort som möjligt! Vill ju inte att det upprepas

    Sorry, kanske lite mycket att läsa men det var nästan tvunget att stå med HJÄLP!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    du ska absolut inte storstäda till akvarium som du gör,, speciellt inte när det är nystartat. då kommer du aldrig få någon bakteriekultur i vattnet som kan bryta ner fiskskiten. så det är inte omöjligt att du har fått en liten nitritspik i karet eftersom en fisk har dött.. det behöver ju inte vara det men det är inte omöjligt
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • CBR
      • January 2005
      • 292

      #3
      Helt klart är att det var storrengöringen som triggade igång algerna.

      Och sen är väl frågan om det är önskvärt med ett helt algfritt akvarium, speciellt i ett malawikar. Personligen tycker jag att det kan vara rätt snyggt med alger, i rimliga mängder förstås. Och eftersom det inte finns några växter så har algerna ingen konkurrens -> dom stormtrivs.
      Senast redigerad av CBR; 08 August 2006, 16:03.
      The Zone

      Kommentar

      • Emelie1
        • June 2006
        • 36

        #4
        Okej..Vi storstädade för säkerhets skull för att vattnet kanske hade blivit dåligt eller giftigt för att en fisk hade dött(vet inte om det blir det men ifall).. vi visste ju inte hur lång tid den hade legat där och så..
        Hur ska man göra för att det inte ska bli mer alger då?
        Tycker inte det är ett dugg fint när det blir grönt på rutan..
        Är algdödande medel ngt som man kan ta hjälp av?
        Har en fråga till.. '
        Har hört och läst att flera säger att det är bra med salt i karet? ska man ha de? och vad är det för skillnad på ektozon salt och vanligt salt, har läst att man kan använda jodfrit salt oxå?..lite förvirrad när det gäller de..

        Kommentar

        • mange993
          • April 2004
          • 372

          #5
          gör inget första månaden. byt sedan ca 20% vatten i veckan.
          filtret rengör du först när du märker att cirkulationen börjar avta.
          sätt gärna i några snabbväxande och lätta växter hämmar algtillväxten
          salt bör du bara använda vidbehandling av sjuka fiskar eller om du har bräckvattenfiskar.
          det går då bra att ta vanligt salt UTAN JOD

          MVH
          Mange
          Senast redigerad av mange993; 08 August 2006, 19:24.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Har du malawiciklider så kan man byta vatten ofta då kranvattnet som regel håller ett pH på 8-8,5 och hålla ett lågt nitratvärde som inte gynnar algtillväxt.
            Det är nog vanligt att inte ha växter i ett akvarium med malawiciklider.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • teamr86
              • July 2006
              • 205

              #7
              Jag vet inte om det här går men borde inte malar eller sniglar äta upp algerna på glaset? Lr har det med att fiskar inte går ihop med dessa?
              "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

              Kommentar

              • Fiddan
                • June 2006
                • 885

                #8
                Läste i en tråd för ett tagsedan att zebra sniglar gillar toffs alger.
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                Kommentar

                • Nikke84
                  • August 2005
                  • 180

                  #9
                  Jag blev lite förskräckt när jag hörde att du använde rakblad, men jag kanske är lite överkänslig.
                  Själv avänder jag en vanlig disktrasa (som jag endast har till akvariet ska tilläggas) om det sitter jättehårt så kan man använda en tvättsvamp, såndär med en grön lite rivigare sida du vet...
                  och som sagt tidigare så ska man inte städa så ofta.
                  Vid uppstart av akvarium ska man låta det gå utan för stora störanade moment, inte för många fiskar i på en gång osv.
                  Det tar cirka 6 månader att köra in det ordentligt o få upp baktreiekulturen.
                  Efter detta så har du för hoppningsvis en fin balans i ditt akvarium...

                  Det enda du ska tvätta i ditt akvarium nu i början är filtrett till pumpen, men endast när det är igensatt. o då ska du inte använda för varmt vatten det dödar bakterierna i filtrett... du ska heller inte använda för kallt vatten då detta göra samma sak. Försök ställa in kranen på samma temp som i akvariet...

                  Hoppas allt går bra nu... man får alltid lite smått panik i början, i alla fall hade jag det, bara att kämpa på!

                  Lycka till!
                  MVH
                  Niklas

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nikke84
                    Det enda du ska tvätta i ditt akvarium nu i början är filtrett till pumpen, men endast när det är igensatt. o då ska du inte använda för varmt vatten det dödar bakterierna i filtrett... du ska heller inte använda för kallt vatten då detta göra samma sak. Försök ställa in kranen på samma temp som i akvariet...
                    ah... Inte använda kranvatten utan ta vatten från akvariet och krama ur filtermassan i, och gör det inte för noga eftersom en hel del goda bakterier åker ut... Lagom är bäst..
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Emelie1
                      • June 2006
                      • 36

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nikke84
                      Jag blev lite förskräckt när jag hörde att du använde rakblad, men jag kanske är lite överkänslig.
                      Själv avänder jag en vanlig disktrasa (som jag endast har till akvariet ska tilläggas) om det sitter jättehårt så kan man använda en tvättsvamp, såndär med en grön lite rivigare sida du vet...
                      och som sagt tidigare så ska man inte städa så ofta.
                      Vid uppstart av akvarium ska man låta det gå utan för stora störanade moment, inte för många fiskar i på en gång osv.
                      Det tar cirka 6 månader att köra in det ordentligt o få upp baktreiekulturen.
                      Efter detta så har du för hoppningsvis en fin balans i ditt akvarium...

                      Det enda du ska tvätta i ditt akvarium nu i början är filtrett till pumpen, men endast när det är igensatt. o då ska du inte använda för varmt vatten det dödar bakterierna i filtrett... du ska heller inte använda för kallt vatten då detta göra samma sak. Försök ställa in kranen på samma temp som i akvariet...

                      Hoppas allt går bra nu... man får alltid lite smått panik i början, i alla fall hade jag det, bara att kämpa på!

                      Lycka till!
                      MVH
                      Niklas


                      Tack för svaren, rakblad använde vi för att sprapa bort algerna på rutan som satt väldigt hårt(man får vara försiktig så att glaset inte repas,) deremot har jag hört och läst att man verkligen inte ska använda den gröna sidan av en tvättsvamp för att det repar rutan rejält eftersom den innehåller lite av ett likaktigt material som stålull. men det är bara vad jag har hört :P

                      Kommentar

                      • Emelie1
                        • June 2006
                        • 36

                        #12
                        Tack för alla svar allihopa! det har varit till jättebra nytta att få reda på dessa saker. Nu är akvariet jättefint och alla fiskar trivs bra!
                        Vi tror att vi hittade anledningen till så mycket alger och det var för att våra malar fick för mycket mat(såndana små tabletter) har upptäckt nu att dom är mycket mer aktiva och allt fungerar bättre nu när jag slutade mata dom överhuvudtaget.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Man får inte alger av nitrat som Kramfors säger utan ammonium som du får pga dålig biologisk aktivitet (pga t ex en storstädning) som inte klarar av att ta hand om den ammoniumchock som en död fisk ger.

                          Jag är ganska säker på att förloppet var såhär:

                          1) Storstädning med totalt dödande av den biologiska balansen och nitrifikation.
                          2) Nitritspik varpå en firre dör.
                          3) Död firre som börjar brytas ner innebär stora mängder ammonium.
                          4) Stora mängder ammonium = Algodling.

                          Storstädningar är verkligen inte bra, inte ens om du kör i Nitrivec eller andra bakterier från flaska. Jag har just gjort en mätning på hur ammoniumnivåer och nitritnivåer förändras och dom förändras ganska långsamt trots att man använder Nitrivec. En puls Nitrivec direkt efter en storstädning ger alltså i princip ingenting. Däremot går bakterieodlingen snabbare med Nitrivec så man bara behöver vänta 1 vecka istället för 2-3 på att den biologiska balansen infinner sig.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            (En massa ogräs iform av snabbväxande växter och en massa flytväxter skulle nog kunnat förhindra ammoniumspiken en hel del också + gett skugga så algerna skulle fått det betydligt svårare)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Emelie1
                              • June 2006
                              • 36

                              #15
                              Tack för svaret! okej d förstår jag varför det blev så mkt alger.. men nu mår alla firrar bra och karet är fint..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...