Genomskinliga blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    Genomskinliga blad

    Hej hej

    Jo mitt första nya akvarium är i uppstartnings processen nu och växterna har varit i ca 8 dagar nu.

    vad jag har läst ska man igentligen klippa ner alla bladen på plantorna förutom 2-3 blad för att rötterna ska lägga all energi på rotsystemet men jagklippte istället bort alla fula blad och tillräkligt många för att inte plantan skulle se tråkig ut.

    Men nu effter att ha varit borta hela hlgen så hade 3 blad på min andra planta blivit nästan genomskinlig.. vad betyder detta?

    Har inte gjort några vatten tester eller haft någon växtnäring överhuvudtaget och plantan sitter bara nerstucken i sanden. belysningen är 2st 16w rör.
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    måste väl vara en brist symtom av nått slag.
    Har samma problem med mina vattenormbunkar de blir genomskinliga och nätiga.
    O då göder jag med både co2 och pmdd (allt annat växer så de knakar)
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Fiddan
      • June 2006
      • 885

      #3
      rekomenderas det att inhandla pmdd för en nybörjare? för mig så är det viktigaste att fiskarna mår bra och sedan att akvariet är snyggt och då är växternas hällsa ganska så viktig.

      jag kasnke bara inbillar mig men jag tror att alla bladen börjar bli genomskinliga.
      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det här med att klippa bort blad som ser friska ut har jag fortfarande inte förstått, nästan utan undantag sätter växterna fart iaf, vissa arter kan släppa blad vid omställning, men det är väl bättre då att växten får hämta näring ur de blad den vill offra.

        Det är en helt annan sak med krukväxter man av en eller annan anledning blir tvungen att minska rotsystemet på eller när man tar skott av emersa växter.

        Jag har tom sett proffs bestämt hävda att cryptocoryner alltid tappar alla blad vid omställning/flytt och därför ska totalbeskäras, detta är struntprat. Jag har i snart trettio år flyttat akvarieväxter, aldrig har det hänt mig att växter på grund av flytt tappar mer än enstaka blad, om de inte fysiskt gått av som transportskada.

        Att det rör sig om brist är mycket troligt, om du inte göder med alla näringsämnen växterna vill ha så finns det inte mycket för dem att leva på i ett nystartat akvarium. Beroende på art finns det en chans att dom kan hämta sig. Chansen blir större om du börjar göda med tex PMDD.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av Fiddan
          rekomenderas det att inhandla pmdd för en nybörjare? för mig så är det viktigaste att fiskarna mår bra och sedan att akvariet är snyggt och då är växternas hällsa ganska så viktig.

          jag kasnke bara inbillar mig men jag tror att alla bladen börjar bli genomskinliga.
          Ja.

          Rätt doserat PMDD är inte farligt för fiskarna, friska växande växter är bra för fiskarna.

          Kommentar

          • Becka
            • August 2006
            • 61

            #6
            Annars kan det också vara lite för svag belysning.. vi gjorde något liknande på kemin och hade 2 blad som ena fick tillräckligt med solljus och det andra fick för lite. Den som fick för lite solljus blev alldeles blek efter ett par dagar.
            Men jag är fortfarande ny på undervattens växter, så dem kanske fungerar annorlunda
            Becka

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Becka
              Annars kan det också vara lite för svag belysning.. vi gjorde något liknande på kemin och hade 2 blad som ena fick tillräckligt med solljus och det andra fick för lite. Den som fick för lite solljus blev alldeles blek efter ett par dagar.
              Men jag är fortfarande ny på undervattens växter, så dem kanske fungerar annorlunda
              Vad var det för växt som blev blek på några dagar? Gjorde ni nånting annat med den? jag menar, du skriver att det var på kemin.

              Kommentar

              • Fiddan
                • June 2006
                • 885

                #8
                Aja jag får väl köpa pmdd då eller finns det andra alternativ i zoo butiken?
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                Kommentar

                • Fiddan
                  • June 2006
                  • 885

                  #9
                  Nu är det inga blad kvar snart på mina svärds plantor. klipper av 2-3 blad omdagen fort går det med ser knappt dagen innan att bladen börjar bli genomskinliga.
                  skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                  Kommentar

                  • MalawiAnna
                    • July 2006
                    • 215

                    #10
                    Har samma problem med mina vallisneria. Har beställt pmdd från hemsidan så jag hoppas att det ska hjälpa.
                    Är det nödvändigt att även tillsätta co2?
                    Vilket är det smidigaste och mest effektiva sättet för att tillsätta co2?
                    Mvh Anna

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Det lär väl finnas alternativ till pmdd på akvarieaffären, jag har ingen erfarenhet av dessa förutom Tropica MasterGrow, det innehåller inget kväve och fosfat, så det är inte riktigt komplett, i akvarier som har gått ett tag med med mycket fisk och lite växter brukar det finnas ändå, men i nystartade akvarier brukar det vara för lite. PMDD var från början en förkortning av Poor Mans Dupla Drops, vet inte om dupla drops är komplett heller, det där kan andra bättre än jag.

                      Vallisneria kan man få att växa så det knakar utan att tillsätta Co2, särskilt om man har mycket fisk. Alla sätt att tillsätta Co2 har fördelar och nackdelar, Själv kör jag mäskmetoden, och med den är det svårare att få jämn tillförsel, och det är inte bra med ojämn tillförsel. Dessutom är det mer jobb med mäsk. Fördelarna är priset, och att det "bara är att fixa" med luftpumpsslang och saker som man kan köpa på närmsta livsmedelsbutik.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...