Hur många växter som minst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #16
    Tack för det perfekta svaret Bluesboy!
    Bra att man får veta hur de som svarar tänker så kan man själv göra sig en egen bedömning.

    Jag tror nog jag kör med mitt på, för jag har inte problem med någon beläggning och har lite smått livliga fiskar ... samt att det är dumt att förstöra amaturen om det inte gör så stor skillnad.

    MVH
    Niklas

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #17
      Nikke84: Ta till dig av PatrikS råd också, om du vill fortsätta med vattenbyten så funkar det hyffsat att göra det i ett mörkt akvarium.

      Anledningen till att du bör undvika vattenbyten (ur växtsynpunkt) är att du lurar växterna att tro att de finns rikligt med CO2 då gör de sig av med enzymer som de har ifall de inte får CO2. Men om du gör vattenbytet på natten så gör fotosyntesen baklänges och växterna käkar Syre och Producerar CO2, därför är det inte lika allvarligt att göra vattenbyte på kvällen. Tänkt dock på att du tar ur mycket näring ur vattnet då. Sök på Low-tech för mer info.

      Sen en fråga till, jag minns när jag startat om akvarium innan jag började hänga här och akvarieskötseln inte krävde kemirock och skyddsglasögon.
      Då brukade man ha en hel matta med rötter i sanden ifall man drog upp en gammal växt, medans idag är inte alls mina växters rotsystem så utvecklade, beror det på att man tillsätter näring via vattnet ?

      Kommentar

      • Marianne1962
        • May 2005
        • 10

        #18
        HUR I HELA FRIDEN får man sina växter så fina bluesBoy?

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Ursprungligen postat av Marianne1962
          HUR I HELA FRIDEN får man sina växter så fina bluesBoy?
          Precis som krukväxterna
          Man ställer dem i ett söderfönster, vattnar och göder regelbundet. Då mår de flesta växter riktigt bra.
          I akvariet ser jag till att ha skapligt med ljus och göder med allt de behöver regelbundet. Ljuset är Aquarelle 0,3 W/l och gödningen är koldioxid, NPK-gödning och mikroämnen (www.pmdd.se).
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          Arbetssätt...