Cyano, NO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Cyano, NO3

    Har läst gamla trådar om cyano. Har ett 375 l kar, ingen CO2, ca 50% vattenbyte (slarvar ibland...) fulldos med PMDD vid vb. Har fått problem med cyanoalger. Inte så mycket, men är fult att titta på.
    Läste att man ska öka på KNO3 gödningen.
    Hällde i en fulldos KNO3 i går. Var och köpte ett NO3 test nu ( Tetra test, fanns inte JBL), när jag testar så visar det 50 mg/l. Står att det börjar bli skadligt för fiskarna.
    Hur räknar man om till ppm?
    Köpte även med Fungi Stop som oxå rekomenderas i trådarna.
    Behöver tips och råd hur jag ska få bort cyanon och hur jag ska göda i fortsättningen. Har ingen lust att mörklägga karet nu, pga hög temp i kar och lgh.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Hur man räknar om mg/l till ppm, enkelt, räkna inte.

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      Hur man räknar om mg/l till ppm, enkelt, räkna inte.
      Hihi Kom på det jag oxå till slut...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Mitt Tetratest visade alltid 12,5 ppm oavsett KNO3-dosering så jag tror du lugnt kan lägga testet åt sidan och gå på vad du doserar. En fulldos ger dig 5 ppm nitrat, och jag tvivlar på att du doserat 10 fulldoser.

        Behöver tips och råd hur jag ska få bort cyanon och hur jag ska göda i fortsättningen.
        Se över cirkulationen i akvariet. Se till att cirkulationen kan nå överallt och att det inte bildas några dödfickor - det är ofta där man kan se Cyanon krypa fram.

        Vid varje vattenbyte så går du fram med häverten försiktigt och skakar växter och virvlar fram mulm som lägger sig djupt inne i växtbuskage och på ställen man inte ser. Tricket är minska all mulm (brunt slam, DOC, Dissolved Organic Carbon) så mycket som möjligt. Är filtret igengeggat så är det läge för att rengöra halva filtermassan varje vattenbyte i en hink med akvarievatten.

        Fulldospuls med PMDD om vanligt efter varje vattenbyte. Jag skulle dubblat KNO3-doseringen och eventuellt halverat KH2PO4-doseringen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...