CO2 = nödvändigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiger098
    • July 2006
    • 4

    CO2 = nödvändigt?

    Satt och slösurfade lite på akvarium-sidor och hittade detta, http://www.azgardens.com/habitats_easy.php, är det verkligen så enkelt som det står? Det är självklart nästintill omöjligt att beställa från den sidan eftersom frakten skulle gå på mer än paketet i sig självt, men man kan ju alltid kolla runt lite i lokala affärer.

    Lyse och vattenbyten kommer att vara 'upp till standard', dvs. jag kommer inte att försumma mitt akvarium, men jag vill inte behöva strula med CO2. Är en 'CO2-anläggning' verkligen nödvändigt? Jag har nämligen minimalt med plats. Akvariumet ska stå ovanpå en byrå och har därför ingen plats, eller rättare sagt - det blir inte så snyggt när allt är ihopklämt, med apparaturen i fråga.

    Hade tänkt att köra med ration i 20-30 gallon paketet (Mitt akvarium är 96l, strax över 25 gallon) då jag tycker väldigt mycket om välplanterade akvarium. Jag är bara orolig att växterna ska dö istället för att frodas, dessutom vill jag sätta lite HC. Är detta möjligt eller är CO2 'tillsats' ett måste?

    Eventuella stavfel/särskrivningar bjuder jag på . Får skylla det på sömnbrist eller något, host host

    Vänligen
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Co2 är inte nödvändigt för att hålla på med växter, det finns växter som klarar sig bra utan co2 och det finns svårare växter som kräver co2. HC klarar sig utan co2. Vad som är viktigt för att få växter att trivas är framför allt hyffsat med ljus och gödning med t.ex. tropica Master grow eller PMDD.

    I annonsen står det " no time to care for their tank, but want a gorgeous fully planted natural aquarium", detta skall du ta med en nypa salt. Att få ett fantastiskt växtakvarium på 10 gallons utan att lägga ner någon tid är en svår ekvation. Mitt råd är att satsa på ett lite större akvarium, det blir lättare att sköta och få en biologisk balans i det.

    MVH
    Johan
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det är inte alltid livsnövändigt att tillsätta extra co2, men det hjälper. Det är mycket lättare att ha "välplanterat" som du säger att du vill ha.

      Co2-källan, om det nu är tub eller mäsk kan så gömd någon annanstans i rummet, du behöver bara dra en tunn slang fram till akvariet.

      Kommentar

      Arbetssätt...