"Förvara" växter för senare bruk????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    "Förvara" växter för senare bruk????

    Jag har fått tag på någon som är villig att sälja en massa javaormbunke till mej, precis vad jag behöver till mitt akvarium. Problemet är bara att jag ju inte har startat akvariumet ännu.... och säljaren vill bli av med växterna...

    Finns det något sätt att "förvara" växterna, tex. i ett 30-liters plexikar utan pump och värmare? Belysing kan jag ju ordna tillfälligt...
    Går det överhuvudtaget och i så fall hur länge? Eller måste jag starta upp akvariet?

    Tacksam för snabbt svar!
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Javisst, det går alldeles utmärkt att förvara växterna på det sätt som du pekar ut. Ha bara inte för mycket ljus över dina tillfälligt placerade växter om du inte använder någon gödning i ditt tillfälliga kar. Ju mindre ljus i så fall desto bättre. (Har du mycket ljus drar du upp näringsupptaget, och har du ingen gödning i det karet så förbrukar växterna sina reserver och börjar ruttna - återanvänder sig själva för tillväxt). Pump och värmare behövs ej.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikS
      Ha bara inte för mycket ljus över dina tillfälligt placerade växter om du inte använder någon gödning i ditt tillfälliga kar.
      Det var bra förklarat det där om näring och ljus och tillväxt! Tack!

      Följdfrågor:
      1. Om jag ska ha gödning då? Vad, hur mycket etc???
      2. Behöver jag byta vatten ibland?
      3. Det är ju javaormbunke så jag ska ju inte plantera ner dem, ska jag fästa dem tillfälligt vid något eller bara låta dem flyta omkring?

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        1. Växter kan nog klara sig en vecka utan någonting alls, men vill du ha lite gödning ändå för säkerhets skull, så sök här på "pmdd" eller gå in på www.pmdd.se för varor och recept. Receptet skulle nog passa perfekt i en burk utan CO2-insprutning (koldioxidtillförsel), dvs. för din tillfälliga byttan. Ämnar du att installera CO2-utrustning i ditt nya akvarie bör du nog öka pmdd-dosen riktigt ordentligt om du samtidigt har bra med ljus. Har du ingen lust att köpa CO2 grejer (kan gå på ca max 1500 kr), så kan du fundera på en s.k. low-tech metod. Sök på low-tech, eller Diana Walstadt så får du veta mer. Huvuddragen där är:
        1. man har ca 2 cm lerbotten, med kanske 3 cm grus ovanpå (normalkornigt, ej fin),
        2. mycket tätt planterat med växter,
        3. ganska lite ljus (oftast standardbelysning på nyinköpta akvarier räcker långt),
        4. mycket fisk och ordentlig matning.
        5. Inga vattenbyten (eller väldigt få, kanske någon gång per halvår, helst bytts vatten på kvällen när akvarier är redan släckt).
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikS
          1. Växter kan nog klara sig en vecka utan någonting alls, men vill du ha lite gödning ändå för säkerhets skull, så sök här på "pmdd" eller gå in på www.pmdd.se för varor och recept. Receptet skulle nog passa perfekt i en burk utan CO2-insprutning (koldioxidtillförsel), dvs. för din tillfälliga byttan. Ämnar du att installera CO2-utrustning i ditt nya akvarie bör du nog öka pmdd-dosen riktigt ordentligt om du samtidigt har bra med ljus. Har du ingen lust att köpa CO2 grejer (kan gå på ca max 1500 kr), så kan du fundera på en s.k. low-tech metod. Sök på low-tech, eller Diana Walstadt så får du veta mer. Huvuddragen där är:
          1. man har ca 2 cm lerbotten, med kanske 3 cm grus ovanpå (normalkornigt, ej fin),
          2. mycket tätt planterat med växter,
          3. ganska lite ljus (oftast standardbelysning på nyinköpta akvarier räcker långt),
          4. mycket fisk och ordentlig matning.
          5. Inga vattenbyten (eller väldigt få, kanske någon gång per halvår, helst bytts vatten på kvällen när akvarier är redan släckt).
          Oj, oj, oj... jag är nybörjare... och allt det där låter som rena naturvetenskapen för mej... (jag är praktiker, inte teoretiker... )

          Finns det ingen liten burk/flaska med gödning som jag kan köpa i akvarieaffären och hälla i???

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Jo, det finns det, dock vet jag inte om alla fiskaffären har börjat sälja den, du få kolla runt, annars kan de säkert beställa det ganska enkelt. Flaskan heter "PLANT NUTRITION+ liquid" (observera den lilla plusen (+) där i namnet), och du kan hitta bilden här: http://www.tropica.com/default.asp (klicka på Aquacare till vänster, och sedan hittar du namnet i högerspalten där, klicka på det).
            Senast redigerad av PatrikS; 03 August 2006, 11:47.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Tack!

              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #8
                Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                2. Behöver jag byta vatten ibland?
                3. Det är ju javaormbunke så jag ska ju inte plantera ner dem, ska jag fästa dem tillfälligt vid något eller bara låta dem flyta omkring?
                Någon?

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Har du i den där tropica-gödning och lite ljus så behöver du nog inte byta vatten alls. Javaormbunken kan du fästa vid något eller låta de flyta omkring, spelar ingen roll egentligen.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    jag hade ett par javaormbunkar i en hink ståendes utomhus förra året i 2 månader, fyllde på lite vatten då och då, de var jättefina när jag satt ner dem i karet i gen..
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      • June 2006
                      • 682

                      #11
                      Ursprungligen postat av smurfmats
                      jag hade ett par javaormbunkar i en hink ståendes utomhus förra året i 2 månader, fyllde på lite vatten då och då, de var jättefina när jag satt ner dem i karet i gen..
                      Åh! Vilken bra idé! Tack!

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Var bara försiktig: utomhus betyder inte automatiskt "solljus": massa solljus + rent vatten från kranen = smältande växter (pga näringsbrist).
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikS
                          Var bara försiktig: utomhus betyder inte automatiskt "solljus": massa solljus + rent vatten från kranen = smältande växter (pga näringsbrist).
                          Försiktighet var ordet, temperaturen kan också bli farlig, javaormbunkar "förvaras" nog bäst i skugga om de ka stå utomhus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...