Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Alger

    I mitt 375 l så får jag kiselalger? på botten och framruta. Dom lägger sej på gruset på främre halvan av karet. Hur blir jag av med dom? Ser inget trevligt ut. Karet varit igång ca 3 mån då jag gjorde en omstart pga misslyckat försök med mäsk Co2 (fick tofsalger överallt)
    Har gett upp mäsken. 50 % vattenbyte varje vecka, göder med PMDD.

    Jag har bla 4 Siamesiska algätare, 4 Ampullariasnäckor, L081 och L075 i karet som inte är intresserade av algerna....

    Börjar tröttna snart...
    Bifogade filer
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av Lena123
    I mitt 375 l så får jag kiselalger? på botten och framruta. Dom lägger sej på gruset på främre halvan av karet. Hur blir jag av med dom? Ser inget trevligt ut. Karet varit igång ca 3 mån då jag gjorde en omstart pga misslyckat försök med mäsk Co2 (fick tofsalger överallt)
    Har gett upp mäsken. 50 % vattenbyte varje vecka, göder med PMDD.

    Jag har bla 4 Siamesiska algätare, 4 Ampullariasnäckor, L081 och L075 i karet som inte är intresserade av algerna....

    Börjar tröttna snart...
    Kiselalger är brunaktiga och brukar försvinna av sig själv några veckor efter start. Jag tycker dock att det ser ut som dina alger är grönaktiga, stämmer det? I så fall kan det vara cyano.
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Ja, dom är grönaktiga. Dom är bara på främre sidan av akvariet, typ där jag matar och inte har mycket växter. Slamsuger rent när jag gör vb, men dom kommer tillbaka lika snabbt. Tips?

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Jag har oxå svarta prickar/ludd på dom långsamt växande växterna.

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Läste en gammal tråd, där man rekomenderar "General Tonic" eller "Fungi Stop" mot algerna. Är det värt att prova?
          Hur reagerar malarna och övriga fiskar? Scalarerna har just lagt ägg, så det är inte läge att prova nu. Men dom är väl som vanligt borta i morgon....

          Kommentar

          • SAJ
            • May 2002
            • 26

            #6
            Har använt General Tonic en gång för något år sedan. Första fem dagarna hände ingenting förutom att vattnet blev illgrönt. På sjätte dagen "smälte" algerna bort och har inte återkommit sedan dess. Mina fiskar inklusive malarna lever fortfarande. Tänk bara på att medicinen även tar död på den nyttiga bakteriefloran i akvariet.
            SAJ

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Har varit och köpt "Fungi Stop". Överlever Ampullariasnäckorna medicinen? Man ska ju inte använda det om man har räkor står det på beskrivningen.

              Kommentar

              • SAJ
                • May 2002
                • 26

                #8
                Har endast använt General Tonic så jag vet inte säkert men någon annan här har kanske erfarenhet av Fungi Stop. Snäckan kan man kanske flytta till ett annat kar under behandlingstiden. Har för mig att du har flera. Lycka till med kampen mot algerna.
                SAJ

                Kommentar

                Arbetssätt...