Snäckan äter upp växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Snäckan äter upp växterna

    I mitt 100 l kar, så har jag en STOR brun snäcka, ca 5 cm. Den äter upp alla växter utom Vattenpesten. Nån som vet nån växt den inte käkar? Är lite trött på bara Vattenpest och inte så sugen på plastväxter.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Det är mycket svårt att säga, de snäckor som verkligen äter friska växter är opålitliga, Dom brukar börja med det som är godast, ofta alger och fiskmat, sen tar dom sort för sort bland växterna.

    Du kan ju kolla sådana där listor med växter som växtätande fiskar inte brukar äta, men jag tror inte det kommer att hjälpa.

    Det finns stora snäckor som inte äter växter, Pomacea bridgesii, den vanliga äppalsnäckan, det du har är nog någon växätande släkting, i din situation tror jag det bästa är att byta ut snäckan.

    Om just den snäckan är viktigare än växter, så prova att ha andmat till den och prova dig runt bland växter i övrigt. Andmat är en liten flytväxt som de flesta växtätande djur brukar föredra framför andra växter, och den är mycket lätt att odla. Det är en chansning, men jag tror det är din bästa chans om du vill ha snäckan med växter.

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Den är kanonbra på att hålla rent i karet, så jag vill gärna ha den kvar. Jag får prova mej fram i växtdjungeln.
      Kanske skulle prova att ge den sallad?

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Sallad eller andmat kan ju minska besvären ja.

        Ett par vanliga Pomacea bridgesii borde göra samma jobb. Du kan kolla på www.applesnail.net

        Edit: Såg just i annan fråga att du känner till ampullarior/äppelsniglar
        Senast redigerad av Erik...; 02 August 2006, 11:09.

        Kommentar

        Arbetssätt...