Svettiga priser - förslag på billigare växter emottages tacksamt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    Svettiga priser - förslag på billigare växter emottages tacksamt!

    Jag bor på en relativt liten ö där konkurenterna är få - priserna är ofta därefter. Pratade idag med den ena zooaffären som säljer akvarier, fiskar och växter mm, och fick reda på att visst kunde jag beställa hem växter från dem (arter som de inte har hemma) men att det lär kosta mig en hel del (vi snackar 500-1000 kronor för de växter jag var intresserad av).

    Frågan är: Var fasen kan man köpa växter billigare? Har letat på blocket och här bland annonserna, för det spelar inte någon roll om jag köper dem privat eller ej. Kanske finns det något billigt ställe man kan beställa ifrån där inte frakten är så dyr heller? Som jag har förstått det kan man väl passa på att skicka med posten nu när temperaturen inte direkt sjunker under nollan ;-)

    Ifall det spelar någon roll vilka växter jag är intresserad av så bifogar jag en lista nedan!

    Cryptocoryne beckettii = Becketts cryptocoryne
    Hygrophila corymbosa "Siamensis" = Siamesisk Hygrophila
    Hygrophila polysperma = Indisk Hygrophila
    Microsorum pteropus = Javaormbunke
    Vallisneria americana var. biwaensis = Amerikansk stor skruvvallisneria
    Nymphae lotus "green" = Grön tigerlotus


    Ps. Som den uppmärksamme kanske har märkt är alla växterna utom den sista av asiatiskt ursprung, detta beror på att de växterna ska till det nya asienakvariet som startas upp i slutet av denna månad/början av nästa månad.


    Ytterst tacksam för svar och förslag på billigare ställen att införskaffa växter!
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Bra signatur du har
    Akvarieväxter (fiskar) är ganska dyra men jag har beställt flera gånger från www.pwss.se och både servicen och växterna har varit riktigt bra måste jag säga. De levererar direkt från Tropica (www.tropica.com)
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Jag skulle nog ha kollat först om jag kan erbjuda bra villkor för växterna innan jag beställer: vore nog inte kul att beställa för tusen spänn bara för att se växterna tyna bort i slutändan. Vill du ha ovanligare växter kan du också kolla på www.aquabid.com. Billigast är nog att köpa från någon privat. Brukar inte MagicFingers här på forumet ha lite växter till salu då och då? Eller förresten: alla med stora snygga burkar har *alltid* massa överskott på sticklingar: petnym, bluesboy, oveb, Erik..., mm. och snart även defdac
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Kul att bli ihågkommen, fast mina burkar inte är snygga, det är inte snyggt när man inte kan se in i akvariet på grund av växterna är i vägen

        I din situation så köper man antingen från en välsorterad nätbutik, eller från hobbyodlare, problemet med hobbyodlare är att få exakt de varianter man vill ha, det kan bli några odlare man behöver handla från, inte så konstigt med det ganska stora antalet arter, för att inte tala om olika varianter på dessa arter. Även om jag har relativt många arter så av din lista har jag bara tre arter som är exakt rätt art och variant. När du vill ha H. corymbosa "siamensis" Hjälper det inte att jag har H. corymbosa "angustifolia" och "compact" osv. Vad gäller näckrosen har jag inte ens något liknande.

        Mycket snack, men, vad jag ville komma fram till är att det kan bli ganska mycket fraktkostnader när man vill ha specifika arter och varianter när man handlar privat eftersom man förmodligen blir tvungen att handla av många personer.

        Fast det är klart, det är inte säkert att allt går att hitta från en och samma nätbutik på en gång heller.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          mm. och snart även defdac
          Haha =D Det är en som redan frågat och ska skicka mig ett förfrankerat vadderat kuvert så jag slipper kasta ogräsrenset nästa vattenbyte 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Zeraphia
            • July 2006
            • 142

            #6
            BluesBoy: Tack, jag gillar själv tanken skarpt med det där "lekandet", för mig är lek att läsa eller pyssla med akvariet (och alltså håller jag mig ung).

            PatrikS: Jag har försökt välja växter som inte ska vara särskilt svåra, men som jag dessutom tycker är snygga (vilket tyvärr är ett viktigt kriterium för mig).

            Erik.....: Mmm. Å andra sidan kan jag tänka mig både angustifolia och compact, de var ju också riktigt fina.

            defdac: Hehe, vilken kul idé! Hur funkar det att skicka vattenväxter i ett kuvert sådär då? Läste någonstans att det bästa var att lägga växterna i lite vatten i en påse (eller två) och sedan i en avklippt mjölkkartong...
            ________________________________________________
            Man slutar inte leka för att man blir gammal -
            man blir gammal för att man slutar leka!


            www.villemo.com

            50 liter SA (sonens miniakvarium)
            205 liter Asien

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Haha =D Det är en som redan frågat och ska skicka mig ett förfrankerat vadderat kuvert så jag slipper kasta ogräsrenset nästa vattenbyte 8)
              Då är du back in business - äntligen, skönt!! Det vore kul med lite updaterade bilder på din blogg.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hur funkar det att skicka vattenväxter i ett kuvert sådär då? Läste någonstans att det bästa var att lägga växterna i lite vatten i en påse (eller två) och sedan i en avklippt mjölkkartong...
                Det funkar tillräckligt bra mellan växtakvarister som ändå bara behöver överlevande delar/skott för att dra upp buskage själv.

                Om det är bättre att skicka i en kartong låter jag vara osagt. Bekvämare att få ner ett kuvert i brevlådan än att behöva traska och hämta ut det på posten.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Zeraphia
                  • July 2006
                  • 142

                  #9
                  defdac: Sant, fast vi har iofs en väldigt gullig posttant som vet att jag har en liten hemma, hon tycker det är synd om mig som ska behöva gå iväg, så ofta brukar hon vara snäll och ta med paket till mig.

                  Tack för alla tips och tankar, det blir nog lite nya växter till slut (både till mitt lilla nuvarande och det nya som kommer om några veckor - som jag har längtat!)
                  ________________________________________________
                  Man slutar inte leka för att man blir gammal -
                  man blir gammal för att man slutar leka!


                  www.villemo.com

                  50 liter SA (sonens miniakvarium)
                  205 liter Asien

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Jag skulle nog ha kollat först om jag kan erbjuda bra villkor för växterna innan jag beställer: vore nog inte kul att beställa för tusen spänn bara för att se växterna tyna bort i slutändan. Vill du ha ovanligare växter kan du också kolla på www.aquabid.com. Billigast är nog att köpa från någon privat. Brukar inte MagicFingers här på forumet ha lite växter till salu då och då? Eller förresten: alla med stora snygga burkar har *alltid* massa överskott på sticklingar: petnym, bluesboy, oveb, Erik..., mm. och snart även defdac
                    , då och då ja..., men nu det närmaste så är det mkt förberedelse inför auktion och VPv möte...

                    och får jag några växter över så åker dom ut på annons så det é bara hålla ögonen öppna...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    Arbetssätt...